1 991 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Övervintra bärbuskar i kruka?
Vi ska flytta i Februari,och har några krusbär och vinbärsbuskar, ca. 2 år gamla, som jag vill ta med. Kan man gräva upp dem nu, plantera i ex. snittblomshink och övervintra någonstans? I Feb lär det vara tjäle, och omöjligt att gräva upp dem..
När vi flyttat vinbär och krusbär har min erfarenhet varit att de tål ganska mycket. Visst finns det de som stryker med, men i regel går det bra. Isolera runt krukan, gärna under också så att de inte fryser totalt men heller inte står inomhus i värme. Frostfritt är väl lämpligt kanske.
Annars är ett alternativ att ni i februari tar sticklingar och låter befintliga buskar stå kvar och rotar istället de nya på rätt plats.
Har ni sålt och har en köpare klar? Fråga om ni kan få komma och gräva upp buskarna när marken tillåter det.
Annars är ett alternativ att ni i februari tar sticklingar och låter befintliga buskar stå kvar och rotar istället de nya på rätt plats.
Har ni sålt och har en köpare klar? Fråga om ni kan få komma och gräva upp buskarna när marken tillåter det.
Ja det kan fungera, förvara utomhus och se till att jorden är lagom fuktig över vintern. Inte genomblöt och inte kruttorr. Jag skulle även linda in kärlen med juteväv för att försöka mildra temperatursvägningar.
Tänk bara på att buskar och träd på fastigheten vanligtvis följer med när man säljer så prata med de som ska ta över.
Tänk bara på att buskar och träd på fastigheten vanligtvis följer med när man säljer så prata med de som ska ta över.
Vi hyr bara, så är inte så sugna på att köra så många mil för några buskar. Så försöker hellre övervintra i krukatensiden skrev:
När vi flyttat vinbär och krusbär har min erfarenhet varit att de tål ganska mycket. Visst finns det de som stryker med, men i regel går det bra. Isolera runt krukan, gärna under också så att de inte fryser totalt men heller inte står inomhus i värme. Frostfritt är väl lämpligt kanske.
Vi hyr bara fastigheten, och planterade dem själva så de tillhör ossS Staffan-N skrev:Ja det kan fungera, förvara utomhus och se till att jorden är lagom fuktig över vintern. Inte genomblöt och inte kruttorr. Jag skulle även linda in kärlen med juteväv för att försöka mildra temperatursvägningar.
Tänk bara på att buskar och träd på fastigheten vanligtvis följer med när man säljer så prata med de som ska ta över.![]()
Klicka här för att svara