Hej!

Jag har nu byggt om mitt system och har nu istället en acc tank på 3000L(gammal oljetank), jag har följt kopplingschemat som Matss publicerade och med viss modifikation så rullar nu systemet, så man får tacka för alla tips som ni gett mig.

Jag har dock en fundering kvar gällande cirkulationspumpen, jag kör nu värmen(elementen) från stora Acc tanken, jag har 4 st. slingor i tanken där jag kör två av dem till varmvattnet, och två som jag kan köra på värmen(byggde in så jag har val möjligheten att välja mellan slinga eller tank för värmen.) Men vill nu alltså köra via stora tanken istället för slingorna gällande raditorerna.

Problemet jag har är att värmen upp till elementen, stannar vid 40 grader, fast värmen i tanken ligger högre, kan det vara så att cirkulationspumpen jag har är för klen? Jag får ett tryck på 0,2bar i radiatorsystemet, är det okej eller ska vara mindre? Kan det vara högre tryck?

Den jag har nu har följande kapacitet(pumpen är ca 7 år gammal):

115L/min
Max 195W
Anslutning 40R
Max lyft höjd 6,8 Meter

Jag har ca 4 meter lyfthöjd så det borde fungera tycker man? Några Tips?

Ps. Kommer inom kort att publicera lite foton från byggnationen samt lite av mina erfarenheter kring detta projekt för andra att ta del av. Ds

Redigerat:
Var mäter du temperaturen och trycket? Båda verkar förvånansvärt låga om det är nere vid pumpen.

Om du har en lyfthöjd på 4 meter så måste du ju ha minst 0.4bar för att nå ända upp, ditt vatten cirkulerar nog inget alls just nu för du mäter väl mellan cirkpumpen och strypventilen? Alltså din radiatorkrets, i systemet i övrigt så är 0.2bar ett bra tryck, tror oljetankar är typade 0,3 om inget annat anges..

Stryp returen mera och kör cirkpumpen på maxfart en stund och lufta elementen efter en kvart och se om det kommer nå vatten..

mulpac skrev:
Var mäter du temperaturen och trycket? Båda verkar förvånansvärt låga om det är nere vid pumpen.
Både temp och tryckmätare sitter direkt efter pumpen.

ichgary skrev:
Om du har en lyfthöjd på 4 meter så måste du ju ha minst 0.4bar för att nå ända upp, ditt vatten cirkulerar nog inget alls just nu för du mäter väl mellan cirkpumpen och strypventilen? Alltså din radiatorkrets, i systemet i övrigt så är 0.2bar ett bra tryck, tror oljetankar är typade 0,3 om inget annat anges..

Stryp returen mera och kör cirkpumpen på maxfart en stund och lufta elementen efter en kvart och se om det kommer nå vatten..
Sant, mätningen sker mellan pumpen och strypventilen, jag har gjort som du skriver, alltså strypt returen mera och luftat radiatorsystemet, men kan vara så att jag behöver köra en omgång till med luftningen, ska prova det omgående. Angående oljetankar och tryck, 0,3bar trodde du det var på dem, men systemet är ju övertrycklöst, ska det bli tryck i acc tanken då? Hittills är det inget tryck alls i acc tanken(har mätare sitter där med), just nu har jag bara tryck i radiatorsystemet, 0,2bar.

Mvh Åke

åke jonsson skrev:
systemet är ju övertrycklöst, ska det bli tryck i acc tanken då?
Nja, beror ju på var du mäter. Mäter du i botten blir det väl runt 0.2 bar någonstans (för jag antar att tanken är ungefär 2 m hög).

åke jonsson skrev:
Hittills är det inget tryck alls i acc tanken(har mätare sitter där med), just nu har jag bara tryck i radiatorsystemet, 0,2bar.
Eftersom det bara motsvarar 2 m vattenpelare är det för lågt om det är 4 m upp till översta radiatorn. Frågan är varför den ger så lågt tryck? På vilken höjd sitter pumpen monterad? Sitter den för högt så att trycket på sugsidan blir för lågt och den kaviterar kanske?

åke jonsson skrev:
Hej!

