Oseriös vedhandlare

28k läst  85 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    30D3DD8A-125E-4449-BE5F-74D86BDF1434.jpeg
    B0017436-1D02-4118-A8F5-B6749DE54E5C.jpeg

Jag rekommenderar inte (!) att köpa ved från ”Prima ved” i Gråbo (i bolagsregistret Far & Son Bioenergi AB...) Jag beställde 20 st 70-literssäckar torr björkved från företaget som kallar sig ”Prima ved” på Blocket. Fick säckarna levererade hem för 2300 kr (jag bor ute på landet). Tyvärr var jag orutinerad nog att inte kolla i säckarna direkt, före jag swishade betalningen :(

När jag sedan skulle stapla veden insåg jag att den var fuktig, vissa vedträn med synligt mögel/svampsporer, och en stor del av veden var inte ens björk utan andra träslag som tex tall.

När jag kontaktade säljaren (det är Far & Son Bioenergis ägares mobilnr jag smsat till och fått svar av) så svarar han bara att ”har jag sagt torr björk så är det torr björk”. Så j-a irriterande, speciellt som jag bifogat bilder på veden - uppenbart fuktig tallved (och lite björk). Jag sa att jag vill att han antingen hämtar veden och ger pengarna tillbaka, alternativt bara levererar ny, torr ved. Han vägrar.

Jag har anmält ”fallet” till Blocket, de har sparat anmälan utifall att det skulle komma in fler klagomål, men tyvärr påverkar det inte säljarens möjligheter att annonsera sig själv som seriös säljare av fin ved.

Någon annan här som har liknande erfarenhet av denne säljare?

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Kan du posta lite fler bilder? Jag ser inget som uppenbart inte är björk.

• Laddar…
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Den vedklabben han håller i handen ser väl ut som furu med tanke på hur barken ser ut?

• Laddar…
  4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Mja, den ser ju lite misstänkt ut men skulle kunna vara en bit längst ner på rotstocken på en gammal björk.

5. T
    Medlem · Nivå 8
    Håller med, bilden du har som exempel kan vara tall men även som tidigare nämnt björk.
    Jag har mycket vet och oerfaren kan ta såna mörka björkbitar för tall.
    Sen att veden är fuktig är ju riktigt synd, det är inte bara "ytfukt"?

6. M
    Medlem Nivå 2
  7. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Äldre björkar (av arten vårtbjörk) får skrovlig bark som ser ut som på bilden. Ibland får även yngre träd skrovlig bark, då har virket ofta strukturen som kallas masur.
    Om du är osäker på arten av trädet som vedklabben kommer ifrån kan du lukta på den, ev efter att du klyvt: tall luktar terpentin i decennier efter fällning, björk (och klibbal och div fruktträd som också har liknande bark) luktar svagt och annat än barrskogsdoft.

8. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Håller med om att det på bilden mycket väl skulle kunna vara björk. Bara inte sån finbjörk som folk har som pynt i stan.

"Häckarna" är naturligtvis en felskrivning av "säckarna" - troligen autokorrekt (autofel) på telefonen.

9. S
    Medlem Nivå 6
    Instämmer, de är inte seriösa!
    Jag köpte en kubikmeter björkved i storsäck av Primaved för några år sedan. Alltihop var björk men i princip alla vedträn var mögliga. Jag orkade inte åka tillbaka med veden. Sedan dess har jag köpt ved av en annan leverantör och de har hört fler liknande historier om Primaved i Gråbo.

10. A
    Medlem · Nivå 17
    Det är nederdelen på en björk, brinner lika bra och ser väl ok ut. Om det är torrt eller inte känner man på vikten.

11. T
    Husägare · Nivå 9
    Ja, det viktiga är ju att veden är torr i fibrerna inuti och inte på ytan. Är den dyngsur i alla fibrer så är den värdelös att elda. Men är den bara blöt på utsidan så är det ju lite den tiden på året just nu... Angående mögel så ser det ju tråkigt ut men det är ju inget som inte brinner :) Och tyvärr också den tiden på året. Möglet kommer ju när det bildas små hålrum mellan pinnarna där luftfuktigheten blir så hög att möglet gynnas. Enda chansen att slippa mögel är väl att lufta alla vedklabbar tillräckligt bra eller? (vilket är försent nu)

12. R
    Medlem · Nivå 11
    Troligtvis är det Björk på bilden. Helt klart inte Tall.

13. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Stämmer in i kören om att det är björk på bilden, däremot ser det ut som att föruttnelseprocessen har gått rätt långt med den biten.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Stackars honom! :crysmile:

15. L
    Medlem Nivå 2
    9F2497F1-0537-4469-8E37-1C240863C181.jpeg
    AF7A8E6D-4066-48FC-979C-1C2D0C8B9C65.jpeg
    285A67DF-D36D-4A8F-B24C-8C811FE1E26E.jpeg
    5B0F4672-33A3-4340-A38A-8FE4E2D4BC0D.jpeg
    8BF5B203-DF5F-400B-BF88-CD84817B31D5.jpeg

Absolut - men kanske är det som många skrivit här, att det faktiskt är björk... Ska kolla igen imorgon. Är det så så får jag ta tillbaka den delen av mitt inlägg! Däremot vidhåller jag att det var skitved jag fick, inte torr fin ved som utlovat - tung, möglig och svåreldad. Och att bemötandet jag fått av säljaren är så dåligt att jag inte skulle rekommendera honom oavsett. Det hade räckt med att leverera det som jag beställt, så hade jag varit nöjd! Eller om jag nu klagat - bara levererat ny ved. Så svårt är det inte att få nöjda kunder... Har nu köpt ”pyntved” på macken och späntat upp för att ha som tändved, när det blivit riktigt varmt så brinner ju det mesta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: