48 789 läst · 10 svar
49k läst
10 svar
Osmo hårdvaxolja pigmenterad natur - fläckigt vid applicering
Hej,
som rubriken gör gällande, vi har precis igårkväll applicerat första lagret Osmo hårdvaxolja pigmenterad 3041 natur på vårt nyslipade golv (med luddfri roller). Redan från början kände jag viss oro för de ställen där vi överlappat med rollern eftersom det samlats mer olja och därmed mer pigment där. Efter en natt så har det blivit lite bättre men det är uppenbart "mjölk"-fläckigt på alla dessa ställen. Vi försökte rolla ut och arbeta in så tunt som möjligt men det är stört omöjligt att få enhetligt tunt med roller utan att gå över med trasa direkt.
I instruktionen så står "Var noga med att inte lämna något överskott". Är det någon som framgångsrikt applicerad pigmenterad osmo med roller eller pensel utan att göra detta? Ångrar djupt att vi inte gnodde med trasor.
Vad ska jag göra, är det lätt att slipa bort ett lager osmo hårdvaxolja? Lacken som låg där innan var tuff som f*n. Ska jag i så fall vänta tills den härdat ordentligt eller är det bättre att ta det så snabbt som möjligt. Är rätt besviken nu och sugen på att göra om...
Eller tror ni det kommer jämna ut sig om vi är noga med andra lagret? Natur 3041 får man ju lägga som avslutande lager enligt instruktionen.
som rubriken gör gällande, vi har precis igårkväll applicerat första lagret Osmo hårdvaxolja pigmenterad 3041 natur på vårt nyslipade golv (med luddfri roller). Redan från början kände jag viss oro för de ställen där vi överlappat med rollern eftersom det samlats mer olja och därmed mer pigment där. Efter en natt så har det blivit lite bättre men det är uppenbart "mjölk"-fläckigt på alla dessa ställen. Vi försökte rolla ut och arbeta in så tunt som möjligt men det är stört omöjligt att få enhetligt tunt med roller utan att gå över med trasa direkt.
I instruktionen så står "Var noga med att inte lämna något överskott". Är det någon som framgångsrikt applicerad pigmenterad osmo med roller eller pensel utan att göra detta? Ångrar djupt att vi inte gnodde med trasor.
Vad ska jag göra, är det lätt att slipa bort ett lager osmo hårdvaxolja? Lacken som låg där innan var tuff som f*n. Ska jag i så fall vänta tills den härdat ordentligt eller är det bättre att ta det så snabbt som möjligt. Är rätt besviken nu och sugen på att göra om...
Eller tror ni det kommer jämna ut sig om vi är noga med andra lagret? Natur 3041 får man ju lägga som avslutande lager enligt instruktionen.
Vad trist att det inte blev bra och konstigt att ni inte fick rätta instruktioner när ni köpte oljan.
Jag har tyvärr inga tips hur ni ska gå vidare med ert golv, jag skulle ringa en kunnig golvfirma och höra efter.
Vi har oljat ca 200 kvm med Osmo och fått fint resultat, men det var slitigt. Vi gjorde som de förklarade i färgaffären.
Vi oljade med grå/svart-pigmenterad olja första svängen.
1. Lägg på oljan tunt och jämnt med pensel en liten bit i taget
2. Gno in oljan i träet med skrubbduk (typ vit skrubb, ej repande)
3. Torka efter med trasa
Upprepa samma procedur med den opigmenterade oljan dagen efter.
Detta blev jättebra, men jag kan bara föreställa mig hur det sett ut om vi bara rollat på oljan - den måste dels arbetas in i träet och sen måste allt överskott bort innan den torkar.
Hoppas ni får hjälp att få ert golv fint, det är en fantastiskt fin yta och skönt att gå på.
Jag har tyvärr inga tips hur ni ska gå vidare med ert golv, jag skulle ringa en kunnig golvfirma och höra efter.
Vi har oljat ca 200 kvm med Osmo och fått fint resultat, men det var slitigt. Vi gjorde som de förklarade i färgaffären.
Vi oljade med grå/svart-pigmenterad olja första svängen.
1. Lägg på oljan tunt och jämnt med pensel en liten bit i taget
2. Gno in oljan i träet med skrubbduk (typ vit skrubb, ej repande)
3. Torka efter med trasa
Upprepa samma procedur med den opigmenterade oljan dagen efter.
Detta blev jättebra, men jag kan bara föreställa mig hur det sett ut om vi bara rollat på oljan - den måste dels arbetas in i träet och sen måste allt överskott bort innan den torkar.
Hoppas ni får hjälp att få ert golv fint, det är en fantastiskt fin yta och skönt att gå på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tack för ett mycket informativt svar. Det var bra instruktioner, detaljerade och tydliga. Vi fick egentligen inte så mycket instruktioner alls, men vi försökte läsa oss till på produktbladen men det står som sagt inte lika detaljerat hur man bör gå till väga där.
Sen så kollade vi instruktionsfilmer från en återförsäljare (
) när de lägger på osmo med pensel och roller (dock opigmenterad, antagligen inte lika noga)
Då återstår bara att slipa bort det och göra om eller gilla läget med ett fläckigt golv. Förhoppningsvis så är det lättare att slipa ett osmo-golv än ett med stenhård lack i alla fall.
Sen så kollade vi instruktionsfilmer från en återförsäljare (
Då återstår bara att slipa bort det och göra om eller gilla läget med ett fläckigt golv. Förhoppningsvis så är det lättare att slipa ett osmo-golv än ett med stenhård lack i alla fall.
Hej! Hur har det gått? Jag har samma dilemma nu efter att kört på ett tunt lager med osmo roller med natur 3041 och golvet har blivit väldigt fläckig efter rollern. Också följt youtube rekommendationen. Vad har ni för tips för att få det bra?
Hej,F Flopgunder skrev:Hej,
Gammal tråd men efter att ha applicerat första lagret av hårdvaxolja i söndags har jag fått exakt samma resultat som er. Är nyfiken på hur ni löste det till slut?
Hej,
vi löste faktiskt aldrig problemet. Vi la på ett lager till dagen efter tror jag det var och då var vi så noga vi kunde med att rolla jämnt och rolla smala långa sektioner över hela rummet.
Det blev lite bättre då, men böjer man sig och tittar noga så syns det på vissa ställen.
vi löste faktiskt aldrig problemet. Vi la på ett lager till dagen efter tror jag det var och då var vi så noga vi kunde med att rolla jämnt och rolla smala långa sektioner över hela rummet.
Det blev lite bättre då, men böjer man sig och tittar noga så syns det på vissa ställen.
Tack för snabbt svar. Jag har tagit in ett företag som ska kika på golvet idag, förhoppningsvis räcker det med en slipning av det finaste pappret för att de ska kunna lägga på hårdvaxoljan med bättre resultat.F Flopgunder skrev:
Gick det bra att slipa med fint sandpapper innan sista strykningen? Jag tycker det blev föör vitt efter 2 strykningar med snö. Så tänkte om det blev bättre om jag sandpappra av lite innan hårdvaxet läggs på.S stinaaa skrev:
Klicka här för att svara