Totte_S
Ett gäng med överspänningsskydd verkar det som. Vad har dessa för inbördes funktioner och hur brukar de installeras?
Sitter i en normal villa som inte har eller haft mån särskild utrustning. Har fått bilden av en bekant.

Överspänningsskydd av märket OBO monterade på vit vägg, märkta med tekniska specifikationer, bredvid en timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte väl insatt. Men en god gissning kan jag presentera.

De tre första ska skydda var sin fas för överspänning. Den fjärde sitter mellan nolla och skyddsjord. Den femte är för att skydda teleledningen.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Tackar, så har jag nog googlat rätt då.
Är det vanligt att sätta i villor?

V20-C är så kallade mellanskydd (typ 2, klass C), och de brukar installeras där man inte förväntar sig blixtström. Antingen i en undercentral som föregås av grovskydd (typ 1, klass B), eller där det inte behövs grovskydd.

Sett från vänster på bilden är de tre första mellanskydd, medan det fjärde är typ grovskydd och även teleskyddet klarar lite mindre blixtström. Det ser man på att de två sista klarar stötpulser i kurvformen 10/350 mikrosekunder (25 resp. 6 kA). Så i den centralen är det lite blandning, dvs både grov- och mellanskydd.

Men den som installerat har troligen gjort bedömningen att mellanskydd räcker, dvs inget behov av blixtskydd. Så jag skulle gissa att villan i fråga inte ligger enskilt på landsbygd.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
foreman foreman skrev:
... Så jag skulle gissa att villan i fråga inte ligger enskilt på landsbygd.
Korrekt.
Tack för utförligt svar. Var kan hitta information om sånt här? Hur, var, när och varför?

Vilken information vill du ha? Behovet av överspänningsskydd bygger på sannolikheter. Det finns ganska detaljerade anvisningar för hur man räknar på sannolikhet för nedslag, hur "känsligt" huset är för nedslag och vilka konsekvenser det kan få. Men det är bara sannolikheter... Har man problem med att åskan förstör saker får man göra någon åtgärd. Annars är det sällan lönt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.