Finns det någon praxis på hur strömställare ska kopplas? D.v.s. om PÅ ska vara så att vippan är nedtryckt i nerkant eller i överkant. I mitt hus är det helgarderat, d.v.s. olika i olika rum...

Självklart OFF när den är intryckt i nederkant. Vid trappbrytare sätter jag bägge i OFF-läge när lampan är OFF, vilket innebär att när lampan är tänd så är bara den ena i ON-läge. Och gud förbjude om någon i huset går och släcker trappbelysningen genom att sätta även den andra i ON-läge....

Från när vippan är intryckt i nerkanten är standard idag.
Men å andra sidan, gör hur du vill med dina brytare.
Själv gillar jag vridbrytare, hemtrevligt på nåt vis.

C
Från ska vara neråt per standard för att man i dåliga siktförhållanden (rök, etc) lätt ska veta vilket det är, och kryper man på golvet ska det vara lätt att stänga av funktionen.

Ok, tackar! Låter vettigt om man jämför med apparatströmbrytare som har markerade 1 och 0. Då skulle det se tokigt ut med 1:an neråt och 0:an uppåt.

Nu ska jag standardisera husets alla strömbrytare!

martinradbo skrev:
Och gud förbjude om någon i huset går och släcker trappbelysningen genom att sätta även den andra i ON-läge....
Ja det är ett elände med trappkopplingen att familjen inte har någon förståelse och med 2 trapp och 3 kors så blir det mycket springande för att få ordning på knapparna.

Protte

prototypen skrev:
Ja det är ett elände med trappkopplingen att familjen inte har någon förståelse och med 2 trapp och 3 kors så blir det mycket springande för att få ordning på knapparna.

Protte
Trappautomat med tryckknappar e de enda raka!!:D:wow:

Ska jag då också skaffa en träningscykel?

Protte

Det är inte bara praxis utan det har stått i EL AMA sedan minst 60 talet ungefär så här: slutning ska ske vid manöver uppåt. Är det ingen som kollar i EL AMA?????????

Gör rätt för annars blir det problem att tända lyset onekligen ;)

Fotografen skrev:
Går det att köpa dessa till rimligt pris? Hittar bara dyra varianter på webben.

Jag tycker det mest störiga är dubbeltrapp då ena vippan kan vara släckt i ner-läge och den andra i upp-läge.. :)

Fotografen skrev:
Men, ska du då ha vippa neråt eller uppåt? För i ena läget tänt/släckt så kommer den ju stå fel JÄMT!
;)

Eller dom gamla hederliga tryckknapparna där man trycker in hela knappen. Dom glimmande röda fyrkantiga :)

Är det bara jag som tycker flickvännens tops i badrummet är värre än detta? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.