Hej!

Försökt googla på detta men hittar inga bra (dvs, enkelt) svar.
I samband med att vårt hus byggdes har vi även valt att hårdgöra vissa ytor där vi i framtiden planerar att lägga marksten.

I beskrivning står såhär:
- Fyllning för hus samt utanför runt om med krossmaterial samt packning
- Grusning av väg, parkeringar samt ytor runt hus med grus 0-32 som avslutas 200mm under FG.

Om vi nu skulle välja att själva lägga markplattor - HUR går vi till väga? Kan man lägga rakt på denna yta som är packad och grusad? Eller behöver man markduk/på nått sätt gräva?

Om det är jättesvårt att själva lägga plattor är plan B att lägga på finare grus. Är det bara att hälla på eller behöver man göra någon form av underarbete först?
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Jag skulle köra markduk och sen sättsand om singeln är hårt packad redan. Fördelen med plattor är ju att de går att plocka upp och göra om underarbetet om det skulle bli skit.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag skulle köra markduk och sen sättsand om singeln är hårt packad redan. Fördelen med plattor är ju att de går att plocka upp och göra om underarbetet om det skulle bli skit.
Ä nog inte packad singel utan som det står 0-32., markduk behövs inte
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Sorry, blandade ihop var det låg kross och var det låg 0-32.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det viktigaste är att bärlagret av 0-32 mm kross är tillräckligt tjockt och packat. Packat betyder antingen påfört i omgångar och vibbrat eller att det har legat över minst två vintersäsonger (regnet packar det). Om det bara är påfört med skopa och inte packat (t ex bara tilltryckt med skopa)) så kommer vissa delar av vara kompaktare än andra och det kommer att sjunka de närmsta åren. Då ser plattbeläggningen ut som skit efter ett par år.

Nästa steg är att få bärlagret plant med rätt fall osv. Det gör ni genom att tillföra mer 0-32 kross samt att vibbra det. När ytan är så perfekt som ni vill ha den så lägger ni plattor på den. Tillför 30 mm stenmjöl (kross 0-8) och sprid det helt jämnt med en raka. Lägg plattorna och knacka dem på plats. Stenmjölet sjunker ihop några mm men eftersom det har påförts jämnt så sjunker alla plattor lika mycket.

Så i sammanfattning så är underarbetet och planeringen av ytorna och deras fall med 0-32 nästan hela jobbet och själva plattläggningen är nöjet. Se till att lägga plattorna med lätt fall/bombering så att inte vatten blir stående på ytan.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Innan man börjar är det nog klokt att kolla så höjderna är rätt inom iaf 1-2cm tolerans och vid behov justera.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för stenflis (2-5mm) istället för stenmjöl. Myrorna trivs inte i 2-5.

Ska nivån bara justeras lite (<10cm) hade jag lagt 0-18 istället för 0-30. Det är mycket lättare att kratta ut jämnt.
 
  • Gilla
Luddasm och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det viktigaste är att bärlagret av 0-32 mm kross är tillräckligt tjockt och packat. Packat betyder antingen påfört i omgångar och vibbrat eller att det har legat över minst två vintersäsonger (regnet packar det). Om det bara är påfört med skopa och inte packat (t ex bara tilltryckt med skopa)) så kommer vissa delar av vara kompaktare än andra och det kommer att sjunka de närmsta åren. Då ser plattbeläggningen ut som skit efter ett par år.

Nästa steg är att få bärlagret plant med rätt fall osv. Det gör ni genom att tillföra mer 0-32 kross samt att vibbra det. När ytan är så perfekt som ni vill ha den så lägger ni plattor på den. Tillför 30 mm stenmjöl (kross 0-8) och sprid det helt jämnt med en raka. Lägg plattorna och knacka dem på plats. Stenmjölet sjunker ihop några mm men eftersom det har påförts jämnt så sjunker alla plattor lika mycket.

Så i sammanfattning så är underarbetet och planeringen av ytorna och deras fall med 0-32 nästan hela jobbet och själva plattläggningen är nöjet. Se till att lägga plattorna med lätt fall/bombering så att inte vatten blir stående på ytan.
Tack för ditt utförliga svar! Bärlagret vet jag är ordentligt packat och man har använt padda så där tror jag inte vi behöver göra något mer.

Så nästa steg är då att lägga på mer grus och sedan padda. Och för att få till lutningen - då lägger jag mer grus i ena änden och successivt mindre ju närmare slutet av ytan jag kommer? Hur mäter jag lutningen? Är det vattenpass man ska använda? Och mäter man innan eller efter paddning? Min enda erfarenhet från bygg kommer från träslöjden i grundskolan så det är helt klart bristfälliga kunskaper som du hör.

