Byggahus.se

Otroligt snabb tillväxt av svartmögel/vitmögel. Vad kan vara problemet?

1. B
    Medlem · 9 inlägg

Bobcanister

Medlem
    Du har likvärdig mängt vattenånga på vinden som utomhus vid tidpunkten du kollade av de värderna, vilket är som sig bör med kallvindar. Jag skulle därmed också gissa på att det pysit upp fukt när du hade taklisterna borta.

Jag hade nog bara fortsatt övervakat så att andelen vattenånga på vinden fortsätter vara on par med vattenångan utomhus, kanske foga lite extra noga där innevägg möter tak.

2. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Tack så jättemycket för värdefulla kommentarer. Inte helt lätt att felsöka utan tidigare erfarenheter, men det är ju samtidigt lite roligt att försöka förstå. Har redan en ”bred bräda” att krypa på över hela vinden. Är en himla massa yta att krypa fram på.

3. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Tack för svar, ska göra just det. Håller på med en takrenovering av innertak i ett rum och har inga lister där nu men tänkte faktiskt fogskumma där väg möter tak. Har ni bättre förslag än det? Är bitvis 1-2cm glipa vilket gör det svårt att foga och antar att glas/mineralull är alldeles för poröst för att täppa till med?

4. L
    Medlem · Västra Götaland · 1 062 inlägg

Lane

Medlem
  5. allexx
    Allvetare · västmanland · 413 inlägg

allexx

Allvetare
    Rören från badrum! Går den på vinden?
    Är det isolerat?
    Kan bli kondens i rör och droppa ner.
    Hur tät är luckan?
    Om den varma luften kondenseras vid luckan om kall luft läcker in

6. N
    Renoverare · Skåne · 216 inlägg

Nyrostad

Renoverare
    Hur ser kanalerna som PAX-fläktarna är anslutna till ut? Vanligt kring -67 var ju kvadratiska eternitkanaler som inte är att betrakta som täta i skarvar. Badrummets kanal som går rakt upp torde vara skarvfri, men den som ansluter mot murstocken kan om man har otur bidra till att tillföra fukt som kondenserar på den kalla råsponten. Även läckage kring fläktens anslutning (om denna är takmonterad) kan ge upphov till liknande fenomen.

7. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    öppnade upp till röret från badrummet och det var snustorrt inuti det röret. Däremot var det ju otroligt fuktigt/blött i röret från avloppsluftningen, men det antar jag är helt normalt. Röret från badrummet är inte isolerat, men det är inte heller fuktigt när man rör vid det uppe på vinden.

8. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Kanalen från badrummet i källaren är precis som du beskriver, men den ansluter också till murstocken i källaren och har mätt luften i alla rum i källaren och det är mellan 42-44% RH så jag känner mig hyfsat trygg i att det inte läcker något där. Däremot kan väl den gamla murstocken i sig ta upp fukt och som sen läcker ut på vinden..

9. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Ska se över luckan in till vinden när jag kommer hem idag. Tror faktiskt att den måste tätas ännu bättre än idag. Stått lite på ”glänt” i flera år och stängdes samtidigt som listerna togs ner på boendeplatser. Misstänkte då att det kanske blev för rätt på kallvinden och öppnade då igen luckan lite. Det har nu istället resulterat i 2 dagar med otroligt höga fuktvärden. Kan nog konstatera nu att det var helt fel åtgärd..

10. allexx
    Allvetare · västmanland · 413 inlägg

allexx

Allvetare
    När det är ca -5 ute med halv taskig isolering på vinden som det först brukar börja kondensera. Men oftas så brukar man ha bevis på material under rör där det droppat

• Laddar…
  11. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Ska gå upp imorgon och försöka gräva lite mer i isoleringen under rören och se om jag kan hitta något gammalt spår. Även tänkt ta mig ut till takfoten och säkerställa ordentligt med luftflöde så det inte är tilltäppt.

Var uppe nu i eftermiddag och ställde in en avfuktare, stor Woods, som annars är i källaren. Haft den igång i 4h och RH har gått ner från 92% till 87%. Var otroligt hög luftfuktighet ute idag vilket såklart även höjde RH på vinden.

Ringade in flera ställen förra helgen och trots väldigt hög RH i veckan så har inget område ökat i storlek.

12. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Till samtliga som svarat i tråden:
    TACK. Uppskattas verkligen att få bolla tankar och få inputs från mer erfarna personer.

13. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    ska du avfukta hela världen? :) Om du vill använda avfuktaren så måste du täppa till all ventilation på vinden för att få sänkning av fukt i luften och virke. jag tycker att du vädrar din vind alldeles för mycket och kondensen fuktar din undertak sommartid och gödslar mögel.Minimera takfotventilation och börjas med norra sidan annars fortsätter eländet denna sommar också. Ser du ingen förbättring så är mitt råd fel :).
    Det första förbättringen du kan vänta dej är mindre unken lukt och att undertaket är inte så fuktig som förr. Träet blir inte ljus och frisk igen men mögel slutar spridas vidare :). Testa.....
    gaia som hade samma problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.