Byggahus.se

Otroligt snabb tillväxt av svartmögel/vitmögel. Vad kan vara problemet?

1. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Hej alla kunniga.

Mitt första inlägg på forumet även om jag tidigare har tagit mycket hjälp från andras trådar. Hoppas några kunniga individer kan ta sig tiden att läsa detta inlägg då jag verkligen vill försöka förstå vad som kan ha gått fel.

Köpt mitt första hus som är ett Myresjöhus från '67, entréplan samt källare. Ovanvåningen är på 130kvm då det finns en utbyggnad från '75 där det även finns en murstock med insats i.
    Uppvärmning består sen 20 år tillbaka av bergvärme och ventialtionen var helt och hållet självdrag tills vi flyttade in.
    Flyttade in i slutet av November 2019 och har inte ens bott här i 2 månader. Första åtgärden blev att installera två stycken badrumsfläktar för att öka ventilationen. Källarens kanal går in i gamla murstocken, medan badrummet där uppe går i en helt separat kanal rätt ut på taket. Köksfläkten har även den en egen kanal.

Vi besiktigade huset strax innan inflytt med hjälp av Anticimex och var då uppe på vinden, en kattvind. Då fanns det ett fåtal råsponter som var angripna av vitmögel, men han tyckte att det såg väldigt bra ut och inget att anmärka på. Till saken hör att taket lades om för 3år sedan, dock byttes inte råsponter m.m.
    Ingången är en lucka från sidan och den satt inte helt tätt vilket han tyckte man kunde åtgärda. Sagt och gjort, den passar nu bättre.
    Även undersökt möjligheten att installera bättre ventilation, har dock inte de ekonomiska förutsättningarna just nu att installera FTX.

4 veckor senare, 23e december, hade jag ytterligare en besiktning och då från Försäkringsbolagets sida. De ville säkerställa att det inte fanns husbock. Väl uppe på vinden såg det likadant ut och mannen i fråga sade ordagrant "Man ska vara glad om man har en sådan här fin vind i ett så pass gammalt hus". Rak i rygg klättrade jag ner och tänkte att va skönt att inte behöva tänka på vinden.

Tills idag då. Fram tills idag har vi renoverat ytskikten i vardera rum och under tiden har vi haft ner taklister i sovrum samt barnrum. Inget som jag reflekterade något särskilt över. Som jag skrev tidigare så installerade vi två PAX-fläktar i badrummen och vi har även eldat mycket i braskamminen då det i vardagsrummet har en tendens att bli betydligt svalare än i övriga huset (saknas bl.a. ett element där sedan dörrbyte).

Stod i dag i groventréen rakt under vinden och tyckte det luktade vind samt såg detta i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-3159.jpg

Har inte en aning vad det kan vara men började misstänka vitmögel, dock går det inte att "skrapa bort". Men strax intill fanns det liknande små "klumpar" som var som krita i konsistens. Detta är alltså på innertaket.

I rummet bredvid finns detta i taket mellan panelerna, precis som att det har "krupit fram"
    Dessa "flagor" är hårda som stelnad kåda men går att pilla bort, inte en aning vad det heller kan tänkas vara. Skulle uppskatta om någon känner till något liknande?
    IMG-3172.jpg

Sedan bestämde jag mig för att krypa upp på vinden igen och fann detta:
    IMG-3160.jpg
    IMG-3162.jpg
    IMG-3163.jpg

På mindre än 3 veckor har det helt plötsligt kommit svartmögel och Blånadssvamp (antar att det är lite av varje) där det tidigare inte fanns något. Även vitmöglet är mer utbrett än det var tidigare. Grävde upp isoleringen för att se hur det såg ut rakt ovanför det jag visade på bilderna tidigare i groventréen. Under all isolering, under ångspärren (antar att det är det plasten är) fann jag en liten vit fläck som jag antar är vitmögel.
    Kan det alltså vara så att vi har fått vitmögel i taket i boendet som kommit ner från vinden?

Som ni ser är det mest mörkt ut mot taköppningen, men jag kunde inte någonstans se att isoleringen skulle ligga mot råsponten och på så sätt hindra fritt flöde. Nu ser det ut så som på bilden ungefär var 3-4m, därimellan är det än så länge ej angripet.

Taket är som sagt nytt och jag kan inte någonstans hitta någon vattenläcka.
    Skall självklart ta kontakt med försäkringsbolag samt expert i veckan som skall få komma och inspektera men jag vill försöka förstå vad som har gått fel och framförallt om jag har påverkat det med de få saker som jag har gjort.

Hur kan tillväxten har skett så fort, är det något som besikningsmännen borde kunnat förstå i tid och vad är bästa åtgärder?
    Var nyss uppe och satte vindsluckan på sidan "lite" på glänt precis som den var innan den passades in bättre. Kan det vara så enkelt att när luckan tätades så försvann "all" ventilation på vinden?

