Byggahus.se

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

1. A
    Medlem · 1 379 inlägg

Att batteri använder diverse metaller stämmer men vindkraftverk är inte riktigt rätt att säga
    https://www.arbetarbladet.se/artikel/vindkraftverk-som-anvander-jordartsmetaller-ar-fa

2. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Det gällde efter stängningen av Barsebäck.

När jag räknar ihop de siffror jag hittar får jag att totala installerade elektriska effekten var 9675 MW 1985 när alla 12 reaktorer var byggda och i drift. Effektuppgraderingarna pågick ca 2004-2015 och efter dem får jag effekten till 9750 MW, med Barsebäcks 1200 MW då borta. Men efter det har det försvunnit 630 MW från O2, 495 från O1, och nu alltså 900 från R2, vilket ger en kvarvarande maxeffekt på ca 7700 MW, ett tapp på 20 % jämfört med 1985.

Redigerat 4 sep 2019 16:10
  3. S
    Byggveteran · Åland · 1 837 inlägg

seniorkonsult

Byggveteran
    Och det krävs? 2-3 kärnkraftverk för att samtidigt ladda alla planerade elbilar.

• Laddar…
  4. V
    Husägare · 109 inlägg

Vildparti

Husägare
    Har i de stora hela inget emot att vara miljövänlig men det skrämmer mig att allt sker på en gång. Vet vi verklgen vad som är vad eller hakas det bara på?

Blir väl idiotförklarad som vanligt av detta men:
    Jag har alltid varit flera/många år efter i diverse nycker och moden köpte inte DVD förrän 07 dator 2010 surfplatta 2018 alltid ärvt mobiler av folk omkring och min tjock tv höll till 2017 och vi har fortfarande tjockis spis.
    Och detta har förhoppningsvis lett till att jag sluppit enheldel barnsjukdomar och problem som nya idéer och produkter kan orsaka. Som tex när flera i min närhet köpte DVD spelare så råka många ut för att de inte gick att spela vissa skivor. Och mitt exempel är bara ett pytte bekymmer i jämförelse med vad som händer om man inför främmande saker/tänk i ett helt land.

Vad kan vi nu råka ut för. Hejdlösa elpriser? Strömavbrott så folk fryser ihjäl under vintern? Diverse mineral brister för de köps batterier helt hysteriskt? Döda fåglar och fiskar av vind o vattenkraft? Stölder av batterier bränsle solpaneler? Tjuvhuggande av ved? Att folk bygger kaminer och skorstenar hej vilt utan diverse säkerhet s tänk allt för att slippa elpriset?

Idéen är bra att ta hand om miljön men allt verkar ske på tok för fort med elcykel och bilar och nu mindre kärnkraft och allt möjligt mer

5. D
    Besserwisser · E · 16 945 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Elbilarna kommer att öka energibehovet en aning. Men effektbehovet kommer inte att öka just något men lite smart styrning.

6. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 958 inlägg

Snigla

Maskot
    Så länge vi inte importerar el från länder som fortfarande i huvudsak har kol- eller kärnkraftverk så är det ok. Har definitivt inget emot sol/vind/vattenenergi (föredrar det faktiskt).. så länge vi klarar oss på det vi har själva i landet och bara exporterar överskottsel..

Om vi nu behöver importera "kolkraft" (eller kärnkraft) från andra länder under våra energitoppar.. då anser jag att vi bevisat att vi inte klarar oss utan vår kärnkraftverk än och ska således ta hand om det problemet själva (oavsett om det gäller rusta upp befintliga kärnkraftverk... bygga nya kärnkraftverk eller utöka våra vind/sol/vattenverk).

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 406 inlägg

Nyfniken

Medlem
    • Laddar…
  8. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 878 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Jovisst, men om man laddar batteriet mer (stänger av vattenkraften) när vinden blåser och solen skiner och vågkraften levererar, då räcker det ju längre än idag.

9. K

karlmb

Tillbyggare
    Även om vi importerar kolkraft eller får tända något gaskraftverk själva några dygn under en peak så är väl inte det något större problem? Är ju som att säga att man inte är nöjd förrän sista bilen är skrotad...

10. K

karlmb

Tillbyggare
    Har sett en annan bild där de är ute och ror i en sån båt. Är väl rätt självklart att man kan behöva en båt om man vill kolla något i så stora bergrum?
    Härliga bilder, och detta är alltså helt passe numera? Tänk vilka pengar vi betalat för detta och nu får det bara förfalla...:worried:

11. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 969 inlägg

ceson

Medlem
  12. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Inrikes transporter i Sverige förbrukade 88 TWh bränsle 2017, det mesta diesel och bensin, som vardera innehåller något runt 11 KWh energi per liter (diesel lite mer än bensin).
    Så det gick antagligen åt ungefär 8.000.000.000 liter bensin och diesel.
    Då en elbil förbrukar ca 2kWh el för att motsvara en liter bensin så blir det ca 16.000.000.000 kWh = 16 TWh.

Denna uträkning är väldigt överslagsmässig.
    Det kan säkert bli allt mellan 10 och 25 TWh el för att ersätta hela Sveriges fordonsflotta med eldrift, jag tror inte att jag fått bättre precision än så.
    Men jag tror att även om vi redan idag skulle ha ersatt hela fordonsflottan med elfordon så skulle antagligen vår elexport på ett ungefär räcka. (Fast vi skulle mycket oftare importera för att sen andra dagar exportera ungefär lika).

Och det skulle antagligen krävas ungefär 2-3 reaktorer av dagens typ och kapacitet för att annars ersätta bensinen och dieseln vi annars häller i våra fordon. Så jag tycker du har fått till det rätt. :)

13. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Japp, det var precis den jag sökte tidigare. :) (y)

14. M
    Medlem · 3 inlägg

MrColt

Medlem
    "Utfasning" som skrivs i artikeln är lite missvisande, R2 har gått in i "coast down" vilket är helt normalt eftersom härden har designats för detta utfall.
    R2 kommer leverera ström i en sakta minskande mängd fram till ngn gång i December.

Elpriset kommer inte påverkas allt för mycket då tillgängligheten på våra verk endast är en av många faktorer som påverkar världsmarknadspriset på KOL som styr elpriset.

Överföringsproblematiken inom landet är ett rejält hot mot södra Sverige, man brukar säga i branschen att "hela Norrlands vattenkraft kan inte driva en glödlampa i Malmö".
    Således måste förbrukningstoppar hämtas från utlandet, alternativet är att starta våra råoljeverk om även dessa länder möts av förbrukningstoppar.

R1 kan räddas av SSM om dom anser att det befintliga systemet för oberoende härdkylning är dugligt.
    Dock skall R1 stänga 2025 oavsett då detta är dess tekniska livslång.

Angående vindkraft borde MPs ledning åka på studiebesök hos tillverkarna av vingar etc. och om man efter detta anser vindkraft som "miljövänlig" är man gravt ointelligent.

Borttagandet av kärnkraftskatten garanterade endast R3,R4,F1,F2 samt F3 fortsatta produktion samt god avkastning till staten.
    Staten får pengar oavsett.

Vår enda förhoppning för en framtida säker och någorlunda klimatsmart elproduktion ligger just hos Polen och deras ambitioner att bygga verk längs med Östersjökusten.
    Allt annat innebär en ökning av fossil förbränning.

15. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Inte bara förfalla, utan istället betala massor med pengar igen, för att sanera skiten. :cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.