Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Oväsen av grannar i hus

1. A
    Medlem · 2 120 inlägg
    Ett super effektivt sätt att att faktiskt gå in kl 01.00 på natten och knacka på och önska dem välkomna. Säg att du är.nyfikwn på vad som håller dig vaken på kvällarna/nätterna.
    Men med en trevlig ton genom hela samtalet.

2. W
    Medlem · 1 417 inlägg
    Du tror inte grannen fattar att du är där för att klaga om du går ditt kl 1 på natten, även om du försöker vara trevlig.

3. A
    Medlem · 2 120 inlägg
    Klaga och klaga...jag menar genuint vara trevlig.
    De tror säkert att de inte hörs utanför huset.
    Och några år senare så tänker man tillbaka när man sitter och grillar med sina grannar på "incidenten "

4. samlarpådetmesta
    Medlem · 516 inlägg
    Man kan gärna ta med ett par pilsner också :D

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Jönköpings län · 760 inlägg

RalleB

Medlem
    Först vill jag bara skriva att jag förstår att det inte är så roligt men det är ingen hyres/bostadsrätt du bor i…

Om du vill ha tyst runtomkring dig så ska du flytta ut på landet där närmsta granne ligger nån km bort.

I ett villakvarter får man tyvärr tåla en del ljud,

den snåla grannen som inte har robot som startar sin bensinare kl 7 på en söndag,

grannen som har fest

barn som tjoar och stimmar

grannen som bygger om, lägger marksten etc.

grannar som bråkar

crossar, mopeder, bilar, motorfordon

Listan kan göras lång, i 99% av fallen är det bara att tugga i sig i ett villaområde och köpa att man har grannar med olika intressen.

6. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 579 inlägg

tensiden

Husägare
    Menar du att man inte får störa grannarna i en hyres-/bostadsrätt, men det är helt okej i ett villakvarter? Hur ser du då på att ha en hyresrätt alldeles bredvid en villa, vad gäller då?

Klart man får visa hänsyn även om man bor i villa.

7. R

RalleB

Medlem
    I en hyresrätt/bostadsrätt så finns det ordningsregler och störningsjourer samt risk att bli vräkt.

I ditt eget hus får du göra vad du vill.
    Du kan välja att ta hänsyn till grannarna men du behöver inte om du inte vill.

8. S
    Medlem · Blekinge · 1 670 inlägg

steve5432

Medlem
    Nog får man väl förutsätta att ens grannar har något sunt förnuft och inte håller på med t.ex. markarbeten, slaghammare eller annat som för oväsen sent på kvällarna? Ibland måste man göra arbeten, och då lägger man lappar i brevlådan och pratar med de närmsta så att alla vet vad som ska hända och kan planera för detta.

Den grannen som drar igång med sin borrhammare när vi har födelsedagskalas i trädgården 10 meter bort kommer garanterat få en påhälsning av mig...

Att folk spikar och hamrar och sågar och bygger samt barn som leker hör till normalt bakgrundsljud i ett villakvarter. Om någon håller på och hamrar på sitt tak till 01 på natten, är inte okej på något sätt.

Har själv gjort ett antal arbeten i trädgården med maskiner och motorsåg och höll mig till 8-19 på vardagar och 10-16 på helger. Grannarna var informerade i god tid innan. Förlade detta jobbet till sept-okt då jag gissade att de flesta höll sig inomhus, så att man slapp störa någon grillfest eller "den goda boken i hängmattan".

Det är ju skillnad på ljud och ljud och vanligtvis tänker folk inte på att man stör. Man kanske bara ville ha lite musik på sin uteplats, men glömde stänga av extrabasen, så att sagda musik nu istället hörs i hela kvarteret. Sånt löses ju enkelt med ett vänligt samtal, tror inte många med vilja vill provocera sina grannar. Det har man inget för den dagen man själv behöver hjälp eller har något man besväras över.

/S

9. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 579 inlägg

tensiden

Husägare
    Bara för att det juridiskt tillåts behöver man inte bara lägga sig platt och inte ens snacka med grannen.

Det är mycket som går att lösa genom att bara prata vänligt med varandra istället för att anmäla, hota och komma dragandes med lagboken det första man gör.

10. S
    Medlem · Blekinge · 1 670 inlägg

steve5432

Medlem
    Jag tror att folk i allmänhet är ganska konflikträdda och tycker det är lättare att någon annan tar konflikten med grannen. Att gnälla hos en granne man kanske aldrig annars pratar med kan vara lite jobbigt för många. Det är ju betydligt lättare med grannar man pratar och umgås med. Men för den sakens skull ska man ju inte vara rädd för att påpeka saker som upplevs störande oavsett. Får man helt kalla handen om man har ett rimligt påpekande, ja då vet man vad det är för typ i alla fall och får fundera på nästa steg. Men i de allra flesta fall brukar saker lösa sig. Är det en granne man är lite osäker på hur man ska handskas med (som kanske har ett vilt temperament), kanske den granne har någon lugnare kompis på gatan, snacka med denne först i så fall. Kanske kan denne agera medlare..?

/S

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 163 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
  12. P
    Medlem · 5 inlägg

Pleasanton

Medlem
    Vi bor inte i ett villaområde . Fristående hus med trädgårdar ute på landet. De har renoverat sedan i juni då var det sommar då hade man semester. Stördes inte på nätterna. Om du tycker att det är ok att ha grannar som väsnas kl 1 på natten får du stå för själv. Sunt förnuft säger väl att man inte väsnas på nätterna.

13. R

RalleB

Medlem
    Ni alla som svarat mig och är sura kan ju läsa ts första inlägg.

Där frågar han om de har rätt att göra så, vilket jag tolkar som att ts frågar juridiskt, inte moraliskt.

Det var det mitt svar baserades på.
    ja, man kan bete sig som ett svin mot sina grannar och inte bry sig om deras åsikter. Finns ingen lag mot det

Jag har aldrig påstått att jag tycker det är ok moraliskt, men finns inget du kan göra juridiskt heller.
    Iallafall inte under dagtid och knappt under kvälls/nattid heller.

14. B
    Medlem · Dalarna · 57 inlägg

Bengt Larsson

Medlem
    Det finns en möjlighet att grannarna inte vet att det låter så högt som det gör utanför huset.
    Det är ju svårt att bullra och lyssna samtidigt.
    Gå över på kvällen och påpeka vänligt att det låter mera än de tror, och be dom att anpassa tiden för störande buller.
    Hälsa samtidigt välkommen till grannskapet och fråga om en tidsplan för renoveringen kanske be dom att stänga fönster och dörr åt ert håll för att minska ljudnivån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.