Byggahus.se
F fribygg skrev:
Fasta avgiften (36krx12) bör du kunna förhandla bort om du bryr dej om sådana pengar
Njä det är en bagatell i jämförelse mot om elpriset skulle hamna på runt 2kr och det blir kallt som i vintras. Då förbrukade vi runt 80-90 kWh/dygn. Vi hade då konstant minusgrader i en månad och även ihållande under -10 dygnet runt i ett par dagar vilket är ovanligt. Den sitsen vill jag verkligen inte hamna i, även om man binder på vad som nu känns som dyrt kan det vara ganska skönt att veta att det iaf inte blir dyrare.

Bind om du är bekväm med nivån du erbjudits om du är orolig för för kommande priser.

Jag tror att vi kommer få rent kontinentala priser då näten är hopkopplade, förhoppningsvis slipper vi Englands idiothöga priser men man när förbindelsen England-Norge är klar kanske vi får det dubbla mot i dag.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bind om du är bekväm med nivån du erbjudits om du är orolig för för kommande priser.

Jag tror att vi kommer få rent kontinentala priser då näten är hopkopplade, förhoppningsvis slipper vi Englands idiothöga priser men man när förbindelsen England-Norge är klar kanske vi får det dubbla mot i dag.
Var glad att bo i E3 då åtminstone, vad händer med oss i KZ-lägret E4? :dizzy:

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Var glad att bo i E3 då åtminstone, vad händer med oss i KZ-lägret E4? :dizzy:
Har inte svaret men jag gissar att även vi i SE3 vi får samma priser som Danmark och Baltikum om det inte byggs ny baskraft i går.

F fribygg skrev:
Har inte svaret men jag gissar att även vi i SE3 vi får samma priser som Danmark och Baltikum om det inte byggs ny baskraft i går.
Eller i förrgår, och kanske inte stängt R2.

• Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
https://sverigesradio.se/artikel/karlshamnsverket-kors-som-aldrig-forr

Varför läser man inte mer om det här i media? Borde vara största rubrikerna egentligen. Vid fullast (typ 330 MW) går det åt 70 ton olja i timmen per block (https://tidningenelektrikern.se/2021/03/10/hur-mycket-olja-forbrukar-karlshamnsverket/) som kör och nu kör dom alltså två block på full fart i september (eller har gjort i veckan åtminstone) och det är inte för att det egentligen har behövts utan för att det är lönsamt att producera och sälja.

140 ton olja i timmen ger alltså en förbrukning på över 3000 ton per dygn om dom kör på för fullt på två block. Över 5000 ton per dygn om alla tre går. Någon som är snabb på matte och kan göra en uppskattning på hur många bilisters dagliga vardagskörning det motsvarar? Vi kan ju räkna med 1 liter per mil i snitt gör enkelhetens skull. 3 miljoner kilo olja. Poff.

Redigerat:
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
[länk]

Varför läser man inte mer om det här i media? Borde vara största rubrikerna egentligen. Vid fullast (typ 330 MW) går det åt 70 ton olja i timmen per block ([länk]) som kör och nu kör dom alltså två block på full fart i september (eller har gjort i veckan åtminstone) och det är inte för att det egentligen har behövts utan för att det är lönsamt att producera och sälja.

140 ton olja i timmen ger alltså en förbrukning på över 3000 ton per dygn om dom kör på för fullt. Någon som är snabb på matte och kan göra en uppskattning på hur många bilisters dagliga vardagskörning det motsvarar? Vi kan ju räkna med 1 liter per mil i snitt gör enkelhetens skull. 3 miljoner kilo olja. Poff.
Det skrivs inget därför att Svensson har inte fått elräkningen för september månad än.

Om man utgår från 1500 mil per år så ger det ca 4 mil per dygn. Så då motsvarar det 750 000 bilägares dygnsförbrukning.

Med alla tre igång så motsvarar det drygt 1,1 miljoner bilars dygnsförbrukning. Om man då tar hänsyn till att få bilar konsumerar så mycket som 1 liter per mil utan det mera ligger runt 0,66 liter per mil så blir det över 1,7 miljoners bilars dygnsförbrukning.

Så det är detta som MP och andra politiker vill uppnå genom att skrota ut kärnkraften.

Elområde 4 kommer att få se roterande frånkoppling i vinter och/eller elpriser uppåt 5:-/kWh...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kul citat också från länken ovan.

"– Vi ska komma ihåg att Karlshamnsverket är den sista livlinan i det svenska elsystemet, och att kraftverket används mycket sällan."

Förutom då när man tjänar så pass mycket pengar på att elda olja? Det är nog exakt så "den sista livlinan" är tänkt att användas. Helt sjukt.

• Gilla
OMathson
  • Laddar…
Jag väntar bara på återstart av de oljeeldade reservkraftverken i Stenungsund, det lär väl gå åt 10-15 års drift med olja innan nya svenska kärnkraftverk kan stå klara och vara i full drift.

L Limpan4all skrev:
Elområde 4 kommer att få se roterande frånkoppling i vinter och/eller elpriser uppåt 5:-/kWh...
Jag hoppas du har rätt, det är nog enda sättet för att folket reser sig på riktigt istället för att knyta näven i fickan på klassiskt svenskt manér.

Jag hoppas du har rätt, det är nog enda sättet för att folket reser sig på riktigt istället för att knyta näven i fickan på klassiskt svenskt manér.
Det blir inte roterande frånkoppling om det inte blir extremt kallt. Men om det händer så blir det intressant att bevaka, det är bara att poppa popcorn på Trangiat och lyssna på radion...

pacman42 pacman42 skrev:
Det blir inte roterande frånkoppling om det inte blir extremt kallt. Men om det händer så blir det intressant att bevaka, det är bara att poppa popcorn på Trangiat och lyssna på radion...
Och troligtvis dagtid när all verksamhet är igång, då sitter förhoppningsvis mina solpaneler på taket och kan putta in den ström som behövs för att driva det basala.

Och troligtvis dagtid när all verksamhet är igång, då sitter förhoppningsvis mina solpaneler på taket och kan putta in den ström som behövs för att driva det basala.
Ska du ha ö-drift? Batterilagring?
Jag tror du kommer ha större nytta redan denna vinter om du väljer en liten Honda generator
För värme är det lämpligare med ved, tyvärr satsar inte samhället på kraftvärme så då återstår eldning i lokaleldstad.

Det där funkar väl bara om du har en växelriktare som är förberedd för ö-drift, eller har något ändrats sedan jag kollade liknande scenario för några år sen ? En "vanlig" solcellsinstallation kräver kontakt med nätet (dvs inte stromavbrott) för att funka och ge ström till huset ?

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.