Byggahus.se

Otillräcklig ventilation under plåttaket!!

1. C
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att isolera yttertaket och behöver lite råd angående ventilationen!

Huset är byggt på 50-talet med papptak, men för 10 år stolpades ett nytt tak på det gamla, med profilerad plåt. Saken är den att jag tänkt ta bort det gamla papptaket för att få högre i tak invändes och utrymme för ett loft.

Plåttaket är spikat på tvärgående 45x70 reglar, som är spikade på takstolarna. Mellan reglarna och takstolarna ligger det massonitskivor. På dessa kan jag på vissa ställen se mögelpåverkan och en del fuktskador. Fuktskadorna kan jag härleda till dålig tätning på plåtskruvarna men möglet bekymmrar mig. Huset är 7 m brett och på gavlarna finns ventiler. Det är ventilerat i takfoten i varje takstolsfack. Man skulle villja öppna, borra hål i masoniten i varje fack nära nock för att få in mer ventilation. Frågan är hur man får detta tätt då då det är rätt problematiskt att ta bort takplåtarna. De sitter med skarvarna längsgående. Man måste alltså göra jobbet underifrån. Det blir lite svårt att sätta mögelstopper på det sättet.

Är det någon som har ett förslag hur man kan få in mer ventilation utan för den delen att allt för mycket fukt droppar in?