Är det någon som vet om färgproverna till Ottossons röda linoljefärger stämmer med slutresultatet?

Jag har tvekat mellan "engelsk röd", "engelsk röd ljus" och "faluröd" till mina fönster. Dom är alla väldigt lika på färgproverna. Till slut fastnade jag för kulören "faluröd", men tycker efter första målningen att den drar för mycket åt orange, tegelrött ungefär. Hade väntat mig mera åt det lila hållet. Frågan är om någon av de andra röda hade varit bättre, dvs bättre ur två aspekter: vad jag själv gillar mest (har inte bestämt mig) och vad som är mest autentiskt på ett gammalt hus. I skrifterna står alltid att "engelskt rött" var en vanlig fönsterkulör. Ingenstans har jag sett att fönster målades med "faluröd linoljefärg". Alltså, är det helt fel det jag gör? Och i så fall, vilken av Ottosons Engelsk rött den ljusa eller mörka är mest autentiskt?

Nu har inte jag målat med Ottossons färg i överhuvudtaget, men jag kan kanske bidra lite med pigmenthistoria. Både faluröd färg och engelskt rött är varianter av järnoxidpigment liksom den mer lilatonade caput mortuum. De var (och i fallet med falu rödfärg; är fortfarande) biprodukter av gruvdrift. Idag framställs dock järnoxidpigment syntetiskt. Nyanserna mellan olika engelskt rött har dock varierat, som naturpigment brukar göra.
Kikar jag på Ottossons hemsida ser den faluröda färgen onekligen väldigt Carl Larsson-tegelröd ut. Om du är ute efter en mer brunröd färg med dragning åt blått tror jag att det är någon av de engelskt röda nyanserna du ska välja. Men vilken av dem... Tja, det är nog hugget som stucket, känn efter vad du själv tycker bäst om.

Riksamtikvarieämbetet, RAÄ, 3A-120 (gul bas) i fönstret och kring dörren och RAÄ 3A-225 (vit bas på vägg)

• hall-våt-färg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp1.jpg
    Skapa konto
  • dörr.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Snygga interiörer! Svårt att urskilja nyanser av rött på foto via datorskärm så jag kan inte avgöra om det liknar eller inte liknar de röda färger jag talar om.

Den färg jag har nu på fönstrena är blandad efter gamla färgprover och är mörkt röd, närmast oxblod. På långt håll tycker jag den ser ut som brun, och det är lite tråkigt, därför ville jag ha en färg som tydligare såg röd ut. Nu målar jag med den som Ottoson kallar 'faluröd' och den är mera tegelröd, framför allt tillsammans med fönsterbågarna som är ockragula. Den saknar nog caput mortuum (tack för den informationen konichiwa girl. Man kanske vänjer sig...... Möjligtvis slutar det med att jag även målar bågarna röda. Det behöver ju inte alltid precis vara som det har varit förr.......

Så här ser ottossons röda färger ut
http://www.ottossonfarg.com/prodVarukorg.php?kulorton=12

Redigerat:
Hur gick det Sommartorparn? Har du vant dig vid faluröda fönster eller bytte du till någon av de engelskt röda?

dengroth skrev:
Hur gick det Sommartorparn? Har du vant dig vid faluröda fönster eller bytte du till någon av de engelskt röda?
Haha, är det redan så många år sedan!
Jag har provmålat några fönster men är fortfarande inte säker på vilken färg jag vill ha!
:D

Nej, jag gillade inte den som kallas för "faluröd" för den drog för mycket åt orange. (Den motsvarar Falu ljus slamfärg) Ville ha den mörkare och fick rådet i färgaffären att blanda i svart till dess jag kom fram till den röda färg som jag hade innan (som var mixad utifrån en gammal färgflaga). Resultatet blev ganska mycket som Ottossons "mörk järnoxid" (jo, jo jag köpte en provburk för att jämföra). Jag är fortfarande inte säker på att det är den jag vill ha. I solljus är den snygg, mulna dagar ser den mera brun ut än röd. Så jag lutar åt att kanske provmåla ett annat fönster med engelskt rött för att få något att jämföra med. (Har äntligen kommit på att det är osmart att provmåla samma fönster hela tiden, för då har man ju målat över det man skulle jämföra med! Haha!)