Därefter på med stenmjöl eller stenflis som nämndes i ett annat svar nedan. Vet inte om jag uppfattar dig rätt men visst kommer detta innan jag lägger på plattorna? Behöver man padda igen då?

och en sista fråga! Om jag ska lägga plattorna med lite fall som du säger, gör jag det genom att knacka extra på ena kanten så det blir lite fall eller hur går man tillväga?
 
N NoOne2k skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för stenflis (2-5mm) istället för stenmjöl. Myrorna trivs inte i 2-5.

Ska nivån bara justeras lite (<10cm) hade jag lagt 0-18 istället för 0-30. Det är mycket lättare att kratta ut jämnt.
Aha, det låter ju smart. Googlade lite på detta och verkar även som att stenflis inte suger åt sig vatten på samma sätt som stenmjöl gör heller, vilket bör vara bra.

Nivån ska bara få en liten lutning just för att vatten ska rinna av, just nu är det helt rakt.
 
Claes Sörmland
E elisc skrev:
Så nästa steg är då att lägga på mer grus och sedan padda. Och för att få till lutningen - då lägger jag mer grus i ena änden och successivt mindre ju närmare slutet av ytan jag kommer? Hur mäter jag lutningen? Är det vattenpass man ska använda? Och mäter man innan eller efter paddning? Min enda erfarenhet från bygg kommer från träslöjden i grundskolan så det är helt klart bristfälliga kunskaper som du hör.
Precis du få bygga den lutning som du önskar med hjälp av bergkross 0-32 mm. Du lägger på mer där duvill höja och paddar. Vattenpass på en lång rak regel är ett bra verktyg för att se när ytan ligger i våg. Sen kan du palla upp regeln på dalsidan för att få ett fall, t ex 0,5 cm per meter (=1:200 fall)

Laser är också trevligt för dessa saker.

E elisc skrev:
Därefter på med stenmjöl eller stenflis som nämndes i ett annat svar nedan. Vet inte om jag uppfattar dig rätt men visst kommer detta innan jag lägger på plattorna? Behöver man padda igen då?
Stenmjöl/stenflis rakar du bara ut så att det är helt opackat men ligger i ett jämntjockt lager (30 mm). Sen lägger du plattorna på det. De kommer att sätta sig i det lösa materialet så att de ligger stabilt.

E elisc skrev:
och en sista fråga! Om jag ska lägga plattorna med lite fall som du säger, gör jag det genom att knacka extra på ena kanten så det blir lite fall eller hur går man tillväga?
Nej tyvärr är det för sent att justera fallet när du väl lägger plattorna. Allt detta måste vara klart när du skapar bärlaget med kross 0-32 och padda. Underarbetet är allt här.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis du få bygga den lutning som du önskar med hjälp av bergkross 0-32 mm. Du lägger på mer där duvill höja och paddar. Vattenpass på en lång rak regel är ett bra verktyg för att se när ytan ligger i våg. Sen kan du palla upp regeln på dalsidan för att få ett fall, t ex 0,5 cm per meter (=1:200 fall)

Laser är också trevligt för dessa saker.



Stenmjöl/stenflis rakar du bara ut så att det är helt opackat men ligger i ett jämntjockt lager (30 mm). Sen lägger du plattorna på det. De kommer att sätta sig i det lösa materialet så att de ligger stabilt.



Nej tyvärr är det för sent att justera fallet när du väl lägger plattorna. Allt detta måste vara klart när du skapar bärlaget med kross 0-32 och padda. Underarbetet är allt här.
Tack igen för dina svar!
En sista fråga: Vi ska ha gräs runt om, är det bäst att anlägga gräset eller marksten först? Vet ju inte exakt hur högt det kommer bli när man lägger på jord och sen gräsmatta. Men vill ju gärna att gräs och stenar kommer i samma nivå.
 
Även om kanske myror trivs bättre om det är stemjöl under markstenen så föredrar jag detta då det ligger mer still än om man lägger i flis.
Smaksak men jag gillar inte att gå eller köra på marksten som rör sig...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det rör sig inte med flis under.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Även om kanske myror trivs bättre om det är stemjöl under markstenen så föredrar jag detta då det ligger mer still än om man lägger i flis.
Smaksak men jag gillar inte att gå eller köra på marksten som rör sig...
Max 3 cm
 
Claes Sörmland
E elisc skrev:
Tack igen för dina svar!
En sista fråga: Vi ska ha gräs runt om, är det bäst att anlägga gräset eller marksten först? Vet ju inte exakt hur högt det kommer bli när man lägger på jord och sen gräsmatta. Men vill ju gärna att gräs och stenar kommer i samma nivå.
Det är väl mest en smakfråga vad ni börjar med. Jobbet med gräsmattan kan blir geggigt så kanske bäst att göra det först och finlira med plattorna sen? Gräset tar ju också längst tid att bli något.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.