D
Jag ställde en fråga i en annan tråd där en JFB verkade bryta PEN, inte N.

Det fick mig att undra på vilka sätt man kan göra farliga fel när JFB kopplas in. Finns såklart flera fel som innebär att den direkt slår till vid strömställning. Men jag undrar, särskilt med inkommande TNC, vilka situationer som kan innebära att felkopplad JFB ökar risken för personskada.

tommib
Tja, du kan ju just koppla in den över PEN. Då bryter den inte om du spänning sätter dig mellan en exponerad fas och skyddsjord.

• Gilla
hot rod Kjelle
  • Laddar…
Ett exempel är om man har vissa grupper skyddade och andra grupper oskyddade av jordfelsbrytare och har blandat ihop nollorna. Scenariot är följande:

1. Ett antal grupper fördelade på de olika faserna är kopplade med fasen utanför jordfelsbrytaren men nollan efter jordfelsbrytaren.

2. Omedelbart när någon av de oskyddade grupperna belastas så slår jordfelsbrytaren ifrån.

3. Faserna till de oskyddade grupperna är obrutna men nollan har inte längre någon kontakt med inkommande PEN.

4. De inkopplade lasterna kommer om de är flera och fördelade på olika faser att få en slumpmässig spänning mellan 0 och 400 volt. Stor risk för trasiga apparater och i värsta fall brand.

Detta fel kommer att inträffa omedelbart vid första lilla belastning. Men detta inträffar ju typiskt när man just satt dit jordfelsbrytaren och slår på huvudbrytaren. Då blir det om man har otur ett fyrverkeri här och var i huset.

Om jordfelsbrytaren bryter PEN-ledaren så kan det också bli allvarligt om man har oskyddade grupper. Då finns risken att spänningssätta skyddsjorden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Tack. Vad säger du då om detta:

[länk]
Om jag förstår den tråden rätt så är jordfelsbrytaren korrekt inkopplad men det är fel färg på ledaren mellan jordskena och jordfelsbrytare. Inte snyggt men inte farligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
D datja skrev:
Tack. Vad säger du då om detta:

[länk]
Vad ska jag tycka något om? Din kommentar?

D
tommib tommib skrev:
Vad ska jag tycka något om? Din kommentar?
Nej, men jag fattar inte om det är rätt eller hur illa det är. Där går väl PEN genom JFB?

Det står så i tråden, jag vet inte om det ör konstaterat att det verkligen ör så. Men OM det stämmer så är det ett oerhört farligt fel. Men allt beror på förutsättningarna. Men brott på PEN kan innebära att du får 400V till apparater som skall drivas med 230V. I bästa fall förstörs apparaten, men det är ett fel som orsakat åtskilliga bränder.

Det kan också innebära att alla jordade metallföremål i huset blir strömförande mot äkta jord. Lite av en mardröm du får en stöt av nästan allt du vidrör, samtidigt som lampor exploderar, och rök bolmar från TVn, kylskåpet osv. Har en kollega som drabbades av det i en lägenhet efter en elktrikermiss. PEN bröts inte av jfb i det fallet, utan annat fel.

Det finns obehagligt många sätt att koppla en jfb fel, går inte att räkna upp. Men det är väl två huvudklasser av fel. Dels fel som bryter nollan (som ren neutral, eller kombinerad som PEN), dels fel som gör att den inte skyddar mot isolationsfel. Typ att även jord (PEN) går igenom jordfelsbrytaren.

Troligen är det vanligaste felet att nollan till en grupp kopplas till fel nollplint. Oftast gör det bara att inget fungerar, jfb löser direkt, utan större konsekvenser. Men OM det är en nolla till en trefasgrupp blir det genast livsfarligt, och du kan ha en brand inom sekunder.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.