Byggahus.se

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

1. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 399 inlägg
    Hoppas de får snabbstoppa ett verk i Forsmark i januari när det är redigt kallt...

• Laddar…
  2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 529 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Du menar alltså att Finland tänker bygga kärnvapen?

3. O
    Medlem · Dalarna · 118 inlägg

Omega1

Medlem
    Fast plutonium är riktigt bra bränsle och inte nödvändigtvis till kärnvapen.

Sen är ju frågan vad folk har emot plutonium. Speciellt plutonium från kommersiella reaktorer.

4. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Se här: https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/c3f5d7a1-b177-4934-b409-700402d3adc2/1

"Ringhals 2 will start coast down 2019.09.07 and reach approximately 300 MW before shutdown. "

(Jag borde kollat detta direkt istället för att läsa det i Expressen.)

5. Litengubbe
    Medlem · 100 inlägg
    Alltså... Efter att ha läst allt i tråden slås jag av att ingen nämner ett ord om att vi folkomröstat om kärnkraften.
    Man kan ju tycka vad man vill om det hela, men enligt det vinnande förslaget beslutades bland annat:
    "Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma."

Jag säger varken bu eller bä till kärnkraften, men när reaktorer är mer eller mindre på upploppet av sin livslängd är det inte mycket att göra åt. Om Vattenfall på något sätt skulle ge sig på, få tillstånd, att modernisera/renovera/ förlänga livet på till exempel R2, tror ni inte då att kostnaden för detta skulle synas rätt tydligt på elräkningen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_kärnkraften_i_Sverige_1980

https://historia.vattenfall.se/sv/i-hetluften/motstand-mot-karnkraft

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 299 inlägg

useless

Lök.
    Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande, så politikerna kan fatta helt andra beslut om dom vill och törs.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · 193 inlägg
    2-3 månader?
    Mina bilar som jag förvarar över vinter med tanken full går utmärkt året efter med 6-7 månader gammal bensin.

8. M
    Medlem · Skåne · 334 inlägg

Millox

Medlem
    Skälet till att R2 stänger nu är att politiker beskattat kraftproduktionen från kärnkraft till den grad att det inte är lönsamt att bygga oberoende härdkylning för att fortsätta köra. Det hade gått att utan större svårigheter bygga en oberoende härdkylning, men det var inte lönsamt med effektskatten. Det var nog bra nära att det i princip bara var F3 och O3 som skulle ha fått åka vidare, och de besluten hade inget med teknik att göra.

@Magnus E K Sedärja, måste vara skillnader i egenskaper mellan kokare och tryckare på den här punkten, någon som vet? Eller har man designat härden med ett mindre antal bytta bränsleelement för att bränna högre i sluttampen?

9. D
    Besserwisser · E · 15 648 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Effektskatten är borta. Den var inte aktuell när nedläggningsbeslutet togs.

Är det rimligt att ha en folkomröstning om vad nästa generation ska göra?

• Laddar…
  10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 532 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    En intressant poäng. Måste bero på att ingen bryr sig om en otydligt formulerad fyrtio år gammal vägledande folkomröstning.

11. J
    Medlem · D · 1 112 inlägg

Jehu

Medlem
    Vi folkomröstade mot högertrafik också.

Vi har en historia av att fatta beslut tvärtemot folkomröstningsresultat.
    Folkomröstningar är överskattade. Se på UK.

12. M
    Medlem · Skåne · 334 inlägg

Millox

Medlem
    Effektskatten beslutades att tas bort 2016, den togs bort 2018.
    Beslut om förtida nedläggning av R1 och R2 togs april 2015.

Men sannolikt var det redan vid inriktningsbeslutet 2015 i princip klart eftersom man inte gick vidare med konstruktionen av OBH för R2 sedan tidigare. Däremot vet jag inte varför beslut om nedläggning av R1 fattades eftersom denna redan hade något som i princip skulle kunna kallas för oberoende härdkylning. Någon som vet?

13. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 860 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Jag tänkte mig vad ett uthålligt pris på elen med avskrivningar, avfallshantering, bränsle, drift o underhåll kommer att hamna på.

14. K

karlmb

Tillbyggare
    Nej, men de är misshandlade av politiker som alltid lägger sig i. Se på UK.

15. K

karlmb

Tillbyggare
    Finlands projekt är väl privat finansierat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.