Hej,
Har fått klinkers inlagt i min källare och funderar nu på hur jag ska göra en snygg övergång mellan klinkers o själva källarväggen.
Jag har tagit två bilder på hur det ser ut nu. En som visar det värsta stället och en annan som visar normalfallet.
Min tanke är att antingen använda vanlig trälist eller att lägga på lite extra puts så den går ut till klinkersen och sedan måla.
Någon som har några ideer på vad jag annars kan göra?
Har fått klinkers inlagt i min källare och funderar nu på hur jag ska göra en snygg övergång mellan klinkers o själva källarväggen.
Jag har tagit två bilder på hur det ser ut nu. En som visar det värsta stället och en annan som visar normalfallet.
Min tanke är att antingen använda vanlig trälist eller att lägga på lite extra puts så den går ut till klinkersen och sedan måla.
Någon som har några ideer på vad jag annars kan göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en trävägg med gips skulle jag säga träsockel, är det en putsad vägg av någon form av sten, så tycker jag en klinkersockel passar bättre.
https://www.hornbach.se/shop/Kakel-...el-kakel-klinker/S16876/artikel-listning.html
https://www.hornbach.se/shop/Kakel-...el-kakel-klinker/S16876/artikel-listning.html
Det är en putsad vägg. Och du har säkert rätt att en klinkerssockel är det jag borde ha. Men jag är väldigt tveksam om jag skulle lyckas få det snyggt och vill gärna undvika att ta in fler hantverkare.B BSOD skrev:
Att sätta en sockel är nog det lättaste jobbet du kan få med klinkerläggning. Det är ju bara en platta hög, bara att sätta rätt fogbredd (använd färdiga kakelkryss) och kapa sista plattan. Alla andra platser man kallar på måste man ju förhålla sig till flera plattor/väggar/planera jobbet osv.
En plastsockel kan nog fungera också. Jag är bara lite tveksam till att sätta en organisk bit trä direkt not väggen i nederkant med tanke på mögelrisken. Men det beror ju på hur väldränerad källare du har, hur välisolerad den är, vilken temp/luftfuktighet du har. Det kan fungera också. (Men jag gillar inte att chansa, finns massor med källare som inte får mögelproblem)
En plastsockel kan nog fungera också. Jag är bara lite tveksam till att sätta en organisk bit trä direkt not väggen i nederkant med tanke på mögelrisken. Men det beror ju på hur väldränerad källare du har, hur välisolerad den är, vilken temp/luftfuktighet du har. Det kan fungera också. (Men jag gillar inte att chansa, finns massor med källare som inte får mögelproblem)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga övergång mellan golv?
Fönster & Dörrar -
Vad för övergång mellan blandare och vatten rör?
Vatten & Avlopp -
Hur fixa man övergång mellan två flytandegolv utan att skruva.
Golv -
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Altan & Uteplats -
Hur göra snygg övergång mellan klinkerssockel och dörrfoder?
Fönster & Dörrar