Byggahus.se

Otät kopplingsdosa IP54

1. K
    Medlem · Västra Götalands län · 3 299 inlägg

Kjell_G

Medlem
    I samband med armaturbyte såg jag att genomföringar för EKK-light vittrat och att fukt och även regn riskerade att läcka in. Tog en kittspruta och drog en akrylfog runt genomföringen. Räcker det eller bör jag se till att byta?

Dosan sitter högt upp och på norrsidan, så jag undrar förstås vad som påverkat plasten/gummit.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Blir det någorlunda tätt så duger det. Regn ser ju inte ut att komma åt denna dosa i någon nämnvärd omfattning. Se till att dräneringshålet i nederkant på dosan är öppet för ev kondens.

• Laddar…
  3. K

Kjell_G

Medlem
    Kollar upp det. Om det inte finns någon, kan ja borra ett litet hål då?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det ska finnas brottanvisning på baksidan, 5 mm stort. Men det är ju trots det bra om kabelgenomföringen blir tät.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · jämtland · 20 828 inlägg

elmont

Medlem
    Kanske läge att byta dosan eller tätningen ?

6. K

Kjell_G

Medlem
    Mm, undrar bara varför materialet blivi så skört? Billigt skräp är förmodligen rätt svar

7. E

elmont

Medlem
    Nja, jag tycker mig se att det är en U56 (numera Schneider) och i alla fall dom tidiga dosorna av den typen hade problem med just att tätningsmembranen vittrade när dom satt utomhus men fungerar utmärkt inomhus. Så även "dyrt och fint" kan ibland vara dåligt, så därför är det ytterst svårt för "vanliga" hempulare att avgöra vad som fungerar var för det är inte bara pris och namn som är avgörande.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Om man tänker på att om möjligt gå in med kablarna i botten och ta upp ett dräneringshål så blir det inga problem. Jag håller med elmont, det ser ut som en gammal U-56 och det mjuka gummit i dem torkar utomhus. Nu har de annat gummi i dosorna men det återstår att se hur bra de blir om några år.

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 335 inlägg

hempularen

Moderator
    Att de vittrar utomhus, kan det bero på UV ljus?

10. E

elmont

Medlem
    Nja, lite tveksam för även i lite mer "skyddade" lägen vittrar dom. Men det finns ju UV ljus även där så det är lite svårt att vara säker.

11. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det är ju därför vi har byggahus :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.