C
Har uppstått ett behov av att lite mer exakt föra över mått från kant på ca. 400-500 mm.
Skall man satsa på en större kombinationsvinkel (dyra, lite ovanliga i den storleken och lite klumpiga kanske), eller finns det nåt annat bra liknande verktyg? Dvs. någon sorts linjal med flyttbart anhåll. Brukar bara använda tumstocken, men här blev det svårt att få det så exakt som jag vill ha det.

C cpalm skrev:
Har uppstått ett behov av att lite mer exakt föra över mått från kant på ca. 400-500 mm.
Skall man satsa på en större kombinationsvinkel (dyra, lite ovanliga i den storleken och lite klumpiga kanske), eller finns det nåt annat bra liknande verktyg? Dvs. någon sorts linjal med flyttbart anhåll. Brukar bara använda tumstocken, men här blev det svårt att få det så exakt som jag vill ha det.
Pinne & penna?
Dvs hemmagjord linjal utan gradering som man ritar direkt på med pennan.

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Talmeter!

• Gilla
maxel och 5 till
  • Laddar…
C
O O skrev:
Pinne & penna?
Problemet är lite, liksom med tumstocken att visuellt linjera mot kanten.
Det blir gärna en diff på någon halv mm, vilket inte duger i sammanhanget.
F fribygg skrev:
Talmeter!
Bra förslag, har traglat lite med mitt "vanliga" Hultafors mätband men det har (konstigt nog) ingen bra anläggningsyta och är svårt att låsa utan att rubba måttet. Så en talmeter blir nog valet om ingen kommer med ett ännu bättre förslag.

C cpalm skrev:
Så en talmeter blir nog valet om ingen kommer med ett ännu bättre förslag.
Mät två gånger är det viktigaste rådet man kan skicka med när det gäller talmeter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Mät två gånger är det viktigaste rådet man kan skicka med när det gäller talmeter.
Ha ha, jo, har använt "original"-talmetern rätt flitigt en gång i tiden, dock aldrig lyckats göra bort mig.
Fast i det här fallet spelar själva mätvärdet ingen roll, bara det är lika.

Mät från båda håll, antingen med en fast referens eller med två verktyg samtidigt.

C
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns ju långa skjutmått om det passar till vad du ska mäte?
Inte optimalt för detta ändamål.
Det jag behöver är ett smidigt sätt att med god precision placera skenan till sänksågen parallellt med en befintlig kant.

C cpalm skrev:
Problemet är lite, liksom med tumstocken att visuellt linjera mot kanten.
Det blir gärna en diff på någon halv mm, vilket inte duger i sammanhanget.
Finessen med pinne-metoden är att du kan kapa pinnen så den får exakt rätt längd. Dvs du behöver inte bry dig om måttet i mm. Bara se till att pinnen har rätt längd. Kan det funka tro?

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, jo, har använt "original"-talmetern rätt flitigt en gång i tiden
Hi-hi, jag ärvde en original för en tid sedan och fattade varför den kallas talmeter samt insåg att originalet är väldigt mycket smartare än dagens "stålmåttband". Så den håller jag hårt i!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
O O skrev:
Bara se till att pinnen har rätt längd. Kan det funka tro?
Jorå, en pinne funkar, i synnerhet om jag sätter dit ett kantanhåll på pinnen.
Men lite omständigt att tillverka en ny pinne varje gång jag behöver föra över ett nytt mått, så en pinne med skjut- och låsbart anhåll vore optimalt 🙂 Typ ett vanligt ritsmått.

C cpalm skrev:
Jorå, en pinne funkar, i synnerhet om jag sätter dit ett kantanhåll på pinnen.
Men lite omständigt att tillverka en ny pinne varje gång jag behöver föra över ett nytt mått, så en pinne med skjut- och låsbart anhåll vore optimalt 🙂 Typ ett vanligt ritsmått.
Man får kanske vara lite innovativ med det där kantanhållet då

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
O O skrev:
Man får kanske vara lite innovativ med det där kantanhållet då
Mmm, precis. Tänkte dock försöka ta genvägen med någon färdig lösning istället för att hitta på (ytterligare) nåt nytt projekt som måste genomföras innan jag kan fortsätta med det jag egentligen skulle göra 😀

CAD-skiss som visar ett parallellstopp med grå bom, grön anhåll och lila klämma, utformad för enkel justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygg ett parallellstopp enligt ovan CAD-skiss och sluta fjompa dig. Bommen (grå) är det bra om den är rak. Anhållet (grönt) har ett uttag som bommen passar i med litet eller inget spel och klämman (lila) har uttag med frigång på längden och är lite grundare än vad bommen sticker upp. Klämman fäster du mot anhållet med två skruvar. Tar det dig mer än 20min att tillverka om du har maskiner och färdigt virke blir jag förvånad. Sedan ställer du in längden på bommen som önskas, dra åt skruvarna lite, kontrollera att bommen sticker ut så mycket som önskas, knacka mot bänken för att förskjuta anhållet om du behöver justera, dra åt ordentligt. Klart.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.