Har uppstått ett behov av att lite mer exakt föra över mått från kant på ca. 400-500 mm.
Skall man satsa på en större kombinationsvinkel (dyra, lite ovanliga i den storleken och lite klumpiga kanske), eller finns det nåt annat bra liknande verktyg? Dvs. någon sorts linjal med flyttbart anhåll. Brukar bara använda tumstocken, men här blev det svårt att få det så exakt som jag vill ha det.
Skall man satsa på en större kombinationsvinkel (dyra, lite ovanliga i den storleken och lite klumpiga kanske), eller finns det nåt annat bra liknande verktyg? Dvs. någon sorts linjal med flyttbart anhåll. Brukar bara använda tumstocken, men här blev det svårt att få det så exakt som jag vill ha det.
Pinne & penna?C cpalm skrev:Har uppstått ett behov av att lite mer exakt föra över mått från kant på ca. 400-500 mm.
Dvs hemmagjord linjal utan gradering som man ritar direkt på med pennan.
Problemet är lite, liksom med tumstocken att visuellt linjera mot kanten.O skrev:
Det blir gärna en diff på någon halv mm, vilket inte duger i sammanhanget.
Bra förslag, har traglat lite med mitt "vanliga" Hultafors mätband men det har (konstigt nog) ingen bra anläggningsyta och är svårt att låsa utan att rubba måttet. Så en talmeter blir nog valet om ingen kommer med ett ännu bättre förslag.F fribygg skrev:
Finns ju långa skjutmått om det passar till vad du ska mäte?
https://www.google.com/search?q=skj...CDU1NzRqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=skj...CDU1NzRqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Finessen med pinne-metoden är att du kan kapa pinnen så den får exakt rätt längd. Dvs du behöver inte bry dig om måttet i mm. Bara se till att pinnen har rätt längd. Kan det funka tro?C cpalm skrev:
Jorå, en pinne funkar, i synnerhet om jag sätter dit ett kantanhåll på pinnen.O skrev:
Men lite omständigt att tillverka en ny pinne varje gång jag behöver föra över ett nytt mått, så en pinne med skjut- och låsbart anhåll vore optimalt 🙂 Typ ett vanligt ritsmått.
Man får kanske vara lite innovativ med det där kantanhållet dåC cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg ett parallellstopp enligt ovan CAD-skiss och sluta fjompa dig. Bommen (grå) är det bra om den är rak. Anhållet (grönt) har ett uttag som bommen passar i med litet eller inget spel och klämman (lila) har uttag med frigång på längden och är lite grundare än vad bommen sticker upp. Klämman fäster du mot anhållet med två skruvar. Tar det dig mer än 20min att tillverka om du har maskiner och färdigt virke blir jag förvånad. Sedan ställer du in längden på bommen som önskas, dra åt skruvarna lite, kontrollera att bommen sticker ut så mycket som önskas, knacka mot bänken för att förskjuta anhållet om du behöver justera, dra åt ordentligt. Klart.