Jag har nu byggt om mitt system och har nu istället en acc tank på 3000L(gammal oljetank), jag har följt kopplingschemat som Matss publicerade och med viss modifikation så rullar nu systemet, så man får tacka för alla tips som ni gett mig.

Jag har dock en fundering kvar gällande cirkulationspumpen, jag kör nu värmen(elementen) från stora Acc tanken, jag har 4 st. slingor i tanken där jag kör två av dem till varmvattnet, och två som jag kan köra på värmen(byggde in så jag har val möjligheten att välja mellan slinga eller tank för värmen.) Men vill nu alltså köra via stora tanken istället för slingorna gällande raditorerna.

Problemet jag har är att värmen upp till elementen, stannar vid 40 grader, fast värmen i tanken ligger högre, kan det vara så att cirkulationspumpen jag har är för klen? Jag får ett tryck på 0,2bar i radiatorsystemet, är det okej eller ska vara mindre? Kan det vara högre tryck?

Den jag har nu har följande kapacitet(pumpen är ca 7 år gammal):

115L/min
Max 195W
Anslutning 40R
Max lyft höjd 6,8 Meter

Jag har ca 4 meter lyfthöjd så det borde fungera tycker man? Några Tips?

Ps. Kommer inom kort att publicera lite foton från byggnationen samt lite av mina erfarenheter kring detta projekt för andra att ta del av. Ds

Nu har jag luftat systemet totalt och fått upp alla värden rätt, 0.4bar och värmen ligger nu bra upp till radiatorsystemet, kort och gott nu fungerar allt som det var tänkt :) Jag får tacka alla som engagerat sig och kommit med tips, i denna tråd, ichgary och mulpac tack för er hjälp!

Mvh Åke

Redigerat:
mulpac skrev:
Nja, beror ju på var du mäter. Mäter du i botten blir det väl runt 0.2 bar någonstans (för jag antar att tanken är ungefär 2 m hög).

Eftersom det bara motsvarar 2 m vattenpelare är det för lågt om det är 4 m upp till översta radiatorn. Frågan är varför den ger så lågt tryck? På vilken höjd sitter pumpen monterad? Sitter den för högt så att trycket på sugsidan blir för lågt och den kaviterar kanske?

Fick ur luften så nu fungerar det, har fått upp till 0,4bar mot radiatorsystemet och inget tryck i acc tanken och allt rullar på fint, tack för hjälpen denna gång :)

Bra jobbat Åke!

Trevligt med lite fler övertrycksfria system på forumet :)

Varför vill man ha övertrycksfritt finns det nån fördel med det eller har ni det bara för att slippa staga tanken ?

En annan fördel är att man kan köra öppet expkärl även om man har anläggningen i ett pannhus/uthus som ligger/är lägre än huset man vill värma. Kan tänkas att rördragningen blir lite smidigare också när man slipper krångla sig upp flera våningar med grova rör.

Att tankarna är i stort sett gratis är väl den största vinsten. En 5 kubikstank kostar väl lätt 20' i tryckklassat utförande. En beg farmartank får man väl för några tusenlappar...

superpaco skrev:
En annan fördel är att man kan köra öppet expkärl även om man har anläggningen i ett pannhus/uthus som ligger/är lägre än huset man vill värma. Kan tänkas att rördragningen blir lite smidigare också när man slipper krångla sig upp flera våningar med grova rör.
Går väl bra med trycksatt system med om man använder en växlare men det är dumt för det blir förluster man måste ha varmare i tanken för att få rätt framledning.

GustavW skrev:
Att tankarna är i stort sett gratis är väl den största vinsten. En 5 kubikstank kostar väl lätt 20' i tryckklassat utförande. En beg farmartank får man väl för några tusenlappar...
En oljetank är inga problem att förstärka så den tål trycket om man är svetskunnig då slipper man värmeväxlaren mellan systemen.

Man behöver ingen värmeväxlare mellan tank och radiatorer i ett övertrycksfritt system heller. Tryck i radiatorkretsen kan du bygga upp med cirkulationspumpen och en strypventil på returen när du ska lufta. På detta vis får du alla fördelar :) öppet exp, inga växlare, slipper svetsa tank, slipper gummiblåsor som kan gå sönder, kan bygga självavluftande osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.