Byggahus.se

Otejpad ångspärr = problem?

1. SkogsKajsa
    Medlem · Värmland · 12 inlägg

SkogsKajsa

Medlem
    Hej!
    Jag byggde 2008 ett hus av en tillverkare som levererade nyckelfärdigt men byggde med ytterväggsmoduler. Lokala snickare anlitades av tillverkaren för arbetet efter att stommen rests.

För två år sen fann jag mögel på bjälklaget på vinden, en fukttekniker konstaterade värmeläckage och att ångspärr inte var tejpad i skarvarna så varm fuktig luft vandrade ut på vinden.
    En reklamation till hustillverkaren gjordes.
    Inga prolem, de åtog sig att både tejp skarvarna och fylla på med ny och ännu tjockare isolering.

Nu har jag funderat vidare och efter att ha haft oooohyggligt mycket flugor inomhus hela vintrarna (alltså från bara nåra stycken nya per dag till hundratals på en dag!)
    så tänker jag nu att:

* om ångspärren är riktigt gjord så borde inte luft ta sig igenom den och än mindre flugor.
    * flugorna är inget problem på sommaren vilket tyder på att de inte kommer in inomhus via fönster/dörrar, övervintrar och vaknar till.
    * om ångspärren inte var tejpad i taket är den nog inte det i väggarna.
    * flugorna tar sig troligen in via vinden, kryper ner och sussar sött bakom isoleringen. Vaknar till och känner värme som dom kryper emot och vips leder värmen in dem mellan de otejpad plastsjoken och de är inne. Eftersom vi har paneltak är det hålrum ovan taklisten vid spånten mellan panelbräderna.
    * om flugorna tar sig in kan även varm luft ta sig ut och blir det mögel i väggen är det mycket svårare att upptäcka.

Kan nån hjälpa mig att tänka runt detta?
    Försökte reklamera efter första vintern med flugorna men företaget slog ifrån sig och jag fick ge upp tillslut eftersom jag inte hade den kunskapen jag har idag. Dessutom hade jag fler reklamationer på gång att slåss om som var betydligt värre då.

På gamla bilder från byggtiden så syns inte en enda tejp men bilderna är lite dåliga och inget säger att inte tejpen kom dit efter bilden togs, förutom en bild där man ser att innerväggens reglar är uppsatta men det inte ser ut att vara tejpat innan.

Borde jag såga upp ett hål i väggen och kolla upp tejp/inte tejp och om det finns nån tendens till mögel eller tillochmed mögel?

Vore supertacksam för hjälp att bolla detta!

Redigerat 28 okt 2017 23:17
    • Laddar…
  2. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag är tveksam till att du kan få den hjälp du behöver den här vägen. Det är väldigt många förhållanden du skulle behöva redovisa för att vi andra ska kunna få en tydlig bild.

Om jag var fluga skulle jag inte göra mig besväret att krypa genom otejpade hål i ångspärren. Jag skulle följa med friskluften in var den nu har sin väg. Om du har ett modernt ventilationssystem med vissst övertryck, kommer flugorna knappast in genom hål i plasten.

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Nåja, moderna ventilationssystem (FTX) brukar ju arbeta med undertryck, för att inte blåsa ut varm luft i isoleringen, där luften svalnar och fuktigheten kan kondensera.

I vårt hus hade vi mycket flugor och speciellt guldögonsländor de första två vintrarna. Troligen en rest från byggtiden.
    Men nu sedan fem år ser vi mycket sällan en insekt inne (förutom en och annan fästing, som följer med kattorna in).

4. SkogsKajsa

SkogsKajsa

Medlem
    Fast om man är en bekväm fluga så kommer man nog in där det är väldigt enkelt att ta sig in och till vinden är det ju i stort sett autobahn in. Sen när det blir kallt är det enkelt och mysigt att krypa ner bakom isoleringen och så vidare...
    Det är inte rimligt att de tusen och åter tusen flugor, som under en vinter kryper in till oss, skulle ha passerat inomhus på sommaren utan att vi märkt det.
    Dessutom såg vi drivor med döda (sovande?) flugor bakom isoleringen i takbjälkar och yttervägg den vintern vi var uppe på vinden för mögelproblemet.

Ang ventilation har vi ett dåligt fungerande självdragssystem som är en historia för sig i detta "misslyckade" husbygge...

5. J

justusandersson

Medlem
    Även om man har ett ventilationssystem som i sin helhet är injusterat med ett undertryck, så blir resultatet ändå ett litet övertryck närmast vindsbjälklaget, pga fysikens lagar. (Det är därför man ställer det med undertryck) Vid självdragsventilation blir övertrycket större i rummets/husets övre del. Poängen är densamma, kommer det in insekter så är det troligare att det sker närmare golvet i bv. I SkogsKajsas fall tycker jag det verkar som om de redan finns inomhus av något skäl.

När man bor i skogen och på landet beror, enligt min personliga erfarenhet, förekomsten av insekter på något som finns i husets närhet, sankmark, boskap eller något annat. Min fru och jag har ofta problem med flygmyror varma sommarkvällar. De sitter gärna på ett varmt plåttak utanför sovrumsfönstren, och har en förmåga att ta sig in hur man än stänger till.

6. SkogsKajsa

SkogsKajsa

Medlem
    Det finns en ridskola nära med då skulle alla grannar, särskilt de som bor ännu närmare, ha samma problem med flugor. Så är inte fallet. Och flugorna invaderar övervåningen. Bara ett fåtal tar sig ner till första våningen.
    Dessutom har jag nu, sen igår, stoppat tussar av toapapper i varje glipa i taket vid listerna och inatt och idag har vi för första gången inte haft knappt nåra flugor alls. Bara ett fåtal som vi misstänker gömt sig väl vid den stora småviltsjakten vi bedrev igår efter tussningen...

7. J

justusandersson

Medlem
    Men då är ni på rätt spår!

8. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Eftersom ni isolerat mera så kommer den gamla isoleringen att bli varmare nu än den varit tidigare om vintrarna. Då vaknar gamla fluglarver upp. Det kommer antagligen att avta av sig själv.

9. SkogsKajsa

SkogsKajsa

Medlem
    Men det är här tillverkaren hävdar att flugorna tagit sig in, i tusental, via öppna fönster på sommaren och gömmer sig och kläcker i väggarna. Enligt Anticimex kan de inte kläcka i väggarna om det inte är fukt i väggarna, vilket jag verkligen inte hoppas att det är men man vet ju aldrig med potentiellt värmeläckage...?

10. SkogsKajsa

SkogsKajsa

Medlem
    Fast äggkläckning och larver för behöva fuktig miljö för att fungera?
    Detta är dessutom vinter nummer två efter ytterligare isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.