Byggahus.se

Otroligt hög elförbrukning

1. K
    Medlem · Stockholm · 1 028 inlägg

Kirre2

Medlem
    Men för 17! Han som skrev det har ju rättat sig själv! Sluta nu!

2. M
    Byggveteran · 470 inlägg

memike

Byggveteran
    Ja en felskrivning är lätt hänt. Varför så otrevlig?
    Tror jag har koll på watt, kilo etc som utbildad el ingenjör med 20år i eldistributions branschen iår.

Vi skulle ju kunna träffas för en öl och räkna lite ihop:crysmile::heart:

bjussar på en matematisk formel såhär på
    kvällskvisten

E(Wh) = 1000 × P(kW) × t(h)

Redigerat
  3. S
    Medlem · 5 inlägg

Sauron

Medlem
    Nej, 1500 kWh är 1500 000 Wh, inte 15 000 Wh.

4. M
    Byggveteran · 470 inlägg

memike

Byggveteran

Ne det blev en felskrivning se inlägget ovan (y)
    Och nu går det inte redigera. Så kan det bli :rofl:

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Uppsala · 315 inlägg

jawen

Medlem
    Då är det bättre att köra platon och 5 cm cellplast under, EPS är enbart en lämplig produkt när man vill lägga direkt på "gamla plattan" för kapillärbrytande effekt. ihop med att få lite isolerat, eller om man måste höja ett golv mycket men golvet bär inte för stora laster/vikter.
    Platon är en mycket bra lösning, speciellt med lite övertryck/fläkt och med ventilerade socklar.
    Då kommer du få ett bekvämt golv, och kan använda vilket golvmaterial som du vill.

/Jawen

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 34 inlägg

Surgubbe

Medlem
    Jag har hittat att namnet spårad eps skiva används. Eps cement är inte det jag tänkte på. Jag menar mer om 5cm isolering och platon räcker för att man inte ska värma sin oisolerade platta för mycket.

7. J

jawen

Medlem
    Spårad eps-skiva fungerar helt okey, men välj 50mm i så fall, så har du i alla fall 34mm isolerade eps/cellplast på det tunnaste stället där urfräsningen för vattenrören är.

En del värme kommer av naturlagarna alltid att vandra neråt, men i.o.m att du oxå använder Platon (som skapar ett "luftskikt) & under den spårade EPS-skivan, så fungerar oxå det luftskiktet med en viss isolerings effekt, samt att den luften som värms upp där ventileras tillbaka till rummet om du använder tekniken jag förespråkar.
    Och plast leder inte värme bra, så "nabbarna" på Platonmattan kommer inte leda särskillt mycket värme nedåt.

Man kan generellt dela in golvvärme i 3 kategorier, fullvärme 100-120 watt/kvm, Normalvärme 80 watt/kvm och comfortvärme som oftast ligger runt 50 watt/kvm.
    Detta kan styras på lite olika sätt, där utgående vattentemp styr effekten eller hur tätt man lägger värmeslingorna.
    Mitt råd till dig är att använda "lagom" effekt i golvet ( som du kan styra via hur varmt vatten du skickar ut i slingorna), och sträva att inte gå över 20-22 grader 1,5 meter över golvhöjd.

Normalt så vill man ha vattenburna slingor i ett "tungt" golv såsom betong eller flytspackel, så värmefördelningen blir maximal och långsam.
    Men jag tycker det finns fördelar oxå i att ha ett snabbt system (som inte behöver värma upp 20-30 ton betong)

Och kör du med övertrycks-fläkt & ventilerade socklar, så skulle jag hoppa över dom dyra värmeplåtarna ( som branschen försöker få alla att köpa till), eftersom du kommer använda den värme som stålar nedåt i.o.m att du ventilerar upp den i rummet.

/Jawen

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 34 inlägg

Surgubbe

Medlem
    Jag kan pga radonrisken inta ha passivt ventilerade golv utan det blir aktivt undertryck under platonmattan. Så värmen som går neråt kommer att bli utsugen ur huset. Men det kanske hindrar betongen under från att bli uppvärm. Men jag själv lutar mer åt att värma rummet med fläktkonvektor. Om det blir vattenburen golvvärme blir det nog 1-2 cm flytspackel ovanpå som borde jämna ut värmen.

• Laddar…
  9. J

jawen

Medlem
    Kanske använda en värmeväxlare till varmluften som blir utsugen pga radonrisk då, och då samtidigt få uppvärmt med varmluft via värmeväxlaren.
    2 flugor i 1 smäll, så slipper du köpa in fläktkonvektorer..

Mvh Jawen

• Laddar…
  10. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 766 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Om frånluften normalt går rätt ut via platonmattan så blir kommer den att hindra värmen från gv att gå ner i betongen, den kommer att dras med ut i luften istället. Så ja, en återvinning där är inte fel.

11. R
    Medlem · 29 inlägg

Rollerörkrök

Medlem
    Hej.Smart att använda en värmeväxlare till frånluften.Enklast blir det när ni installerat bergvärme,då kör ni en bypass-krets med en cirkulationspump på bergslingan och lagrar spillvärmen i berget.Vår frånluft efter FTX-aggregatet går ner i torpargrunden och ventilerar där och sen genom en värmeväxlare till bergvärmen.Fungerar klockrent.Har inte haft under +7 grader på bergkretsen på 5 år nu.Var kanske +4 gr.nu i vinter när det var så kallt.Berghålet är 163 m djupt med 152 m vattenpelare.= 11 meter till vatten.8 kw värmepump.På sommaren kan berget vara +17-18 gr.Jag har använt samma grejer som NIBE Har till sin ventilatonsväxlare.till deras VP.

12. C
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

cap

Medlem
    Att lagra värem i berget är nästintill omöjligt då grundvattnet rör på sig. Men med 163m hål är det normala värden även om man inte har någon återladdning.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · 29 inlägg

Rollerörkrök

Medlem
    Ja det stämmer ju att det är såpass värme i berget,men inte när stort sett hela vintern gått då brukar ju berget vara nerkylt.Jag har fortfarande har mellan +8-9 grader nu.Jag tror inte vattnet rör sig så mycket här för då skulle ju som du skriver värmen bara försvinna.Detta var en ren chansning som gick hem.Fördelen med ett sånt här system är också att men till en billig peng kan få aktiv kyla i huset och även där ha nytta av värmen i berget senare.

14. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 796 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Hönshus hos grannen? Säkerligen redan sajt. Annars el patronen i värmen o mkt suspekt att du har lika hög förbrukning sommar som vinter. Hög värme i pool kanske. Då springer det i väg på sommaren på samma sätt som elpatron gör på vintern

15. M
    Medlem · västra götaland · 365 inlägg

MagicFingers

Medlem
    mina föräldrar har skaffat nytt hus och vi rensar det gamla, dom har 2 frysar i källaren, vi slog av den ena och elförbrukningen gick ner med ca30kwh PER DAG så ja...dyraste frysta frukten ever! (vinbär björnbär mm)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.