Hej!
Vi flyttade in i nuvarande hus i maj förra året. Upptäckte nu att det är otätt mellan murstock och tak (snön har börjat smälta, så det rinner väl ner där). Aldrig märkt att det varit otätt där förut. Skulle kunna vara så att det samlats mycket snö mot den delen av skorstenen - så att den är över kanten mot tätningen (och det rinner in nu när det smälter).

Jag har inte varit uppe på yttertaket och kikat just idag (dock tidigare). Taket byttes 2018 (föregående ägares regi) av entreprenör.

Jag har bifogat utdrag från besiktningsprotokollet, och en bild därifrån det droppar. Besiktningsmannen noterade mikrobiell påväxt på underlagstaket samt fuktfläckar på golv under ventilationsrör. Det är i närheten där det droppar - men inte exakt där det droppar (skulle lika gärna kunna vara kondens från ventilationen - som är bytt nu för övrigt).

Är detta något vi kan reklamera antingen gentemot säljaren, besiktningsföretaget eller firman som gjorde takbyte (vet ej vilken än)?

Jag tänkte riva upp lite av isoleringen som är blöt nu och få dit en fläkt för att torka (ner mot innertaket) tänkte jag. Få dit någon burk också som fångar upp det som droppar ner. Detta för att undvika mer långtgående skador på innertaket.

Jag ska även gå upp snart och se hur det ser ut med snön där uppe på taket.

Ska jag även anmäla detta till mitt försäkringsbolag?

Tack på förhand för kloka råd.

• Närbild på svart tätskikt och isolering på betonggolv intill träbjälke; möjliga renoveringsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dokument med text på svenska, handlar om riskanalyser och ventilation, stor vit tom yta nedtill.
    Skapa konto
  • Dokument om hus med byggnadsinformation, renoveringar, installationer och frågor till säljaren på svenska.
    Skapa konto
  • Inspektionsprotokoll för fastighet, noterar tillstånd med anmärkningar och underhållsbehov för olika delar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.