Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Oväsen av grannar i hus

1. P
    Medlem · 5 inlägg

Pleasanton

Medlem
    Har fått nya grannar som väsnas kl. 06:30 med att borra. Bankar o river så det knakar hör de in till oss till kl. 24:00 på vardagskvällar. har de rätt att göra så sent på kvällen och så tidigt.på morgonen.

2. W
    Medlem · 1 680 inlägg
    Nä dom har inte rätt till att göra så, men innan du slår på stora trumman kan du väll försöka prata med dom så att dom blir medvetna om att dom skapar störande oljud.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 5 inlägg

Pleasanton

Medlem
    Tack för svar. Ja du har så rätt borde prata med dom. Vill ju inte vara gnällig. Men sunt förnuft säger sig självt. Likaså att de kör fort på vägen bor på landet med mötesplats. De har varit nära att de kört på mig o hunden. De kör i hög fart, så vi har varit nära att smälla ett par gånger med bilarna.

4. W
    Medlem · 1 680 inlägg
    Tyvärr så är sunt förnuft något som är sällsynt eller obefintligt idag.
    Bara att lära sej att leva med resultatet av fri barnuppfostran, curlandet av barnen och ungdomen.

5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 875 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Du får fundera över bästa sättet att säga till för det går ju att uttrycka sig så man varken låter gnällig eller argsint.

6. P
    Medlem · 5 inlägg

Pleasanton

Medlem
    Ja när han håller på nu kl 1 på natten kommer jag inte att vara snäll alls. Flyförbannad. Ska upp tidigt imorgon o jobba .

7. samlarpådetmesta
    Medlem · 552 inlägg
    Hur nära bor ni egentligen, och vad är det som låter? Är själv nattmänniska, och vill inte störa mina grannar, men jag kan heller inte påstå att jag hört någon annan väsnas...

8. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 875 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Att vara fly förbannad på någon som man ska prata med leder ofta till att den andra personen går i försvarsställning och kommer att helt ignorera alla önskemål om ändrat beteende.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · dalarna · 2 770 inlägg

ArneTW

Medlem
    Viktigt att separera vad man är arg på och ta en sak i taget...

1, bilkörning
    2, arbetstider

Osv

Bilkörning kanske är lättast att påpeka..

Renovationer håller ju inte på för evigt.

De verkar ju jobba hårt...

/ATW

10. T
    Allvetare · 1 087 inlägg
    Undrar lite vad det är för ljud du stör dig på här? Du säger att ni bor på landet vilket får mig att anta att det är ganska väl tilltagna tomter så inga 3 meter mellan huskropparna? Samtidigt som du säger att han borrar? Förstår inte hur det kan skapa så mycket ljud att du inte kan sova? Om han kört en bilhammare o bilat upp plattan hade jag ju förstått men att borra annat än i en väg som ni delar (typ som i lägenheter) bör väl inte vara så illa, om du inte som jag stör dig på de faktum att grannarna hörs över huvud taget, men det är ju ett fel som ligger hos mig o det vet jag ju om o skulle aldrig lasta någon annan för.

• Laddar…
  11. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 369 inlägg

Zixten

Medlem
    TS skriver att ni bor på landet, då borde det vara en bit mellan husen???

Först tycker jag att TS kan fundera på vad TS själv kan göra, om sovrummet ligger mot grannens hus kanske TS kan prova att sova i ett annat rum som ligger på andra sidan huset.
    Och om det stör så mycket nu kan det hända att det kommer att störa även när renoveringen är klar i grannhuset, sena grillkvällar, barn som leker i trädgården mm. Då kanske lösningen kan vara nya mer ljudisolerande fönster. kanske räcker med att byta i sovrummet. Alternativt kanske flytta sovrummet till en lugnare plats i huset.

Nästa steg är att gå över till de nya grannarna, hälsa dom välkomna till området prata en liten stund för att lära känna dom, och sen be dom att om det är möjligt så vore du glad om dom kunde vänta med det bullriga i renoveringen till efter kl 7 - 8 och avsluta lite tidigare än kl 24.
    Antingen kommer grannarna att ändra sin vanor lite och allt blir bra, eller så blir grannarna provocerade av att TS vill styra och ställa i deras renovering och därför börja med allt bullrigt jobb tidigt som bara den, och även avsluta dagen med lite buller...

Lycka till!

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 5 inlägg

Pleasanton

Medlem
    Har man inga möbler i huset det gör ju att det ekar. Han river ju så det knakar o hamrar på natten. Han kan likväl ha ett fönster eller balkong dörr öppen. Vår andra granne undrar också de har småbarn känner sig också störda av oväsendet barnen har blivit väckta . Jag är inte gnällig annars . Men man tar hänsyn till sina grannar börjar inte med buller o bång olidliga tider på dygnet. . Huset ligger tvärs över gatan. Har tre glas fönster i huset. När man renoverar börjar man väl inte kl. 06:30? . Kl. O8:00 är rimligt fram till kl 21:00 . Inte till kl 01:00 på natten. Läste att på helger var kl 9 :00 fram till kl 22:00. Vårt sovrum ligger i andra änden av husets utbyggnad på baksidan. Men hörs ändå in till oss sönernas sovrum hörn sidorna mot grannen.

13. Music Man
    Medlem · Ale i Västra Götaland · 773 inlägg

Music Man

Medlem
    Hantverkare börjar väl oftast kl 7.

När vi inte hade småbarnsfamilj intill så kunde jag hålla på till 21-22 som absolut senast, nu med småbarnsfamilj så är det senaste 20 om man skall banka och väsnas. Tycker man visar respekt.

14. R
    Medlem · 4 731 inlägg
    Du får acceptera kl 07-22 Typ alla dagar i veckan. Det är betydligt bättre än 06-01.

Se så, få tummarna ur nu och gå över med en trevlig ton och säg något liknande.
    -Tjena tjena, sliter och jobbar? Vad fint.

Och lägger fram det fint lite så att du önskar att de inte börjar tidigare än 07 och slutar vid 22.

15. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 684 inlägg

tensiden

Husägare
    Utifrån informationen låter det som om grannarna nyss flyttat in och nu renoverar för fullt för att hinna få klart allt så snabbt som möjligt, därav många och sena timmar med oväsen.

Att man bor på landet betyder heller inte nödvändigtvis att det är rejält tilltagna tomter. Här hos oss har vi själva 60m till närmsta granne, men andra grannar har mindre tomter och husen mer eller mindre lika nära som i ett vanligt villakvarter.

Bästa vore om ts går över till grannen på eftermiddagen eller så och säger hej och frågar lite om renoveringen i allmänhet med glada ordalag och sen glider in på att det upplevs störande när de kör med maskiner och annat långt in på nätterna.

Skulle jag gissa är det inte under en längre period det håller på, och det kanske går att mötas på något vis så att de försöker undvika att köra kapsågen och annat efter 22-23 åtminstone. Hade jag själv renoverat på det viset hade jag försökt planera och lägga upp jobbet så att jag kapar och väsnas fram till 22 och sedan efter det hålla mig till mer dämpade aktiviteter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.