Jag hade tänkt lyfta upp ett uthus med domkrafter, palla under och försöka gjuta en betongplatta under. Men först hade jag tänkt lägga ett lager tvättat grus (8-32 eller 8-16) under för att slippa att plattan drar åt sig en massa fukt.

Det här gruset skall dock helst packas med en padda. Att komma åt under syllen med paddan verkar dock knepigt, såvida jag inte lyfter upp huset typ en meter. Finns det någon padda som är anpassad för sådana här applikationer? Eller finns det någon annan fiffig lösning som gör att jag slipper lyfta upp huset 1 meter? Eller skall man kanske strunta i att packa gruset?

Finns ju ganska små paddor. En halvmeter höga kanske? Dock så packar de ju inte så mycket just pga sin storlek.

-=fullmoon=- skrev:
Finns ju ganska små paddor. En halvmeter höga kanske? Dock så packar de ju inte så mycket just pga sin storlek.

Hmm, tack för svaret.

Med 10 cm grus innebär det då ändå att man måste upp runt 60 cm. Och det är väl i mesta laget. Hade varit mindre bängligt med 20 cm mindre.

M
100_6219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns de som påstår att man inte behöver packa makadam under platta på mark.

Jag tillhör inte den skaran, bara säger att de finns...

M
JOW skrev:
Det finns de som påstår att man inte behöver packa makadam under platta på mark.

Jag tillhör inte den skaran, bara säger att de finns...
Jag har hört dem viska runt knutarna också, men jag har upplevt skillnaden mellan opaddat och paddat alldeles för många gånger (innan och efter) för att ens tänka åt det hållet nu.

Hur stort är uthuset?

Jag tänker i banor som att du ska lyfta upp och rulla fram på en "flatbed" (vad heter det på svenska)?

Redigerat:
En annan lösning är att rulla undan huset på telefonstolpar, men det beror ju såklart på hur stort det är.
Draghjälp med trakor eller dylikt.

JOW skrev:
En annan lösning är att rulla undan huset på telefonstolpar, men det beror ju såklart på hur stort det är.
Draghjälp med trakor eller dylikt.

Att rulla undan huset är ett alternativ jag funderat på. Men en temporär flyttning kräver mer när det gäller förstärkning av byggnaden. Det är en bängligare operation än att bara lyfta det rakt uppåt. Då är det nästan enklare att hissa upp huset mer rakt upp.

Vad står huset på nu?

Står huset på plint så är mitt råd att padda där du kommer åt och sen i kanterna kommer plattan "hänga" på de gamla plintarna, men de fungerar enbart om du har plint:)

Hur tjockt med singel har du tänkt att fylla på med?
Eftersom marken under singlet är packat sen förut så räcker det med att packa med en handstamp om du inte tänkt fylla med allt för mycket material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.