31 032 läst ·
64 svar
31k läst
64 svar
Otillåten rördragning av tidigare ägare
Efter att en VVS:are intygat i ett besiktningsprotokoll att kvarvarande gjutjärnsbrunnen i svågerns 25 år gamla badrum var ett ”dolt fel” har jag lite begränsad tilltro till deras förmåga att göra annat än rent VVS-arbete….
Mitt tips är att INTE spola vatten på väggarna i ett 20 år gammalt badrum om man inte är helt säker på att det är ett ”modernt” tätskikt som ör monterat på rätt sätt…..
Mitt tips är att INTE spola vatten på väggarna i ett 20 år gammalt badrum om man inte är helt säker på att det är ett ”modernt” tätskikt som ör monterat på rätt sätt…..
Nja. Ta inte i så. Tjugo år, är ingenting för ett badrum. Mitt trettioåriga badrum tätat med ett tunt lager jordgubbssaft och rörgenomföringar och gipsskarvar är säkrade med en tunn tape. De vattendränks dagligen, trots ett omodernt tätskikt. Har ingen som helst tanke på att sluta duscha eller renovera ett fullt fungerande badrum bara på grund av ålder.Satsuki skrev:
Om du har utrymme så köp en snygg praktisk fristående duschkabin med väggar runt om och kar. Då slipper du helt problemet med att spola vatten på väggen.Intet skrev:
Nja. Ta inte i så. Tjugo år, är ingenting för ett badrum. Mitt trettioåriga badrum tätat med ett tunt lager jordgubbssaft och rörgenomföringar och gipsskarvar är säkrade med en tunn tape. De vattendränks dagligen, trots ett omodernt tätskikt. Har ingen som helst tanke på att sluta duscha eller renovera ett fullt fungerande badrum bara på grund av ålder.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det där badrummet är inte 10-15 år. Snarare 20-30 år. Ett klassiskt 90-talsbadrum skulle jag säga.P paulina_kök skrev:Hej! Vi har köpt en bostadsrätt (tvårumslägenhet) och har nu gjort några mindre förändringar i badrummet. Har inte råd eller lust att göra en helrenovering men har satt in badkar och bytt ut en gammal duschvägg. Badrummet är i helt ok skick, renoverades för 10-15 år sen.
Nu till frågan: rörläggaren berättade idag att rören från den tidigare ägarens renovering är dragna helt åt helvete, uppenbart inte tillåtet. Det är omöjligt att se om det skulle bli någon vattenläcka och för att åtgärda problemet behöver man riva hela badrummet och börja om från början.
Vad gör vi nu? Vad har vi för skyldigheter i detta? Vem bör kontaktas? Vem betalar?
Om någon har erfarenhet av något liknande hade vi varit mycket tacksamma för hjälpen.
Klicka här för att svara