Byggahus.se

Ovanligt kabelfärgval till 3-fasuttag?

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Bara för att förtydliga (även om det nu redan nämnts så det går att förstå), ...
    Det är mer troligt att man inte har dragit fram nolla, och mindre troligt att man skippat skyddsjord, i vilken trefasutrustning/uttag som helst.

Jag håller med flera av skribenterna här, det är en högst normal användning av färgerna, i vissa städer hade grå varit nolla, i andra svart. Allt annat hade varit märkligt från denna tiden.

Det är dock inte helt ovanligt från denna tiden att hitta trefasmatningar med lite grövre kablar där svart/röd/vit används som faser och den koncentriska ledaren eller skärmen eller ev biledare som PEN.
    Men då detta är 5-ledare så är detta rätt normalt.

En mycket förvirrande sak är att den gula ser lite gulgrön ut. Men det kan aldrig ha varit tanken vid tillverkningen.

• Laddar…
  2. B
    Husägare · Nivå 6
    Däremot kan den gula ha haft den gröna randen ända sen den tillverkades då "föregående" färg lämnar en smal rand efter sig om man inte blöder ut färgen ordentligt vid byte i maskinen :D på en sådan klen part som 2,5kvm så kan den bli svagt infärgad i tusentals meter innan den blir 100% gul (y)

3. P
    Medlem Nivå 2
    Jag fångade elektrikergrannen som bekräftade att:
    - det är den onyttjade grå/nollan som måste anslutas i det nya 3-fasuttaget.
    - nollan är redan ansluten till egen skena i centralen.
    - befintliga ledare är bara 1,5 mm och matchar inte sedan installationen 1965 monterade 16A-säkringar.

Han fixar rubbet och några detaljer till endera dagen.

@kanonkula, nej det jag menade med att huset är orört sedan 1965 är just att ingen har gjort någon sedan 1965 så inga fuldragningar har tillkommit under åren. Det är nu motoruttaget ska ersättas med ett nytt 3-fasuttag.

Tack alla för stort engagemang och hjälp.

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Hmmm. Ser ut som Kuhlo. Byt I så fall om det inte är orimligt. Gamla Kuhlo är inte så säkra, typ kablarna svar på SEMKO17. och bara färgvalet hör ju att man vill byta :D.

5. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    Tycker att det ser ut som en bly-mantlad kabel !

6. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det inte bara ser ut som det är blymantlad kabel EKKL dvs en föregångare till EKLK som numer ersätts ofta av EXLQ, EQLQ osv. Originalet på bilden en mycket bra kabel man inte behöver ersätta om man har den.

7. A
    Medlem · Nivå 9
    Ok, bra att detta klargjordes, själv ser jag inte skillnaden.

Varför använder man inte längre EKLK? Vad är fördelen med EXLQ och allt vad de heter?

8. GK100
    Medlem · Nivå 21
    De nya har fördelen av att vara halogenfria dvs avger inte så skadliga eller korrosiva gaser som de med PVC-isolering. Och givetvis att de inte innehåller rent bly som de äldsta typerna.

K i EKLK betyder PVC och i de nyare nyare är då X isolering av trådarna med PEX och Q omkringliggande delar av någon typ olefiner.

• Laddar…
  9. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag hade väl gissat på EDKL eller som GK100 skrev EKKL.

Det är absolut ingen Kulo/EKRK.
    Det är tydligt att det är PVC-isolerade ledare, gummi är aldrig så där blankt och färgglatt. (Och om det är PVC-isolerade ledare i en Kulo så är det ofta inte speciellt nödvändigt att byta ut kabeln, den är ofta i utmärkt skick då, det inte är gammal dödskulo med gummi-isolering eller tyg/papper/tjära som måste bort, fortare än kvickt).

Vidare ser vi att det inte är metallmantel, utan ett vitt PVC-plast-lager som mantel, detta kom inte till kulo förrän det blev EKRK, och då var det dagens färger i kabeln, eller svart isf brun de första åren.

Så det finns flera tecken på att det dels inte är kulo, dels är en kabeltyp med PVC-isolering, som för det mesta inte är någon panik att byta ut. Men visst kan det vara en god idé att byta ut om det låter sig göras ganska lätt, man får ju en fräsch kabel och modern färgstandard.