Tacksam för alla era svar!
    Robin

2. allexx
    Allvetare · västmanland · 413 inlägg

allexx

Allvetare
    Hur är luftningen där tak möter vägg upp på vind?
    Sitter det luftning vid nock eller liknande.
    Det jag gissar på är att dom nya ägarna (ni)
    Duschar,tvättar m.m. mer än förra ägaren.
    När all fukt trycks in i murstocken och samtidigt eldar så sker fuktgenomsläpp från murstocken till vinden..
    En murstock suger och släpper en hel del vatten.
    Jag skulle se över ventilationen på vinden och kolla möjlighet att lägga rör i den del av skorstenen som betjänar bad/tvättstuga.
    Alt dra ett spirorör från badrum/tvättstuga ut på vinden och ut genom taket. Eller blåsa med paxfläkten rakt genom yttervägg

3. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    tack allexx för att du tar dig tid att svara.
    Det finns luftspalt vid takfoten där den möter yttervägg. Sen är det en ventil i vardera ände, totalt tre st. Lämnade dörren in på någon centimeter glänt igår och när jag kom upp idag upplevde jag faktiskt vinden som lite bättre ventilerad, mer likt hur den var för någon månad sen.

Förstår vad du menar men problemet är att de innan var 2 vuxna och 3 tonåringar. Vi är två vuxna och 2 småbarn. Vi duschar och tvättar betydligt mindre än tidigare ägare. Enda skillnaden vi gjort där är de saknade taklisterna i 2 rum..

Badrumsfläkten och köksfläkten är idag dragna med 2 separata spirorör hela vägen upp. Enda skillnaden där från tidigare är PAX-fläkten i badrummet.

Någon annan som upplevt liknande med takpanel av furu i innertaket där det på lokala platser blivit ”kåda” i springorna?

4. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Verkligen ingen annan som har några tankar eller idéer?

5. allexx
    Allvetare · västmanland · 413 inlägg

allexx

Allvetare
    Har du känt på råspont på vinden om den är fuktig där vitmöggel är?
    Vad har du för luftfuktighet inne och har du tilluftdon eller bara självdrag på tilluften?

6. A
    Medlem · Gävleborg · 112 inlägg

affepaffe

Medlem
    Ser ut som att vinden är för fuktig så du fått mikrobiell påväxt. Luktar det "stuga" på vinden? Trygghetsvakten kanske kan vara något. Deras lösningar ser lovande ut. Har dock inga referenser.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 005 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Troligtvis hade tidigare ägare 17grader inomhus medan ni har 25.

8. Talvan
    Medlem · 394 inlägg

Talvan

Medlem
    Jag misstänker det har med eldningen att göra

9. Talvan
    Medlem · 394 inlägg

Talvan

Medlem
    Trycker du ut luft på ett ställa måste det komma in på annat ställa

10. L
    Medlem · Västra Götaland · 1 062 inlägg

Lane

Medlem
    nu skrev du ju att ni hade plast men hur ansluter plasten längst ut mot yttervägg?
    Vi hade ingen plast men fin vind, hade nere taklisterna i ett halvår ungefär när vi bott där i kanske 5 år och fick svart på norrsidan av vårt hus. Tätade med plast och penslade mögelfri på områdena.
    Så det kan definitivt vara taklisterna om de lett till en större glipa.

11. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    Var uppe igår och satte upp en termometer och hygrometer för att ha bättre koll. Även köpt en fuktmätare för trä som jag såg till att krypa runt överallt med. större delen av vinden hade mellan 6-13% i råsponten. Dock hade den delen närmast luckan in (där det också är mest påväxt) mellan 15-16% i råsponten.
    Hygrometern är placerad relativt nära det området och inatt registrerade den 85% RH vid 5*C inne i vinden. Tidigare på kvällen var det 14*C och 72% RH. Detta känns ju tyvärr lite väl högt och något som jag behöver åtgärda.

Nere i bostaden har vi ca 19-21 grader och RH är mellan 44-50%, vilket inte känns oroväckande högt även om det skulle kunna sänkas med bättre luftutbyte.

har ju varit en otroligt fuktig period nu, men spontant känns det som att ena delen av vinden är för fuktig.

12. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    jag har inte undersökt det än, ena delen av vinden har plast och den andra någon form av tjärpapp men måste flytta runt isolering för att bättre kontrollera det. Kan mycket väl vara att plasten inte är tillräckligt tät ute i kanterna. Bara så himla omständigt och nytt för mig att ta mig ända ut till takfoten.

13. Greyoso
    Medlem · 52 inlägg

Greyoso

Medlem
    kan ju tillägga att det just nu är 4 grader i den och 85% RH medan det ute är 2 grader och 93% RH.

14. L

Lane

Medlem
    Vi hade också tjärpapp innan. Men gjorde det helt vidriga jobbet att ta bort all isolering och plasta varje fack samt installera en luftspalt av masonit.
    Jag tror tyvärr de borttagna taklisterna kan vara orsaken. Om det sipprade innan så kan det ha flödat upp när de försvann.

15. L

Lane

Medlem
    vi byggde en bräda som hängde ned på två vinkeljärn som man kunde kasa på. Isoleringen behöver ju lyftas bort men det måste den ju ändå för att man ska kunna se.
    Använd ansiktsmask

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.