Hej!
Har precis flyttat in i ett hus som har fönster och dörrar av lite ovanlig modell. De är tydligen beställda från Tyskland från början och egentligen konstruerade för offentliga lokaler. Nu vill vi sätta in ett smart dörrlås, gärna ett yale doorman, men jag tror inte att det passar på grund av slutbleckets utformning. Finns det någon expert där ute som kan bekräfta min teori?

Tack på förhand!

• Dörrkarm med ett metallslutbleck märkt "ASSA," bredvid en mätsticka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkarm med ett inbyggt dörrlås av märket ASSA, jämte en mätsticka som visar mått i centimeter.
    Skapa konto
  • Svart dörrhandtag och nyckelhål på glasdörr med unik konstruktion anpassad för offentliga lokaler, fotograferad från sidan.
    Skapa konto
  • Svart dörrhandtag och lås med synligt slutbleck, monterat på glasdörr med säkerhetsdekal.
    Skapa konto
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det är ett vanligt Assa 2002 låshus du har. Du frågar om slutbleck men har inga bilder på det.
Yale kommer att passa

Bästa svaret

Slutbleck 1487-9 används men det har du redan då du har ett connect låshus ASSA 2002.
Du använder det slutbleck du har i dörren idag till yale doorman.
Det du bör vara vaksam med är att förreglingskolven (den lilla trekanten) kan fastna i profilen på många aluminium dörrar och då använder man antingen en underläggsskylt eller så slipar man ut i prolfilen för förreglingskolven.
Tänk på att förreglingskolven inte dras in när du låser upp så den kan fastna om du testar om det fungerar så märk ut höjden och kontrollera om det finns någon kant den kan fastna i.

Jag tycker det ser ut som om den kommer fastna i profilkanten ytterst och det enklaste är att märka ut för förreglingskolven och fila ner den.
Jag ser inte om det finns något annat i profilen som den kan fastna i på bilderna om så är faller så beställer du eller tillverkas själv en underläggsskylt, det brukar finnas tillräcklig springa i aluminiumdörrar men om det inte finns det så brukar det gå att justera springan via gångjärnen men metoden skiljer beroende på gångjärn.
Vissa justeras med en insexnyckel andra tar man ur gångjärnstappen (gångjärnsbulten) ur och lyfter ur plastinsatsen, vrider den och sätter tillbaka i gångjärnet igen då den har ett hål som inte är helt centrerat.
Ibland om det inte finns plats för underläggsskylt så kan man använda andra slutbleck avsedda för att ersätta där det tidigare suttit elslutbleck framtagna för specifika aluminium profiler men de slutblecken är inte godkända i kl3 men de flesta har inte krav på kl3.
Det gå även att tillverka egna underlägg eller något att lägga intill slutblecket för att fylla ut till framkant där det är lägre eller ojämt.

Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Slutbleck 1487-9 används men det har du redan då du har ett connect låshus ASSA 2002.
Du använder det slutbleck du har i dörren idag till yale doorman.
Det du bör vara vaksam med är att förreglingskolven (den lilla trekanten) kan fastna i profilen på många aluminium dörrar och då använder man antingen en underläggsskylt eller så slipar man ut i prolfilen för förreglingskolven.
Tänk på att förreglingskolven inte dras in när du låser upp så den kan fastna om du testar om det fungerar så märk ut höjden och kontrollera om det finns någon kant den kan fastna i.

Jag tycker det ser ut som om den kommer fastna i profilkanten ytterst och det enklaste är att märka ut för förreglingskolven och fila ner den.
Jag ser inte om det finns något annat i profilen som den kan fastna i på bilderna om så är faller så beställer du eller tillverkas själv en underläggsskylt, det brukar finnas tillräcklig springa i aluminiumdörrar men om det inte finns det så brukar det gå att justera springan via gångjärnen men metoden skiljer beroende på gångjärn.
Vissa justeras med en insexnyckel andra tar man ur gångjärnstappen (gångjärnsbulten) ur och lyfter ur plastinsatsen, vrider den och sätter tillbaka i gångjärnet igen då den har ett hål som inte är helt centrerat.
Ibland om det inte finns plats för underläggsskylt så kan man använda andra slutbleck avsedda för att ersätta där det tidigare suttit elslutbleck framtagna för specifika aluminium profiler men de slutblecken är inte godkända i kl3 men de flesta har inte krav på kl3.
Det gå även att tillverka egna underlägg eller något att lägga intill slutblecket för att fylla ut till framkant där det är lägre eller ojämt.
@123-abc Tack för ett fantastiskt utförligt svar! Kan du förklara lite mer om hur förreglingskolven kan fastna i yttersta profilkanten? för jag hänger inte riktigt med. Jag skulle säga att man redan tillverkat en underläggsskylt här för (det syns inte på bilden) det ligger planbrickor bakom den. Den ligger alltså 2-3 mm längre ut än den omgivande karmen redan.

• Närbild av en dörrkarm med en metallförreglingskolv, där kolven syns monterad vid dörrens kant.
    Skapa konto
Det blir så för att det finns en rät kant som den fastnar emot.
Brickorna är ingen underläggsskylt utan snarare ett tecken på att det är stor springa och den som monterat höjt slutblecket istället för att justera springan (avstånd mellan dörr och karm vid låset), OBS jag talar inte om att ändra karminfästning utan att justera dörrbladets position i karmen via gångjärnen.
Det syns tydligt på sista bilden att de tillverkat ett glidbleck och lagt intill slutblecket för att motverka problemet men jag misstänker att den täcker rester av ett urtag för elslutbleck.
Det glidblecket ser ut att vara för kort för förreglingskolven på en doorman som sitter högre upp samt ser de nu bockar ut.

Om du inte förstår hur problemet uppstår så ta en spårskruvmejsel och ställ vinkelrätt mot slutblecket ovanför glidblecket och dra det sakta utåt och följ sedan karmens profil med spetsen av skruvmejseln tills du kommer längst ut och du fastnar så hade förreglingskolven fastnat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.