8 065 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
Ovanligt tillfälle, säljaren avlider...??
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Bara att önska lycka till, men se till att allt som kommer från den mäklaren blir granskat (både skriftlig information och muntlig) av någon med juridsik utbildning.
Ävedn om mäklaren inte är skum, så är det uppenbarligen en mäklare med låg kunskapsnivå.
Ävedn om mäklaren inte är skum, så är det uppenbarligen en mäklare med låg kunskapsnivå.
Kan nu meddela att allt kör på som tänkt, både bank och mäklare är överens med följande lösning; vi köper huset av dödsboet och får tillträde till huset som tänkt i slutet av månaden, med enda skillnaden att köpeskillingen sätts in på ett för dödsboet spärrat konto. När lagfarten skiftas till makan kan vi på rätt sätt skicka in ansökan om lagfart och dödsboet kan lösa ut sina pengar. Vi har banken på vår sida och de står för det juridiska, de håller för tillfället på att titta igenom eventuella detaljer, upprättande av avtal osv.
Får vi inte lagfart inom utsatt tid så går köpet tillbaka, banken löser tillbaks lånet och vi får tillbaks vår handpenning. Denna situation lär med all sannolikhet inte inträffa då det oss veterligen bara finns makan och två barnbarn, och de vill inget hellre än att bli av med fastigheten.
Hoppas nu att allt fortlöper enligt planerna, tackar för all info och hjälp som dykt upp i denna tråden.
Till mäklarens försvar (som hela tiden varit ytterst hjälpsam) skall sägas att hon faktiskt inte gjort något fel så vitt jag kan se, bortsett från att hon kanske skulle gett oss en kopia på fullmakten från makan (och att denna såklart finns
). Fram tills dödsbudet så har allt skötts klanderfritt såvitt jag kan förstå, sen blev hon nog, precis som vi, något ställd. Det är nog mer jag själv som målat fan på väggen, vilket kanske inte är så konstigt när man ställt in sig på en sak och plötsligt inträffar något helt oväntat som man inte vet hur man skall hantera.
Återigen, tack så länge och om inget strul sker så kommer jag inte uppdatera tråden förrän dess att allt löst sig och vi äger fastigheten. Annars lär ni höra från oss igen.
Går allt nu i lås så lär det dock bli mängder med byggtekniska frågor framöver istället.
Får vi inte lagfart inom utsatt tid så går köpet tillbaka, banken löser tillbaks lånet och vi får tillbaks vår handpenning. Denna situation lär med all sannolikhet inte inträffa då det oss veterligen bara finns makan och två barnbarn, och de vill inget hellre än att bli av med fastigheten.
Hoppas nu att allt fortlöper enligt planerna, tackar för all info och hjälp som dykt upp i denna tråden.
Till mäklarens försvar (som hela tiden varit ytterst hjälpsam) skall sägas att hon faktiskt inte gjort något fel så vitt jag kan se, bortsett från att hon kanske skulle gett oss en kopia på fullmakten från makan (och att denna såklart finns
Återigen, tack så länge och om inget strul sker så kommer jag inte uppdatera tråden förrän dess att allt löst sig och vi äger fastigheten. Annars lär ni höra från oss igen.
Går allt nu i lås så lär det dock bli mängder med byggtekniska frågor framöver istället.