Haha, du är rolig du. Allvarligt talat så kan det vara fruktansvärt svårt med kulörer ibland. Vi är nog världsmästare på att vela fram och tillbaka med kulörvalen. Grå och gröna nyanser tex - det finns ju hur många som helst!

Vi målar fönstrena på verandan med ljus engelsk röd. Det är verkligen en härlig kulör och vi gillar den skarpt. Jag kan tänka mig att det är vad du är ute efter, inte alls orange. Den har dock en liten egenhet (anledningen till att jag skriver egentligen). Färgen är väldigt speciell i strukturen, antagligen väldigt pigmentrik. Det är den enda linoljefärg jag målat med som inte blir blank nymålad! Den blir inte bara matt, ytan är dessutom sträv när man känner på den. Det känns inte som något eftersträvansvärt. Vi blev så konfunderade när vi målade så jag var tvungen att maila Ottossons för att höra om det var något fel, men det skall tydligen vara så. För att ytterligare komplicera saken så hade vi tänkt måla även själva huset med ljus engelsk röd - vi är som sagt helnöjda med kulören. Men då blir det ju som att ha Falu rödfärg på huset fast det är linoljefärg, åtminstone utseendemässigt. Jag blir spontant lite tveksam till om denna färg har samma egenskaper som annan ottossonsfärg. Hur som helst, det vore roligt om du köpte en provburk och provmålade ett fönster. Vore intressant att höra din åsikt!

Dessutom blir linoljefärg mattare med tiden... Inte är det lätt inte.

Ja, visst var det väl du som tog upp det problemet i en annan tråd!? Att färgen var väldigt pigmentrik. Kanske är den engelskt röda värst på detta, men jag fick samma intryck av deras Falu röd linoljefärg. Irriterande också att när den vittrar så så blir det röda rinnmärken i den vita putsen.

Vad gäller kulörerna så skriver Ottosson i senaste katalogen att den färg han kallar Falu röd motsvarar den ljusa Falu slamfärgen. Den han kallar Järnoxid Mörk motsvarar den mörka slamfärgen. Detta borde innebära att målar ni med Engelskt Rött så blir det inte exakt som Falu rödfärg.
:)
Jag tycker fortfarande det är jättesvårt med dessa röda nyanser! För egen del lutar jag nog åt Mörkt Engelskt rött , om jag inte ska fortsätta med den Mörka Järnoxiden. Så om jag ska provmåla något i sommar så blir det snarare den. Jag har numera också möjlighet att köpa Allbäcks färg på närmare håll, så jag kanske provar en röd ur deras sortiment. De har inte så många nyanser att välja mellan, men det kanske bara är en fördel för oss veliga!

När det gäller att måla hela huset så har Ottosons ju också en lasyrlikande variant. En liten mängd färg blandas med en större mängd linolja (minns inte proportionerna) och så behöver man bara stryka en gång. Funderar på att testa den i sommar på en redskapsbod. Blir jag nöjd så kanske det blir gavelpaneler med samma färg i framtiden. Det kanske är något för er att testa? Blir ju betydligt mera lättstruket med oljan!

Det luriga är också att färgproverna i deras jättefina katalog inte motsvaras av den målade färgen. I butiken har de färgerna uppmålade på träbitar, vilket ger ett annat intryck. Men det bästa är nog att man själv provmålar på olika träbitar.Sedan ser ju färgen annorlunda ut när den åldras också.

Om det gäller att måla ett helt hus så skulle jag nog provmåla en stor bit av en vägg innan jag bestämmer mig.

Redigerat:
Ja, det stämmer. Jag försökte dryfta detta i en tråd på byggnadsvård - gafsan hade liknande problem med lasering har jag för mig.

