154 273 läst · 283 svar
154k läst
283 svar
Otroligt hög elförbrukning
Min förbrukning Jan 2021MickeTyr skrev:
Hej!
Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.
Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad
Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]
På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.
Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.
Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.
Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.
Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?
Tack på förhand!
Det är inte lätt att ta till sig hela tråden, men om du söker så finns det nägra som gör beräkningar som blir fel på potenser om man int ver antalet nollor på KILO.Åsa Lund skrev:
Har du någon koll på förbrukningen, går de nästan jämnt? Fungerar det, så att det inte känns lika kallt, men utan att ha som ambition att värma hela rummet?A andthe skrev:
Ingen koll på förbrukningen, men på natten när "inget " är på förutom kyl, frys, cirkulationspump till fjärrvärme och alla standby-apparater , så ligger vi på ca 0.5-0.7 kwh i timmen (enligt Greenelys app).J JohanLun skrev:
Ambitionen är att det ska vara varmt om fötterna. Värmen sköter radiatorerna.
Mätarfel är nog inte jättevanligt, men om det har bytts till ny elmätare nyligen så kan det ha blivit inställt fel omräkningsfaktor.MickeTyr skrev:
Så skönt att ni hittade felet ändå, men surt att det pågick så länge
Bergvärme är överlägset för komforten, ekonomin och husfridens skull. Grattis till ett bra val!
Ett tips till framtiden om det är andra saker du vill kolla utan att köpa massa instrument och gadgets... Elmätare idag har ofta ett läge där du kan se strömmen (alt. effekten) momentant, ibland t.o.m. per fas. Brukar vara en knapp där man kan bläddra.
OBS! Håll inte inne knappen för det kan vara så att du stänger av strömmen då på mätarens brytare. (Slås till på samma sätt om det ändå händer )
Sen, som flera har pratat om här, dra ur en säkring (eller säkringsgrupp) i taget.
Enkelt och mycket tydligt!
Bergvärme är överlägset för komforten, ekonomin och husfridens skull. Grattis till ett bra val!
Ett tips till framtiden om det är andra saker du vill kolla utan att köpa massa instrument och gadgets... Elmätare idag har ofta ett läge där du kan se strömmen (alt. effekten) momentant, ibland t.o.m. per fas. Brukar vara en knapp där man kan bläddra.
OBS! Håll inte inne knappen för det kan vara så att du stänger av strömmen då på mätarens brytare. (Slås till på samma sätt om det ändå händer )
Sen, som flera har pratat om här, dra ur en säkring (eller säkringsgrupp) i taget.
Enkelt och mycket tydligt!
Vad är det för herrejössesfläkt som drar 15 kW??J jonaserik skrev:Bra att du stängde El-batteriet till FTX , är säkert ett gammalt Fläktfabriken , i den så sitter det ett AL-batteri som drar ca 15 kw/dygnet beroende på utetempen, min drog 15 kw/dygnet. Den startar vid ca 10 C ute i oktober och stannar i slutet av April. Nu så är det en del kvar, det med fläktarna ( 2 st ) dom drar ut ganska häftigt med luft och lika med in kall. Det sitter en korsväxlare ( dålig växling ) i den.. Skaffa en motordimmer och koppla in, jag har bara halvfart knappt det och det räcker gott för ventilation. Går även att köra utan infartsfläkten med om du har ett hål i väggen ut i källaren.
Edit: Antar du menar 15 kWh?

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 604 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 604 inlägg
Ett sidospår, men vissa husägare i Texas fick en minst sagt dyr elräkning efter stormen.
Det rörliga elpriset gick upp till ca 72:-/kWh ($9 000/MWh). En stackare var glad att han hade ström hela tiden och förbrukade ca 400kWh per dygn i fem dagar. Han var inte lika glad när fakturan på $17 000 trillade in. Många andra har fått fakturor på $4-5000.
Direktverkande el i ett oisolerat hus på flera hundra kvm och utetemperaturer under -10 grader blir dyrt.
https://earther.gizmodo.com/winter-storm-energy-prices-in-texas-leave-customers-wit-1846317383
Det rörliga elpriset gick upp till ca 72:-/kWh ($9 000/MWh). En stackare var glad att han hade ström hela tiden och förbrukade ca 400kWh per dygn i fem dagar. Han var inte lika glad när fakturan på $17 000 trillade in. Många andra har fått fakturor på $4-5000.
Direktverkande el i ett oisolerat hus på flera hundra kvm och utetemperaturer under -10 grader blir dyrt.
https://earther.gizmodo.com/winter-storm-energy-prices-in-texas-leave-customers-wit-1846317383
Det är inte fläkten som är boven, det är värmeelementet som kostar skjortan att ha i drift när kylan ute kommer, det blir 24/7 drift på denS SnickareHobb skrev:
Edit . Det med att påpeka Kw/h eller Kw , gemene man förstår ändå och säger så själva, så inget nytt under solen, samt att trassla till det lite för en som inte är helt inne på EL är inte bra. Det är hur dom vet eller uppfattar sorten på något.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg