Byggahus.se

Påföljd vid entreprenörens dröjsmål

1. H
    Medlem · 44 inlägg

henrikgbg

Medlem
    Har ett avtal med entreprenör avseende ombyggnadsentrepenad. Enligt avtalet gäller konsumenttjänstlagen och allmänna bestämmelser. ( utarbetade av Konsumentverket och Byggentreprenörerna )
    Arbetet påbörjades v. 21 2005 och skulle enligt avtalet vara färdigställt senast 3-4 arbetsmånader efter påbörjandet. Detta enligt avtalet, underskrivet av båda parter. Strax efter påbörjandet upptäcktes att ny betongplatta måste gjutas. (c:a 90 kvadratmeter).
    Ursprunglig tidplan från entreprenören angav vecka 42 (21/10) som slutdatum. Detta kunde inte infrias och vecka 42 erhöll jag ny tidplan som angav vecka 48 (3/12) som slutdatum.
    Vecka 18 2006 verkar det som allt är färdigt och slutbesiktning skall ske i mitten av maj.
    Entreprenören vet att jag inte har behov av att flytta in förrän till sommaren på grund av utlandstjänstgöring. Jag har således inga “faktiska merkostnader” att åberopa, men vad är skälig ersättning/skadestånd för dröjsmål av denna storlek, 21 - 27 veckor?
    Punkten 11 i allmänna bestämmelser anger påföljd vid entreprenörens dröjsmål. “Om arbetet inte påbörjas, framskrider eller avslutas inom överenskommen tid och detta inte beror på förhållanden på beställarens sida svarar entreprenören för förseningen.”
    Lite längre ner står “Entreprenören kan vara skyldig att betala skadestånd enl. Punkt 14 i avtalet”.
    Hur skall konsumenttjänstlägen tolkas? Tacksam för förslag till vad skälig ersättning är.  :-/

2. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Re: Påföljd vid entreprenörens dröjsmål

Kan inte riktigt uttala mig i sakfrågan men kan bara säga att när vi byggde ut vårt hus och entreprenören blev försenad drog vi av 5000:-/vecka. Men då stod det uttrycklingen i vårt avtal!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.