Ett super effektivt sätt att att faktiskt gå in kl 01.00 på natten och knacka på och önska dem välkomna. Säg att du är.nyfikwn på vad som håller dig vaken på kvällarna/nätterna.
Men med en trevlig ton genom hela samtalet.
2 984 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Oväsen av grannar i hus
-
-
11 jan 14:17 #17
-
11 jan 15:09 #18
De tror säkert att de inte hörs utanför huset.
Och några år senare så tänker man tillbaka när man sitter och grillar med sina grannar på "incidenten " -
Medlem · 516 inlägg 11 jan 23:02
-
11 jan 23:28 #20
Först vill jag bara skriva att jag förstår att det inte är så roligt men det är ingen hyres/bostadsrätt du bor i…
Om du vill ha tyst runtomkring dig så ska du flytta ut på landet där närmsta granne ligger nån km bort.
I ett villakvarter får man tyvärr tåla en del ljud,
den snåla grannen som inte har robot som startar sin bensinare kl 7 på en söndag,
grannen som har fest
barn som tjoar och stimmar
grannen som bygger om, lägger marksten etc.
grannar som bråkar
crossar, mopeder, bilar, motorfordon
Listan kan göras lång, i 99% av fallen är det bara att tugga i sig i ett villaområde och köpa att man har grannar med olika intressen. -
12 jan 07:52 #21
Klart man får visa hänsyn även om man bor i villa. -
12 jan 08:22 #22
I en hyresrätt/bostadsrätt så finns det ordningsregler och störningsjourer samt risk att bli vräkt.
I ditt eget hus får du göra vad du vill.
Du kan välja att ta hänsyn till grannarna men du behöver inte om du inte vill. -
12 jan 12:29 #23
Den grannen som drar igång med sin borrhammare när vi har födelsedagskalas i trädgården 10 meter bort kommer garanterat få en påhälsning av mig...
Att folk spikar och hamrar och sågar och bygger samt barn som leker hör till normalt bakgrundsljud i ett villakvarter. Om någon håller på och hamrar på sitt tak till 01 på natten, är inte okej på något sätt.
Har själv gjort ett antal arbeten i trädgården med maskiner och motorsåg och höll mig till 8-19 på vardagar och 10-16 på helger. Grannarna var informerade i god tid innan. Förlade detta jobbet till sept-okt då jag gissade att de flesta höll sig inomhus, så att man slapp störa någon grillfest eller "den goda boken i hängmattan".
Det är ju skillnad på ljud och ljud och vanligtvis tänker folk inte på att man stör. Man kanske bara ville ha lite musik på sin uteplats, men glömde stänga av extrabasen, så att sagda musik nu istället hörs i hela kvarteret. Sånt löses ju enkelt med ett vänligt samtal, tror inte många med vilja vill provocera sina grannar. Det har man inget för den dagen man själv behöver hjälp eller har något man besväras över.
/S- Laddar…
-
12 jan 13:26 #24
Det är mycket som går att lösa genom att bara prata vänligt med varandra istället för att anmäla, hota och komma dragandes med lagboken det första man gör.- Laddar…
-
13 jan 13:51 #25
/S -
13 jan 13:54 #26
- Laddar…
-
13 jan 20:40 #27
-
13 jan 21:29 #28
Ni alla som svarat mig och är sura kan ju läsa ts första inlägg.
Där frågar han om de har rätt att göra så, vilket jag tolkar som att ts frågar juridiskt, inte moraliskt.
Det var det mitt svar baserades på.
ja, man kan bete sig som ett svin mot sina grannar och inte bry sig om deras åsikter. Finns ingen lag mot det
Jag har aldrig påstått att jag tycker det är ok moraliskt, men finns inget du kan göra juridiskt heller.
Iallafall inte under dagtid och knappt under kvälls/nattid heller. -
Medlem · Dalarna · 57 inlägg 17 jan 17:5117 jan 17:51 #29
Det finns en möjlighet att grannarna inte vet att det låter så högt som det gör utanför huset.
Det är ju svårt att bullra och lyssna samtidigt.
Gå över på kvällen och påpeka vänligt att det låter mera än de tror, och be dom att anpassa tiden för störande buller.
Hälsa samtidigt välkommen till grannskapet och fråga om en tidsplan för renoveringen kanske be dom att stänga fönster och dörr åt ert håll för att minska ljudnivån.
Liknande ämnen
-
Grannar slåss för att slippa flerfamiljshus i husområde
Artikelkommentarer -
Hur mycket ska man tåla av grannarna i ett radhus? Vad har hyresvärden för ansvar?
Övrigt husrelaterat -
Enbostadshus med 10 toaletter upprör grannar
Artikelkommentarer -
Ge grannar tillåtelse att bygga växthus nära vår tomt
Bygglov -
Ingen vändzon grannarna backar 100m förbi vårt hus
Juridik