21 178 läst ·
8 svar
21k läst
8 svar
Över tid, vad händer med lackad tapet/målad vägg som stänkskydd?
Vi ska precis välja stänkskydd till vårt nya kök, och jag har med intresse läst trådarna här på forumet kring att ha lackad tapet alt. målad vägg som enda stänkskydd. Jag lutar åt att välja något av de alternativen, istället för tex. glas som vi också funderat på men som ju är mycket dyrare.
Ni som haft lackad tapet eller målad vägg ett tag, hur har det blivit över tid? Hur länge kan man räkna med att en sådan lösning håller innan man måste göra om?
/ Molly
Ni som haft lackad tapet eller målad vägg ett tag, hur har det blivit över tid? Hur länge kan man räkna med att en sådan lösning håller innan man måste göra om?
/ Molly
Beror ju lite på om det bara är bakom en arbetsbänk eller bakom spis... men det är ju klart att det håller mycket sämre än tex glas eller kakel... tiden är ju svår att säga och vad man anser som "slut" en blåsa en fläck eller att den trillar ner om du förstår vad jag menar...
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
I vårt fall kommer det bara vara bakom spis och arbetsytor, inte vid diskhon eller vid vatten. Med tiden tänker jag nog hur länge det ser rent och snyggt ut fortfarande... men det är så klart en bedömningsfråga det också.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Fettstänk tenderar ju att "bränna fast" och kan till och med vara svårt att få bort från kakel.
T.ex. vid fritering. Men på kakel och glas kan man ju alltid ta till rakbladsskrapan.
Hur det blir vid en målad/tapetserad vägg vågar jag inte ens tänka på.
Men den kan ju alltid målas om...
T.ex. vid fritering. Men på kakel och glas kan man ju alltid ta till rakbladsskrapan.
Hur det blir vid en målad/tapetserad vägg vågar jag inte ens tänka på.
Men den kan ju alltid målas om...
jag skulle iaf inte rekommendera det till någon kund till mig, jag föreslår att alltid sätta en glasskiva över just för att man kan komma tillbaka 5 år senare och fortfarande vara nöjd över sitt jobb
för just fett är inte å leka med i fläckväg det finns få saker som är så svårt att få bort från väggar som det...
Vi har nu haft våra målade väggar i 6 år, inga som helst märken. I köket är det vid kortänden vi har målat med vit våtrumsfärg som är lite blankare än vanlig väggfärg och mycket lätt att torka av. Vår gasolhäll är placerade 30 cm från ena kortänden och det har stänkt friskt med olja o fett på den väggen. Kan berätta att vi också har samma vita våtrumsfärg i vårt lilla tank/teknikrum, inte heller där några som helst problem.
Däremot har vi på väggen bredvid den inbyggda pelletskaminen vanlig väggfärg och den har blivit lite sotig av att man öppnar o stänger kaminluckan. Det är också mycket svårare att torka av en vanlig väggfärg som är matt.
Däremot har vi på väggen bredvid den inbyggda pelletskaminen vanlig väggfärg och den har blivit lite sotig av att man öppnar o stänger kaminluckan. Det är också mycket svårare att torka av en vanlig väggfärg som är matt.
Vi gjorde en minirenovering av köket för två år sedan och målade då vårt kakel vid spis och diskbänk med vanlig snickerifärg. Än så länge ser färgen lika fin ut som när den var ny. De gånger som det stänker mat vid spiser så har det aldrig varit något problem att torka bort det även efter att det har torkat. Min bror gjorde samma sak före oss och de han ha det så i drygt 5 år innan det väl gjorde en "riktig" köksrenovering. Det enda problemet de fick var att efter ca 4 år så hade färgen vid luftutsläppet på spisen blivit missfärgat av värmen.
Men kom då ihåg att använda våtrumsfärg och inte vanlig väggfärg. Vi har vit våtrumsfärg även i vår tvättstuga, fungerar lika bra där. Du kan besöka en färgbutik och titta på provbitar med våtrumsfärg o vanlig färg. Då märker du att våtrumsfärgen är tålig och blankare. Blankheten tonas ner när man målar. Vi har fyra hörn (två inner- och två ytterhörn) där den blanka färgen möter den matta. Det är aldrig någon som kommenterat att det är olika färgtyper. Lite synd eftersom jag tycker att det är lite spännande med olika glanshalter med samma kulör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur gör jag en planskiss över fritidshuset?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Slamfärg i pulverform - Erafarenheter över tid? Daladry/Glor-Isol
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovering fritidshus
Byggmaterial & Byggteknik -
Målat över för tidigt
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad händer med cellplast som ligger direkt i jord över tid?
Byggmaterial & Byggteknik