Hejsan
Jag har en överhettningsventil-2 som jag skall koppla in på min vedkamin och undrar var ni har kopplat eran?
Tacksam om ni som svarar svarar med en fin bild på er ventil med !
Har en Jaqueline Magnum kamin med 3x750L tankar.
Jag har en överhettningsventil-2 som jag skall koppla in på min vedkamin och undrar var ni har kopplat eran?
Tacksam om ni som svarar svarar med en fin bild på er ventil med !
Har en Jaqueline Magnum kamin med 3x750L tankar.
Vad menar du med överhettningsventil , är det för överkokning så är det en s,k, syrventil
som spolar in kallvatten i pannan vid 100-105C då kommer även säkerhetsventilen att öppna och släppa ut en massa hetvatten med ånga i hela pannrummet/rummet som följd
Det vattnet ska ut någonstans , det blir massor av det
Känselkroppen brukar sättas i ett dykrör i sidan eller toppen på pannan , samt rörkoppling till pannan från kallvattnet rak in
Du säger har en , ta en bild på kaminen och ventilen så det syns vad du har
som spolar in kallvatten i pannan vid 100-105C då kommer även säkerhetsventilen att öppna och släppa ut en massa hetvatten med ånga i hela pannrummet/rummet som följd
Det vattnet ska ut någonstans , det blir massor av det
Känselkroppen brukar sättas i ett dykrör i sidan eller toppen på pannan , samt rörkoppling till pannan från kallvattnet rak in
Du säger har en , ta en bild på kaminen och ventilen så det syns vad du har
Jag har satt en sådan på min panna. Det är ett annat varumärke än syr. Elbatterier med slimmad och smidig design. Jag svetsade in en ny anslutning på pannan. Men det normala är att sätta den utgående hetvatten så nära som möjligt.
Heter den verkligen överhettningsventil 2. Det hette inte min.
Heter den verkligen överhettningsventil 2. Det hette inte min.
Jag gissar att utrymmet är begränsat. Så sätt en krök och sedan ett T-rör med överhettningsventilen.
Har du ingen montageanvisning på den ? ser lite klent ut på röranslutningarna
Ett fabrikatnamn och typbeteckning skulle inte vara fel
Lite lustiga anslutningar , det måste till vatten om kaminen kokar för att kyla ner den samt något rör som ska ut med hetvatten´och ånga
Men den kanske är som en shunt , flera lägen , det rakt fram ser ut som ut och andra ska vara in , det verkar vara en spridare i mitten på innerdelen
Men oerhört att sia om inkopplingen på distans
Ett fabrikatnamn och typbeteckning skulle inte vara fel
Lite lustiga anslutningar , det måste till vatten om kaminen kokar för att kyla ner den samt något rör som ska ut med hetvatten´och ånga
Men den kanske är som en shunt , flera lägen , det rakt fram ser ut som ut och andra ska vara in , det verkar vara en spridare i mitten på innerdelen
Men oerhört att sia om inkopplingen på distans
Hittade en beskrivning , det ska vara ett rör kallvatten in och ett rör ånga och hetvatten ut
har du vatten intill samt något ställe att göra av med utlopp
http://selmac.se/produkt/overhettningsventil-2/
har du vatten intill samt något ställe att göra av med utlopp
http://selmac.se/produkt/overhettningsventil-2/
Ja som jag förstår det så ska den spola ut hetvatten mellan botten och fram sen spola in kallvatten från sida till sida (om man tittar på bilden sett) in i kallvatten in i kaminen!
Skulle du om möjligt kunna ta en bild på hur du satt din?
Skulle du om möjligt kunna ta en bild på hur du satt din?
Jag förutsätter att det står DBV1 eller 2 instansat på den. Om du googlar på det hittar man installationsanvisningar, och ett helt annat pris än det som den svenska importören som döpt om den till överhettningsventil 2.
Här är en beskrivning. http://www.regulusromtherm.ro/?download=EU/navody/dvoucestny-ventil-dbv1---v1.2---a4---aj.pdf
Här är en beskrivning. http://www.regulusromtherm.ro/?download=EU/navody/dvoucestny-ventil-dbv1---v1.2---a4---aj.pdf
Det spolar in i toppen där det är som varmast och ut från toppen där varmt och ev. ånga ska ut
Jag har s.k. syr ( överhetning ) på min panna , de spolar in i toppen och säkerhetsventilen löser ut på övertryck ( den sitter mot topp den med )
Hur kommer du att gå med dina rör bakom pannan , var sitter säkerhetsventilen , du måste ha en sån sittande på systemet i dag
Jag har s.k. syr ( överhetning ) på min panna , de spolar in i toppen och säkerhetsventilen löser ut på övertryck ( den sitter mot topp den med )
Hur kommer du att gå med dina rör bakom pannan , var sitter säkerhetsventilen , du måste ha en sån sittande på systemet i dag
Nej, den ska inte spola in i toppen. Få riskerar man rundgång. Jag har en in anslutning på toppen, men det går ett rör en bit ner.