Var och köpte en elcentral på Malmbergs för en tid sedan för att försöka göra allt lite biligare, när installatören fick se den vägrade han i princip montera den med motiveringen att det var skräp. Han jämförde Malmbergs produkter med Biltema och gav ett par exempel där de rent av kopierat erkända fabrikat under sitt eget varumärke.

Jag lyckades övertala honom att installera "Malmbergs-skräpet" och allt var frid och fröjd tills han var tvungen att stänga av strömmen ett par gånger för att kunna koppla vidare, 3:e avstängningen brann en automatsäkring och "låste" sig. Han kollade att allt var rätt kopplat vilket det var, vi bytte ut den mot en ny Malmbergs. Det blev till slut 3 stycken automatsäkringar och jordfelsbrytaren som vi var tvugna att byta. Självklart blev jag besviken och gick tillbaks till butiken och i princip begärde ersättning för montagearbetet och ville samtidigt häva köpet och lämna tillbaks centralen. Döm om min förvåning när säljaren hävdar att vi kopplat fel och säger att det inte är någon mening att tjaffsa för det är fler som försökt utan att lyckats häva köp hos dem då förpackningen är bruten. När jag står vid kassan börjar kunden bakom mig att lägga sig i och hävdar att han råkat ut för i princip samma sak med sitt digitala kopplingsur.

Verkar vara ett oseriöst företag med rena skitprodukter, nu har jag en opålitlig elcentral som antagligen håller 2 månader innan den fattar eld.

Är det fler som har samma erfarenheter av Malmbergs undermåliga produkter?

Ja tyvärr, det är bara att inse, det finns en anledning till att tex Hager kostar dubbelt så mycket: De håller; blir billigare i längden osv. Hade du låtit elektriken välja och montera materialet så hade han fixat det som garantijobb, nu har du nog inte så mycket att välja på tyvärr.

Det är därför många "yrkesmän" inte vill montera budgetmärken eftersom de måste allt som oftast tillbaka och rätta till och då blir det dyrare än att kosta på från början.

E
jag som elföretagare har bytt ut då de monterats malmergs aut.säk
men även andra okända märken.
det har oftast varit de som utökat själva via en elektriker som knäckt extra på
kvällar å som köpt mtrl på tex malmberg

jag monterar enbart det jag vet är bra mtrl å som jag
slipper åka dit å byta ut gratis -garantijobb
för mig bär det sig inte att chansa å ta billigt mtrl.
jag törs inte riskera att bli ansvarig för att mtlr är undermåligt -spec inte centralinst.

men har tex vid montage av en armatur de köpt själva skrivit på fakturan
`installation av tillhandahavd armatur´ å blir det då fel på den så tar jag
betalt för den tid det tar att byta ut den å den `vinst´ de gjort är borta

som alltid finns det måndagsexemplar, och de billigare märkena har givetvis fler..
jag har inte haft nåt krångel med malmbergssäkringar, de i garaget har löst för flera kortisar utan att brinna upp.
det enda var ett malmbergs skymningsrelä som inte tålde en liten spänningsspik vid åska, jag har grovskydd på anläggningen, men inget mellanskydd.
ljusreläet brann upp invändigt, en komponent på kretskortet blev förkolnad, troligtvis nåt som skulle skydda mot ösp.

det konstiga var att datorn klarade sig..

det är det enda malmbergsmaterielet som gått sönder för mig, och jag har monterat åt kompisar släkt osv..
visst är hager bättre, smidigare, och har kvalitetskänsla, men priset är väl det mest överdimensionerade hos dem. jag har monterat en mindre hagercentral och det gick ju lite smidigare än malmbergs, så jag förstår att det gör skillnad för elektrikern.

Inte allt som finns hos Malmbergs är skräp, det är ungefär som att handla hos classe eller jula. Man måste veta vad det är som är skräp och välja bort det som inte håller måttet. För en lekman är det nära nog omöjligt. Sedan hör det också till saken att inte allt hos Malmbergs är billigt. Jag tycker att det är för många som dissar Malmbergs utan att ha riktigt torrt på fötterna.
Säger en som PROVAT mycket Malmbergs men köper lite, kanske 4 - 7% av inköpen

E
visst är det bra med att fler märken kommer in å pressar priser
tex elkos utv uttag hade samma pris från 1991 till 2001.........marginel ökning iaf
på tio !! år.....

men om jag åker en timme dit å en timme hem vill jag inte chansa å
köpa mtrl som det KAN vara fel på......å då högre procent fel på billigt mtrl

Om man ska satsa pengar i elsäkerhet, ska man då köpa material från något Kinesiskt B-sorteringslager?
Malmbergs har väldigt dåligt rykte inom elektriker branschen när kvalité på elmaterial, speciellt normmateriel.
Men de är upp till 10ggr billigare än "erkänt bra fabrikat" så det är klart att många hakar på och vill testa.
Det som är bra är de normkapslarna i plåt som är exakt likadana som ABB´s. Förutom skruvarna till locket och noll/jordskenan som håller något lägre standard.

E
ja de plåtkapslingarna köpe å monterar jag med
hellre än Hagers plast.;)

Malmbergs vägguttag rekommenderar jag verkligen inte, jag har bytt ett flertal.

Floppman skrev:
Ja tyvärr, det är bara att inse, det finns en anledning till att tex Hager kostar dubbelt så mycket:
Dubbelt? Hager kostar säkert minst 3ggr så mycket! Vi fick ett reklamblad från Malbergs nyss, har inte kvar den men tror de var ca 400kr + moms för en komplett central med HB, JFB ca 12st 10A och några 16A.. heh fattar väl vemsomhest att det är skräp?

Jag kan förstå att TS hade problem med att få ersättning för installatörstiden, eller häva köpet av de prylar som var hela.

Men det hade varit lite intressant att hör hur butiken resonerar om att man genom felkoppling kan få en säkring att bli trasig?

"Dom här automatsäkringaran är jättebra, man måste byta till en ny fräsch varje gång den löser ut".

hempularen skrev:
Men det hade varit lite intressant att hör hur butiken resonerar om att man genom felkoppling kan få en säkring att bli trasig?
Man kanske kan koppla säkringen från L1 från fasskenan till L2 i lös RK-tamp? Det är verkligen avancerat hempuleri!
Ang. TS problem: Att saker är billiga ska väl egentligen inte betyda att de inte ska fungera alls? I så fall hade det väl gått att sälja solida plastblock och kalla dem för säkringar...

Jo men L1 till L2 skall ju säkringen klara. Dvs den skall lösa ut utan att brinna upp.

Personligen tycker jag inte det är speciellt seriöst av "dyrgrossisterna" att använda dessa hiskeliga rabattsatser som tydligen är praxis i elbranchen.

För oss som inte vill vara med på det tåget är det ju bra att det finns alternativ och mig bekymrar det inte om det tar mig 15min eller 25min att byta ett uttag :)

SaabAero skrev:
Personligen tycker jag inte det är speciellt seriöst av "dyrgrossisterna" att använda dessa hiskeliga rabattsatser som tydligen är praxis i elbranchen.

För oss som inte vill vara med på det tåget är det ju bra att det finns alternativ och mig bekymrar det inte om det tar mig 15min eller 25min att byta ett uttag :)

Vad har det med ämnet att göra?

15 eller 25 min...

Om jag ska byta 10 st hos kunden, och det tar 100 minuter extra...

Byta uttag tar högst 5 min.... om det är ordentligt gjort innan.

50 kr ink.moms för en 10 A automat säkring från Hager, är det dyrt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.