Byggahus.se

Oskyddad strålkastaren med rörelsedetektor

1. O
    Medlem · 39 inlägg

orkaorca

Medlem
    Ska installera ett larm i vårt hus.

Ett annat tips är ”Ha gärna utomhusbelysning som tänds med rörelsevakt, särskilt vid dörrar” (polisen hemsida om inbrott).

På vår altan sitter uttaget för utebelysningen ca två meter upp precis intill dörren. Om jag vore tjuv skulle jag bara krascha lampan med en kofot eller hammare alt. skära av elkabeln. Lampan skulle ju hinna tändas men vara släckt inom några sekunder.

Vi har pga kulturmärkning svårt att flytta el på utsidan av fasaden.

Min fråga. Om man inte kan placera strålkastaren med rörelsedetektor så att det inte är enkelt för tjuven att ”släcka” de, är då strålkastaren till någon större nytta.

2. Handyman 1
    Medlem · 2 133 inlägg
    Hade själv en slug plan,tänkte att jag sätter en strålkastare innanför fönstret på garaget,mest för att jag inte har något uttag där på utsidan,och främst för belysning vid skottning mm.Det fungerar inte med rörelsesensor genon glas upptäckte jag fort:oops: kanske bara jag som inte visste det:)

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Örebro · 856 inlägg

TechChad

Medlem
    Som upplysning så kan jag säga att "vanliga" rörelsevakter känner av värme som förflyttar sig. När du har en glasruta framför så kärmar den av, alltså "ser" inte att du (din kroppsvärme) flyttar sig.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Örebro · 856 inlägg

TechChad

Medlem
  5. A
    Medlem · 808 inlägg
    Man kan ju prova en rörelsevakt med mikrovågor, går genom fönster och tunna väggar

6. E
    Medlem · Skåne · 9 137 inlägg

etompau

Medlem
    Tror det blir svårt att komma runt risken för sabotage av belysningsprylar i en vanlig heminstallation.
    Fördelen med att det tänds upp är att en potentiell inbrottstjuv inte kan veta om han nu är synlig för de boende i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.