Hej! Är total nybörjare på allt som heter renovering men nu ska luckor, fronter, bänkskiva och ev några stommar bytas i vårt lilla kök. Planen så här långt är att sätta hällskåp med lådinsatser där spisen nu står samt göra nåt med de två 400-stommarna till höger om spisen. Helst lådor även där. Och vill nog helst även ha lådor under diskhon. Men. Hur gör jag med det eländiga hörnet? (Diskbänken ska vara kvar.) Ni som har mer erfarenhet, har ni några tankar eller förslag? Alla tips välkomna! Tack på förhand
Redigerat:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 113 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 113 inlägg
Det finns den här typen av utdragbar hörnskåpsförvaring från många tillverkare: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40215292/
Men jag vet inte om det går att få det att fungera när diskbänken ska vara kvar.
Men jag vet inte om det går att få det att fungera när diskbänken ska vara kvar.
Det där med hörn är ju ett elände...
Om man kan tänka sig en helhetslösning där den gamla diskbänken inte måste vara kvar så skulle jag rekommendera Blancos hörnmodul för disk.
Det har sedan 50-talet (eller kanske tidigare ändå...?) hävdats att diskbänken bör monteras framför fönstret. Det är givetvis ett gott råd men det kan finnas goda anledningar att frångå detta, särskilt som det mesta idag diskas i diskmaskin.
I mindre kök frigör man värdefull bänkyta om man kan använda hörnet till diskbänk samtidigt som hörnet dessutom blir välutnyttjat.
I kombination med den så kan man med fördel montera en hörnlösning för sopor och källsortering.
Hailo har en mycket finurlig enhet som utnyttjar utrymmet mycket bra samtidigt som den är smidig och enkel att använda.
Som sagt, vinsten är att man skapar arbetsytor i mindre kök samt att man utnyttjar hörnskåpet väl.
Om man kan tänka sig en helhetslösning där den gamla diskbänken inte måste vara kvar så skulle jag rekommendera Blancos hörnmodul för disk.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har sedan 50-talet (eller kanske tidigare ändå...?) hävdats att diskbänken bör monteras framför fönstret. Det är givetvis ett gott råd men det kan finnas goda anledningar att frångå detta, särskilt som det mesta idag diskas i diskmaskin.
I mindre kök frigör man värdefull bänkyta om man kan använda hörnet till diskbänk samtidigt som hörnet dessutom blir välutnyttjat.
I kombination med den så kan man med fördel montera en hörnlösning för sopor och källsortering.
Hailo har en mycket finurlig enhet som utnyttjar utrymmet mycket bra samtidigt som den är smidig och enkel att använda.
Som sagt, vinsten är att man skapar arbetsytor i mindre kök samt att man utnyttjar hörnskåpet väl.
Är grymt nöjd med vår hörnlösning. Vi saknade arbetsyta innan när hörnet var 90, men nu är hela skiten användbar. Plus att man kan ha köksmaskinen framme utan att det är ett problem.
Det illustrerar också att man inte behöver vara låst vid 45 eller 90 grader. Vi har typ 38 grader.
Älskar också skivan utan skarvar. Fanns bara corian som alternativ när vi kollade runt med det kravet. Funkar kanon.
Det illustrerar också att man inte behöver vara låst vid 45 eller 90 grader. Vi har typ 38 grader.
Älskar också skivan utan skarvar. Fanns bara corian som alternativ när vi kollade runt med det kravet. Funkar kanon.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 113 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 113 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 179 inlägg
Tycker det hörnet ser kalas ut, gör så och flytta/centrera diskbänken mot fönstret så blir det kalas.jonmo skrev:Är grymt nöjd med vår hörnlösning. Vi saknade arbetsyta innan när hörnet var 90, men nu är hela skiten användbar. Plus att man kan ha köksmaskinen framme utan att det är ett problem.
[bild]
Jag tänker mig att om diskhon sticker ner en bit under bänken så blir det trångt på den övre hyllan. Jag har inte tänkt på om den går att flytta eller inte faktiskt men jag hade nog inte velat göra det, det blir lite väl lågt i tak då skulle jag tro.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur sätta ståndplåt lågt utrymme?
Tak & Vind -
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Kök -
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Vatten & Avlopp -
Dusch monterad i hörnet istället för på sidväggen för att få bredare utrymme under strålen?
Badrum -
Outnyttjat utrymme...?
Planlösningar