Byggahus.se

Osynliga högtalare

1. U
    Medlem · 353 inlägg

unigas

Medlem
    Farbror Barbro har rätt... Det finns inga genvägar tyvärr.

Problemet med att använda väggar som baslådor osv är att de oftast är ganska klenaoch har en rätt hög egenresonans, det "ringer" rätt mycket i dem. Kanske inte så kul när tavlorna skallrar på väggen när man drar på lite.
    Jag har dock för mig att Bang Olufsen har/hade någon slags tavla med ram osv. såg rätt ok ut och lät väl skapligt. Kanske inget man slår några ljudtrycksrekord med men ändå.

//Markus

2. A
    Medlem · 2 425 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Osynliga högtalare

För många, många år sedan gjorde jag en design på en 20l basreflex. Låter helt OK än i dag. Det trevliga med basreflex är att lådans form är av underordnad betydelse, bara du har rätt volym och storlek på basreflexkanalen. Du kan således bygga en stor, men tunn lådda i 12 eller 16mm lamellträ. Får du stora ytor kan du staga litet med lister.

Bygg in en sådan i väggen och lämna ett lagom stort hål i väggskivan för bas, diskant och bareflex och täck det med skumplast du köper från HiFi Kit ;)

3. J
    Medlem · 4 inlägg

Juppe

Medlem

Finns tavlor med inbyggda högtalare och man kan själv lägga in bilder i dom. Dock tror jag att det systemet borde kompliteras med en subwoffer för att få lite tryck i ljudet. :)

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Funderar själv på att sätta satteliterna inuti väggen - Canton har några smutta högtalare - se www.se.canton.de - heter InCeiling/InWall

Dock kommer man inte undan bashögtalaren som kommer stå nånstans i rummet.

5. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Hifiklubben säljer B&W:s inwallhögtalare
    http://www.hifiklubben.se/. De dyra modellerna har fått riktigt bra betyg i hifitidningar.

6. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem

I de två senaste numren av tidningen HemmaBio har de testat lite inbyggnadshögtalare.

Jag skulle dock hellre rekommendera små satellithögtalare. Bygger du in de i väggen så blir det ju krångligt att flytta på dem om du skulle vilja det. Enda nackdelen är väl den synliga kabeldragningen om man nu störs av sånt.

Det finns ju en hel del bra och små högtalare nu för tiden.

Mirage Omnisat fick väldigt bra betyg när de kom, och är snygga och diskreta. Annars har t ex KEF en del små högtalare också.

7. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem
  8. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Om det är en budgetinstallation så kan man ju titta på bilstereohögtalare också, de är oftast anpassade för att "tåla" ganska stora variationer på lådvolym o.s.v....

9. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 029 inlägg

RoTe

Medlem

Baslådan bygger du självklart in under soffan! Buttkickers äger! ;D

10. M
    Medlem · 415 inlägg

Michailoff

Medlem

Tror tyvärr det är omöjligt att lösa detta problem för er. Det går inte att få en U2-skiva att låta bra. ;) ;D

11. S
    Medlem · 3 inlägg

stjp

Medlem
  12. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Och jag kan starkt rekommendera Jamos serie (som de hör och häpna har på SIBA).

Har både in-ceiling varianten i badrum och in-wall varianter i bl.a sovrummet.

13. H
    Medlem · 257 inlägg

Vi har platta vägghögtalare som heter Jamo Art, 2-vägs basreflex som låter rätt skapligt, speciellt om man kompletterar med en aktiv bas.
    Har haft dom några år så jag vet inte om dom finns att köpa fortfarande för jag hittade dom inte på Jamos hemsida. ???

14. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

En helt annan lösning på problemet är att hänga tunna gardiner framför högtalarna. Går det inte att möblera så att de hamnar bredvid ett fönster, på var sin sida av fönstret, och montera upp en bredare gardinstång kanske lite längre ut från väggen, så att en tunn gardin täcker dem ?

Sen finns det ju vita högtalare om man inte vill ha ett par stora svarta klumpar....

Fast jag möblerade in just ett par svarta högtalare istället för ett par träfärgade, för de passade helt enkelt in bättre, fast folk tycker säkert att mitt tv/stereo-rum är skitfult, en massiv "vägg" av stereobänkar och liknande möbler med tv'n i mitten och högtalarna med i denna 'radda' :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.