Byggahus.se

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

1. M
    Husägare · Östergötland · 2 165 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Saknades även i EUR när jag skrev inlägget men har kommit upp nu.

Redigering: Med timdebitering kan jag ju undvika att laga mat just de dyraste timmarna (fast 1 kr är inte dyrt nog, har 1:20 som något slags gräns där jag drar ner allt som går att dra ner). Med månadsrörligt så drabbas man av högre kostnad oavsett, dessutom i efterhand.

• Laddar…
  2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 100 inlägg

pacman42

Medlem
    Nu svarar inte siten, många som är nyfikna på det nya priset kanske...

3. pacman42

pacman42

Medlem
    Nu kom även SEK ut. 1,045/kWh mellan 17-18 imorgon. I hela Sverige, dvs det är inte överföringskapaciteten som är problemet. Det är tillgång/efterfrågan i allmänhet...

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 238 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Nu går ju en middag inte på så många kWh så det blir billigare ändå att laga middag själv.

5. pacman42

pacman42

Medlem
    Det var kanske därför jag satte en smiley med ett blinkande öga bredvid den texten?

6. halper
    Husägare · Gnesta · 472 inlägg

halper

Husägare
    Det är kanske lite av en missuppfattning att det blir dyrare för kunder som har timdebitering. Månadspriset är ju viktat så att man betalar ett genomsnittligt timpris under månaden med hänsyn taget till genomsnittlig förbrukning. En genomsnittlig kund lagar ju middag runt 17-18-tiden, vilket gör att priset brukar vara högt där omkring. Om man har timdebitering och förbrukar lika mycket el per timme som en genomsnittskund slutar alltså ens eget viktade timpris på månadspriset. För en genomsnittsperson med timdebitering innebär det alltså, i praktiken, att om man lagar middag som vanligt blir det inte dyrare med timdebitering men däremot kan man spara ett par ören genom att sätta igång kanske en halvtimme senare eller tidigare än vanligt.

Nu är ju ingen precis genomsnittlig, och vi som ofta äter middag lite tidigare än andra brukar ofta sätta oss vid bordet ungefär när priset sticker upp lite, så vi sparar säkert flera öre per dag bara på det. (I en annan tråd redovisar jag lite siffror där jag påstår att vi har betalat några tusenlappar mindre för elen i år än om vi hade betalat vanligt månadspris för samma förbrukning.)

• Laddar…
  7. M

Magnus E K

Husägare
    Nu blir jag nyfiken, tror jag missat den tråden!

Håller helt med om ovanstående. Om man tittar på spotpriserna på Nordpool för någon annan tidsperiod än timme (dvs dygn, vecka, månad etc.) får man inte glömma att det är oviktade priser, alltså ett genomsnitt där varje timme har samma inverkan. Man behöver alltså inte slå det priset för ha tjänat på sin timdebitering.

8. pacman42

pacman42

Medlem
    Men, som jag skrivit i en annan tråd så har jag räknat på timpriser för mig, men då huvuddelen av min energiförbrukning är på timmar som är dyrare än medel, och då finns inte mycket att tjäna på detta.

Jag skulle behöva bygga om värmesystemet för att kunna dra nytta av timpriser. Jag förhandlar om elavtalet varje år istället och tjänar lika mycket på det..

9. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 957 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Jag byter med elleverantör varje år.
    Detta året betalar jag spotpris -11 öre och självklart ingen månadsavgift.

Förra året betalade jag spotpriset utan påslag plus att jag fick 1000 kr och så klart ingen månadsavgift.

Egentligen är elen i sig inte så dyr utan det är alla skatter och abonnemangsavgiften.

• Laddar…
  10. M

Magnus E K

Husägare
    Så man kan få allt på en gång: timspot + öresrabatt + noll månadsavgift?!? Antar man behöver utomjordisk förhandlingsförmåga då, vilket jag definitivt inte har. Och när man dör och dödsboet glömmer byta avtal så blir det påslag på 10 kr/kWh?

11. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Jag har inte timspot utan betalar snittet på spotpriset över dygnet.

12. halper
    Husägare · Gnesta · 472 inlägg

halper

Husägare
    • Laddar…
  13. pacman42

pacman42

Medlem
    Samma för mig. Man kan inte få samma nivå av rabatter med timpriser tyvärr. Detta är en av orsakerna till att timpriser blir dyrare för mig.

14. M

Magnus E K

Husägare
    Intressant! Om det är det oviktade genomsnittet över dygnet så är det ju klart fördelaktigt om man har förbrukning typiskt fördelad över dygnet. Hur elbolaget i slutändan kan tjäna på såna kunder känns lite som en gåta.

15. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Dom tjänar inte en krona utan i mitt fall förlorar dom pengar.
    Dom typ hoppas man stannar kvar så dom börjar tjäna pengar på en.
    Varför stanna kvar när el är just el o avsätt vem man köper den av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.