EKLK är först och främst en inte hel homogen kabeltyp på det viset att även den har ändrats genom åren, trots samma namn.
    Den har haft både bly likväl som aluminium som förstärkning i manteln. Den har haft olika kabelfyllning osv.
    EKLK har också blivit lite tunnare och smäckrare och lättare att både förlägga snyggt och att skala, allt vad åren gått.

Men nåja, EKLK är ursprungstypen.
    EQLQ, EXLQ är bara modernare varianter med i stort sett samma uppbyggnad och användningsområden.
    Båda är halogenfria, EXLQ har PEX-isolering runt kopparledarna är och därmed något lite tunnare kabel samt tål högre temperatur.
    De flesta av dessa moderna varianter saknar dock kabelfyllning (som ligger runt innerledarna och ser till att kabeln är rund) och blir därmed otroligt lättskalad, även ganska lång skalning är ofta plättlätt. Men den deformeras istället lätt vid böjning (plattas till) och de är ofta inte gastäta och får ej resp rekommenderas ej i EX-miljö. Vilket aldrig var något problem med EKLK.

• Laddar…
  11. M
    Husägare · Nivå 9
    Jag inser mer och mer att det här med kablar är en hel vetenskap, som handlar om mer än bara ledande metall och lite isolering.

Ibland blir man ju lite sugen på att spänna upp blanktråd i taket bara för att protestera mot komplexiteten!

12. E
    Medlem · Nivå 22
    Först håller jag med GK100 att det är en EKKL. Sedan vill jag protestera mot att det varit blymantel i EKLK När aluminium manteln kom ändrades namnet till EKLK, är det en solid tråd-plast(PVC)-bly-plast(PVC) så är det en EKKL och är det alu är det EKLK

13. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Blir lätt lite förvirrat när man använder typbeteckningar på kablar enligt standarder som förändrats med tiden och där bokstäverna fått annan betydelse när äldre kablar helt utgått. Numera är ju även detta harmoniserat så de tidigare svenska beteckningarna som vi är vana vid EKRK, EKK, EKLK, EKKJ osv även med sentida X och Q är "föråldrade". Men de internationella är inte direkt vänliga att använda i dagligt tal så nationella lever säkert kvar länge.

Mikael skrev att det möjligtvis skulle vara EDKL det faller på D som indikerar gummi inte som vi visste PVC. Sen kommer vi till blymantel och EKLK som elmont vet har det aldrig varit så, där kommer sista bokstaven in och i EKKL ger den då "plastskyddad blymantel" och för EKLK "lätt konstruktion" inget bly osv.

Som sagt lätt att gå fel när betydelsen ändrats för bokstäverna i positionerna men man kan utgå från att de fyra i stort kan tolkas:
    1. Ledarens typ dvs entrådig, fåtrådig osv.
    2. Isoleringens typ som PVC, PEX osv.
    3. Hölje, mantel och liknande gällande konstruktionen.
    4. Ytterligare info för konstruktion eller användningsfall.

Som typexempel kan vi då ta EKKL som ger:
    E - entrådig kopparledare
    K - PVC-isolering
    K - PVC-mantel
    L - plastskyddad blymantel

men när den utgår och bokstäverna uppdateras lite blir EKLK:
    K - PVC-isolering
    L - aluminiumskärm plastskyddad
    K - yttermantel PVC

och ett riktigt förhistoriskt exempel på samma tema EDIL:
    D - gummi-isolering
    I - impregnerad textil tex flätat garn
    L - lantbrukskabel men samtidigt beteckning blymantel

så gäller att hålla tungan rätt i denna slalombana och de nutida vanliga googlingarna leder nog ofta snett om man ska vara helt rätt på det pga alla uppdateringar genom tiderna av SEK.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Här har vi Nexans försök till att reda ut kabelbenämningar, både nya och gamla standarden:
    https://www.nexans.se/eservice/Swed..._540144812/Sweden/files/Typbeteckningar_3.pdf

Och sen vet jag att både elmont och GK100 är kungar på detta i jämförelse med mig. Jag är ju nykomling inom området och har inte jobbat med något äldre material än det jag stött på gamla befintliga installationer.
    Men så hör man kollegor och andra snacka om de äldre prylarna, men om det ligger långt bak i tiden tenderar saker och ting både blir rent fel (minnesfel) och om inte annat att man förenklar benämningar. Typ kallar all vit kabel med PVC-mantel och metallskärm för EKLK, eller all kabel av kulo-typ för kulo, även om den har haft en mängd olika benämningar under åren (som alltså motsvarat olika utföranden).