Byggahus.se

Oskälig arbetskostnad tilläggsarbete?

1. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 133 inlägg

Claes Sörmland

Medlem

Nu har jag läst i propositionen. Konsumenttjänstlagen har en lösning i 21 § andra stycket. Den lyder:

"Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i dess helhet."

Jag trodde ovan att den skrivningen i 21 § gällde först efter 20 §, d v s efter att uppdraget avslutats, ett fel har konstaterats av konsumenten, reklamation har skett och företaget har misslyckats med att avhjälpa. Men när jag nu läser propositionen så verkar det mest vara en slump att detta stycke har hamnat i denna paragraf. Stycket ger TS rätt att häva uppdraget. Så här skriver lagstiftaren i propositionen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-02-16 kl. 19.23.15.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-02-16 kl. 19.23.24.png

2. M
    Renoverare · Norrköping · 449 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Starkt jobbat att ta reda på detta och väldigt intressant.
    Följt denna tråd och lärt mig massor.

Till TS (& dennes far): Starkt och bra gjort av er. !

3. Carl Fredriksson
    Medlem · 10 inlägg

Carl Fredriksson

Medlem
    Hej
    Be om Spec. På arbetstiden.
    Timma för timma dag. För dag.
    Alla yrkesmän skall Spec. Sin tid.
    Löner Exkl. Moms
    Tg moms
    Matrial Spec. Med faktura eller följesedel
    Rot. Avdrag 30 procent på lönerna.
    I avdrag.
    Innan man startar skall ma ha en budget..
    Uppdelad.
    Budgeten får inte vara fel. 10 procent är ok.

Calle.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · stockholm · 2 596 inlägg

Kane

Medlem
    Läs hela tråden, eller åtminstone inlägg #156.

5. D
    Medlem · stockholm · 174 inlägg

Danne213

Medlem

Löner exklusive moms?
    Rot avdrag på lön?

6. Krille-72
    Medlem · 2 856 inlägg
    Mycket intressant. Bra jobbat.
    Hen är bra klok den där lagstiftaren ibland. Lite märkligt ordningsföljd dock. Men alla kan ha en dålig dag på jobbet.:rofl:

Konsumenttjänstlagen är verkligen stark. För stark ibland brukar jag hävda. Men så länge den inte missbrukas åt något håll är den faktiskt väldigt välskriven.

Skulle vara intressant att även blanda in skadestånd i Ts fall. Det känns faktiskt motiverat.
    Men först måste man nog reda ut och punkta upp allt som är utfört och titta på hur allvarliga fel företaget har orsakat.

Men gå med på någon deal och betala i detta läge. Det skulle jag passa mig för i detta läge.

• Laddar…
  7. Krille-72
    Medlem · 2 856 inlägg
    Tror nästan Ts ligger deckad. Kanske en flaska rött för mycket idag?:crysmile:
    Hon satt uppe och skrev till 04 inatt. Sen uppe med tuppen. Krigade ner ”gubbarna” i skosulorna. Skulle vara väldigt intressant att höra andra sidan av myntet. Ts misstänker att dom läser tråden. Kanske dags att våga skriva ett försvarsinlägg? Företagets rykte står på spel.

Lite välförtjänt vila för Ts och Farsgubbem. Lite påfyllda batterier. Sen skulle jag inte vilja vara förman eller VD på den firman imorgon. :heart::rofl:

8. E
    Medlem · 5 437 inlägg
    Mycket bra gjort, tror det kallas att stå på sig.
    Får intrycket att firman ändå hade goda intentioner men kunskaperna och erfarenheten inte räckte hela vägen.

Önskar lycka till och återkom med bilder på det nya badrummet. (y)

9. R
    Medlem · 26 inlägg

ReijoS

Medlem
    Hon däckade kl 18,00 idag och sover så skönt.

Pappa

10. J
    Medlem · Stockholm · 360 inlägg

J-O

Medlem
    [​IMG]Skönt att det verkar ha löst sig på ett bra sätt trots allt.
    Tråkigt att det ska finnas så otroligt många skojare i byggbranschen, att man som konsument som slantar upp ett mindre lands bnp för att renovera ett badrum kan bli totalt blåst om man inte har koll känns liksom helt åt helvete.

• Laddar…
  11. Krille-72
    Medlem · 2 856 inlägg
    Är det sant att du är Pappan? Vilken supertråd isf.
    Kanon att du orkat stötta dottern i detta. Riktigt bra jobbat till er båda 2. Fortsätt nu med Whiskyn men glöm inte att det är en ny dag imorgon. :beer:

12. D
    Medlem · Skogen · 4 046 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Den här tråden är ett gott exempel på när detta forum är som bäst. Lyfter på hatten för @Claes Sörmland och @Krille-72 men kanske mest för TS som orkade kämpa och till slut fick till en tillfredställande lösning.

Starkt av @Krille-72 som även varit tongivande i årets hitintills sämsta tråd :rofl:;)(y)

13. C
    Medlem · 6 inlägg

Carlk

Medlem
    Herregud vilket ös i tråden;) Jag läste endast första inlägget och ska inte stö salt i såren men låt detta bli en läxa till alla som behöver en läxa;) Anlita INTE folk som INTE kan svenska. Problem kan man få ändå men man behöver inte be om de.

14. R
    Medlem · 26 inlägg

ReijoS

Medlem
    Visst är jag pappa till TS.

Pappa

15. Krille-72
    Medlem · 2 856 inlägg
    Kanske dags att läsa tråden innan du slänger ur dig massa skit.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.