Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Pärlspontskonässörer i Västsverige?

1. V
    Medlem · Västra Götealand · 145 inlägg

VW Transporter

Medlem
    Jag renoverar och letar pärlspont som liknar befintlig och som helt enkelt har den rätta känslan!

Dagens dimensioner (12-13x95) tycker jag är helt OK, men profilerna är oftast ledsamma, pärlan är för stor och för "perfekt" i radien.. Det ser liksom CAD-ritat ut. Ni som fattar, fattar, övriga och MDF-skiveförespråkare göre sig icke besvär.

image.jpg

Frågan är nu om nån kan tipsa om handlare i min närhet (triangeln Göteborg/Ulricehamn/Varberg) som har snygg panel på hyllan? Jag har inte tid att beställa på hyvleri, jag vill ha det nedtorkat, inte hyveltorrt och jag vill köpa lite i taget. Baksidan får gärna vara spårad.

P.S. Jag har tidigare fått tag på pärlspont från "Lundgrens Hyvleri", och den har jag gillat!

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
  3. S
    Medlem · Västra Götalandslän · 12 inlägg

Sunnman

Medlem
  4. V

VW Transporter

Medlem
    Knock on wood; Jag tror faktiskt att pärlspont finns överallt. Men det jag letar efter är gammaldags pärlspont. Byggmax och K-rautas varianter hör inte till den kategorin. Ditt tredje alternativ faller utom mitt sökområde.

Redigerat 15 jan 2015 07:53
  5. V

VW Transporter

Medlem
    Hallandsgolvet kan vara värt att kolla upp!

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Vad menar du egentligen med "gammaldags"?
    I mina ögon ser all pärlspont likadan ut.

7. V

VW Transporter

Medlem
    ...som jag skrev i det första inlägget. Framförallt en något mindre pärla, som inte är en perfekt halvcirkel utan har en mer organisk form. Djävulen bor i detaljerna. K-rauta/Moelven är skräckexemplet. Dom som fattar fattar. Det var därför jag ställde frågan i byggnadsvårdsforumet.

8. L
    Medlem · Borås · 238 inlägg

lilla frugan

Medlem
    Jag har fixat gamla lister till mitt 20-tals hus från fristad hyvleri (ca. 1.5 mil norr om borås) de har tydligen gott om gamla järn (?) att göra lister och sånt med så det kan ju vara värt en koll om de har vad du söker?

9. V

VW Transporter

Medlem
    Tror du dom har mycket i lager? Jag vill ha torkat, inte hyveltorrt och vill köpa hem eftersom, inte allt på en gång. Annars har jag handlat en del hyvlat på Slättholmen och Plate...

10. V

VW Transporter

Medlem
  11. M
    Medlem · Sala · 531 inlägg

Marsman80

Medlem
    När tittade du på pärlspont på byggvaruhus sist? Jag hade motsatt problem då jag ville ha vad JAG kallar gammaldags pärlspont med en stor (runt 15mm i diameter) perfekt rund pärla som sitter i mina föräldrars hus. Det gick inte att uppbåda utan alla har en liten pärla som kanske är 8 mm bred och fult utstickande. Fick lov att ge upp till slut och köpa den varianten istället.

/Ola E.

12. M
    Medlem · Sala · 531 inlägg

Marsman80

Medlem
    Håller med om att den inte ser ut som de man hittar i byggvaruhandeln men kan inte tycka att den skulle ha mindre pärla.

/Ola E.

13. V

VW Transporter

Medlem
    Det är ju upp till tycke och smak. Men den är väldigt lik den befintliga pärlsponten i vårt hus. Sen skiljer det säkert mellan regioner och tidsepoker...

14. L

lilla frugan

Medlem
    Jag tror inte att de har det på lager eftersom det är en ovanlig panel men om de har rätt grej hemma för att göra den så är de snabba, de fixade mina ovanliga lister på nån dag. Tror chansen att du hittar någon som har detta färdigt för avhämtning är liten tyvärr

15. L

lilla frugan

Medlem
    Vet inte riktigt skillnaden på torkat och hyveltorrt men mitt var färdigt att målas och sättas upp, borde vara torkat då eller? :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.