Det var lustigt att du fick samma intryck av den faluröda. Enligt Ottossons är pigmentet i engelsk röd väldigt speciellt men har en vacker kolorering, eller hur de nu uttryckte det, och därför för de kulören. Känns Falu röd linoljefärg också sträv uppmålad?

Vi upplever ljus engelsk röd som väldigt nära Falu rödfärg, slamfärgen. Tycker knappt det är någon skillnad mot stora huset som är målat med slamfärg. Men så är det ju några meter mellan verandafönstrena och kåken. Det kanske syns mer skillnad om man jämför sida vid sida!

Lasyrvarianten känns inte som något alternativ för oss då tanken är att verandafönstrena och panelen på stora huset skall ha samma kulör. Att lasera fönstrena känns väl inte helt bra. Vi är dock inne på att prova med lite mer olja i slutstrykningsfärgen. Det rekommenderas ju "för jämnare utflytning" men kanske även funkar i detta syfte.

Hör gärna av dig om du märker av strävhetsproblem med mörk engelsk röd eller någon annan kulör. Det borde väl vara ännu mer pigment i den mörka, om det nu är samma.

Håller med om katalogfärgerna. För att inte tala om färgroverna på nätet! Helt hopplösa, dessutom är den upplevda kulören väldigt beroende på vilken vinkel man håller bildskärmen. Måla provbräder är det enda som funkar.

dengroth skrev:
Det var lustigt att du fick samma intryck av den faluröda. Enligt Ottossons är pigmentet i engelsk röd väldigt speciellt men har en vacker kolorering, eller hur de nu uttryckte det, och därför för de kulören. Känns Falu röd linoljefärg också sträv uppmålad?
Jag tyckte den kändes sträv. Men jag hade då inte målat med någon annan av Ottossons färger så jag vet inte om det var onormalt. Återkommer med rapport om strävhet om jag får något målat i sommar.

dengroth skrev:
Vi upplever ljus engelsk röd som väldigt nära Falu rödfärg, slamfärgen. Tycker knappt det är någon skillnad mot stora huset som är målat med slamfärg. Men så är det ju några meter mellan verandafönstrena och kåken. Det kanske syns mer skillnad om man jämför sida vid sida!
Om de är så lika varandra så kanske ni ska måla fasaden med Falu röd linoljefärg? I alla fall köpa en provburk och se om färgen känns mindre sträv.

dengroth skrev:
Lasyrvarianten känns inte som något alternativ för oss då tanken är att verandafönstrena och panelen på stora huset skall ha samma kulör. Att lasera fönstrena känns väl inte helt bra. Vi är dock inne på att prova med lite mer olja i slutstrykningsfärgen. Det rekommenderas ju "för jämnare utflytning" men kanske även funkar i detta syfte.
Jag uppfattar det som att lasyrvarianten blir samma kulör men inte lika mättad som den koncentrerade linoljefärgen. Just därför tänkte jag det var snyggt att ha fönstrena i den koncentrerade linoljefärgen och måla panelerna i lasyrvarianten. Men det funkar ju förstås bara på nytt virke, inte på tidigare målad fasad! Återkommer med rapport även om detta.

Redigerat:
Förtydligande: Det jag kallar för "lasyrvarianten" kan du läsa om i katalogen på sidan som handlar om utomhusmålning. Där kallas den för "målning med standardkulör en strykning"

Hmmm, ja en provburk av Falu röd linoljefärg kanske det kunde vara värt. Blir nu onekligen nyfiken att prova för att se skillnaden, både i kulör och strävhet!

Jo, jag har läst om lasyrvarianten, men den skall målas på ohyvlat virke! Det är förutsättningen för att få fäste för så mycket pigment i en strykning.

Nä, vänta nu, det var ju Järnoxid mörk som motsvarar den mörka slamfärgen. Snarare den vi borde prova med då!

En burk mörk järnoxid inhandlad. Återkommer med rapport om hur vi upplever den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.