Byggahus.se

Ovanlig luftningsventil - någon som känner igen denna eller har en lösning?

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag har renoverat en gammalt fin sektionsradiator som nu sitter nymålad på väggen men hittar ingen luftningsventil som passar. Min rörmokare som ska installera har heller ej funnit någon passande ventil.

De flesta luftningsventiler verkar vara av dimensionen G6 eller större. På min radiator är det inga gängor i "ytterhålet" som är ca 9,8mm i diameter, däremot är det gängor i det inre hålet som ligger ca 7 mm in, dimensionen på den "inre hålet" ca 5mm i diameter.

Ytterhålet är precis så stort att en standard G6 (9,8mm i diameter) luftningsventil men där är inga gängor att greppa i och verkar nästan som det ej funnits gängor tidigare heller.

Vanlig G6 luftningsventil hade alltså passar perfekt om det bara funnits gängor, nu kan stoppa in en ventil och dra ut den.

Nu verkar det finnas några val: Vad tycker ni jag ska göra?

1. Hitta en luftningsventil som passar (tacksam för tips, har tex varit på Nacka Byggandsvård men de hade ingen som passade)

2. Sätta i gängor i yttre hålet och få en G6 luftningsventil att passa, hur gör man det?

3. Använda silikon, kemsisk metall, superlim eller dyligt för att få dit en G6, skulle det hålla och hålla tätt? Vilket tätningsmedel ska man isåfall använda?

4. Borra upp ytterhålet lite och gänga för att få dit större luftningsventil. Är det inte lätt att förstöra mer då?

5. Köpa ny radiator (ska det verkligen behövas?)

Alla tips varmt välkomna, rörmokaren kommer nu på måndag morgon!

Redigerat 26 nov 2016 20:46
  2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Antagligen ska det vara en gammal modell med konisk gänga och en liten pip som sticker in i radiatorn, för att få ur all luft.
    Hade en sån i ett par radiatorer i förra kåken med samma problem att byta luftventil, lät de gamla sitta kvar...
    Mitt tips är att leta på gamla radiatorer, har inte hittat nåt nytt som passar.

3. O
    Medlem Nivå 2
    Hej! Tack för svar! Jag har ringt runt bland begagnat ställen och gått igenom ett 30-tal gamla radiatorer på Nacka byggnadsvård utan lycka. Finns det tips på fler ställen att leta?

Om vi annars säger att det inte går att finna någon gammal ventil vilket av de andra alternativen verkar bäst? Någon som vet om det går att köpa "gängor" som jag kan limma på insidan av ytterhålet?

Eller tror ni det skulle gå att få tätt med att stryka lite kemisk metall på gängorna på en standard G6 luftningsventil och stoppa i hålet? Skulle det härda ihop och hålla tätt?
    Jag förstår att den ej skulle gå att ta bort igen.

Vad tycker ni?

4. K
    Medlem Nivå 6
    Exakt en sådan radiator skulle jag köpa ny luftningsnippel till och på min lokala vvs-butik så sa dem att enda alternativet var att hitta en begagnad radiator och plocka delar av alternativt köpa ny radiator.

5. O
    Medlem Nivå 2
    Tack för det svaret! Jag fick liknande svar från annat håll att det i princip att glömma att hitta en passande luftningsnippel.

Då återstår två alternativ för mig;

1. Sätta fast en vanlig luftningsventil i hålet med hjälp av kemisk metall.

2. Ta av den stora muttern och sätta dit en annan "stormutter" som är passar vanlig luftningsventil.

Vad tror ni om de lösningarna?

Brukar det vara möjligt att lossa stora muttern? Finns de att köpa nya?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stora muttern.JPG

6. M
    Medlem Nivå 5
    Jag har inget att bidra med mer än att jag vill berömma dig för din mycket informativa bild!

• Laddar…
  7. O
    Medlem Nivå 2
    Tack! Den var väl tydlig!? :)

Någon som har erfarenhet av att lossa "stora muttern"?

8. J
    Medlem · Nivå 8
  9. O
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Tack, de är liknande men ganska mycket större, behöver renoveras, nya fästen etc. Det nuvarande är skrapat och målat i rätt färg i fyra lager med passande fästen uppborrade på väggen. Jag har att byta radiator som ett alternativ om inget annat går.

Någon som har erfarenhet av att lossa "stora muttern"?

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag kan med näranog 100% sannolikhet säga att den måste värmas loss med gas, vilket kommer sabba målningen.

• Laddar…
  11. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Borra och gänga upp det befintliga hålet ev gå upp lite i dimension så du kan sätta en bussning ner till en vanlig luftningsventils storlek. Att lossa det du kallar stora muttern skulle jag inte försöka utan gas som Fotografen skrev och knappast då heller risken är stor att man får problem i det tunna gamla godset den är gängad i.

Kludda inte heller med kemisk metall o.dyl utan gör ett riktigt jobb med lämpliga verktyg och komponenter.

12. K
    Medlem · Nivå 7

Det går att ta bort och hitta nya, köpte nya till mina radiatorer när vi flyttade dom.

Luftningsnipplarna behöll jag däremot.

13. O
    Medlem Nivå 2
    Tack!

Ok, alternativet med kemisk metall är borta.

Vad innebär det här med att lossa med gas? Det verkar som min rörmokare tänkt prova med en jättestor skiftnyckel.
    Är det inte en stor mutter som är ditskruvad i gängor?

Kanske enklare att kolla om han kan borra upp och sätta i nya gängor.

Låter som dessa saker ska ske i en verkstad?

Jag letar efter smidigaste lösningen att få elementet att fungera :)