Byggahus.se
Hej! Jag planerar att sätta upp pärlspont i mitt torp. Är minst sagt nybörjare så jag ber i förhand om ursäkt för eventuellt idiotiska frågor.

Har aldrig satt upp panel förut och jag undrar hur man får till det i överkant och underant. Jag har sett att bröstlisten är liksom "urtagen" för att kunna täcka panelens överkant. Nu undrar jag om det motssvarande gäller för golvsockeln? Jag letar och letar på nätet efter inspiration och rena produkter men hittar ingenting av den typen...

Min andra fråga gäller själva pärlsponten. Kan jag köpa den färdigkapad i den höjd jag vill eller köper jag hela längder och sågar själv? Blir det inte risk för mycket spill då om en hel längd är säg 3 meter (som jag hittat) och jag vill ha 160 cm hög bröstning? Eller skarvar man ihop bitar på väggen?

Normalt sätter man väl panelen ner till golv och sedan sockel utanpå.

Gällande längd. Om du har en bra såg inom räckhåll så kan du säker beställa i den längd/bredd/tjocklek du vill ha. I bygghandel är det nästan alltid färdigpacketetat i en och samma längd.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Hm, det är ju en jättebra idé. Vi har torpet i norra Hälsingland. Rimligen borde det ju krylla av virke där kan man ju tycka...

Ja, då borde du inte behöva åka långt för att hitta nån som hyvlar fin pärlspont!

Finns i 4,5m, såga dom i 1,5m längder så slipper du spill, vill du att golvsockeln är i samma nivå som panelen så sätt dit den först och ställ panelen på den, använd panelclips för att fästa panelen med. Köp på XL-bygg så kan dom kapa upp längderna åt dig. Fredde

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.