Byggahus.se

Oskarvade rör i plåtskorsten. Normalt?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi köpte ett hus anno 1970 i somras.

Vi har en plåtskorsten över en kallvind som har tre rör som går ut på toppen. Varje rör har en konformad kåpa över sig.

I november blåste och regnade det mycket en natt och en kåpa blåste av. När det slutat storma klättrade jag upp för att sätta tillbaka den. Då upptäckte jag att jag såg rakt in på vinden. Under öppningen pekade två ventilationsrör rakt upp med ca 30cm "fritt fall" från skorstensöppningen (se bifogad bild). Självklart var det blött på vinden, så jag fick byta isolering och köra avfuktare ett tag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.png

Jag misstänker att denna skorstenslösningen tillkom när den förra ägaren installerade en ny ventil i ett nytt duschrum förra vintern.

Jag har kontaktat OBM för en ombesiktning av skotstenen då den inte hade några anmärkningar.

Ni som vet, har jag rätt i att om en kåpa blåser av skotstenen ska regnet samlas i röret och inte på vinden?

Tack,
    Lars

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Bilden syns inte.

Besiktade OBM rökrör(et/en) från eldstad/eldstäder och/eller imkanal från köksfläkt och/eller ventillationskanaler?

Var det du som hade beställt den tidigare besiktningen?
    Vilken nivå var det på besiktningen?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Skumt, bilden syns för mig.

Det var OBMs "Överlåtelsebesiktning Steg 2" som står beskriven här http://www.obmgruppen.se/besiktningstjanster.php

Besiktningen var beställt av säljaren och vi hade en köpargenomgång. Vet tyvärr inte om de kollade rör vid besiktningen då vi inte var närvarande.

Vi har ingen eldstad, så rören är köksfläkt, ugn(?) och ventilation från badrum och tvättstuga.

Hoppas detta svarade på dina frågor.

Tack,
    Lars

4. O
    Medlem Nivå 7
    Är det en gemensam ram runt "skorstenen" som är ordentligt tätad mot pappen (eller annat undertak) och att de tre rören går inom ramen utan ytterligare tätningar så är det nog inget fel. Däremot bör ju plåtskoningen som då också är väderskydd vara gjord så den inte kan blåsa bort.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Imkanalen (köksfläkten) ska ha en egen kanal, isolerad med brandskyddsmatta.

Ventillationskanalerna (självdrag i ert fall) får dela kanal, men det ska vara kanaler hela vägen, delning/sammankoppling görs med T-stycken. Enligt din beskrivning så har det missats att sammankoppla kanalerna. Om kanalerna från toa/bad/tvättstuga slutar uppe på vinden så har du en potentiell mögelrisk uppe på vinden, pga att varm fuktig luft hamnar inne i en kall vind.

Ang bilden: så här ser det ut hos mig i telefonen
    image.jpg

När jag försöker öppna bilden genom att klicka på den kommer denna sida
    image.jpg

6. L
    Medlem Nivå 1
    Det är en ram under skorstenen som är typ inplastad. Det är plast över pappen, men ramen är i trä, så gissar att det kan bildas röta i den.

Att det är öppet mellan uteluften och rören tror jag leder till kondens på plåten som droppar ner.

7. L
    Medlem Nivå 1
    Demmpa, ja, jag misstänker att varmluften innifrån bildar kondens som sedan droppar ner. Var uppe och kollade igår och det hänger små istappar där uppe och lite is ner på rören.

Vi har varit bortresta i en vecka och hållt innetemperturen på 18 grader, men har ju inte använt köksfläkt eller annat som pumpat upp varmluft.

Själva kåpan har jag temporärfixat då det var kallt och isigt när jag var uppe. Vill fixa hela skorstenen på riktigt sätt av fackman så vi kan få det dokumenterat.

Att tillägga är att rakt under skorstenen har innertaket lossnat på ett ställe från regeln. Misstänker att kondens över tid kan ha orsakat röta som fått spikarna att släppa, men det är ett ämne för en helt annan tråd.

Ville bara få bekräftat att skorstenen inte ska se ut som den gör.

OBM ska komma tillbaka och besiktiga igen och sen får vi helt enkelt göra vad som behöver göras.

Tack för alla svar förresten.