Byggahus.se
Tänker sätta upp en innervägg mellan tonårsrum och arbetsrum och vill få maximal ljuddämpning men med så tunn vägg som möjligt. Motsägelsefullt, visst, men utrymmet är begränsat och varje cm räknas... :|

Planen är [gips] + [OSB] + [reglar/isolering] + [OSB] + [gips].
reglar/isolering blir 45 mm just för utrymmet.

Min fråga är, för att maximera dämpningen tänkte jag att lägga gips och OSB omlott så att skarvarna inte hamnar på samma ställe. Är det nån idé månne?

Och i så fall, behöver man bry sig om var reglarna är då man drar på gipset? Det går väl att skruva varsomhelst i en OSB-skiva?

Att ha skarvarna omlott för ljuddämpning har ingen betydelse men dom ska vara omlott för bästa hållbarhet ändå.

Riktigt bra ljuddämpning borde du kunna få med att bara lägga på 1 cm och då ställa dina reglar omlott så du inte skruvar OSB från 2 håll i samma regel.

• Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
Visst är det så, det blir 2 väggar med bara 1cm extra tjocklek. Har byggt tak/golv så, fungerar utmärkt mot stegljud.

Jag tror att dubbla gipsskivor ger dig bättre isolering än OSB + gips. Sätt även gummilister mellan golv-regel, tak-regel och gips-regel. Alternativt köp metallreglar för ljudisolering, de har integrerade lister, och ska vara bättre än träreglar från ljudperspektiv.

• Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
FG
  • Laddar…
OSB-skivorna försämrar ljuddämpningen, använd enbart fibergips.

S
FG skrev:
OSB-skivorna försämrar ljuddämpningen, använd enbart fibergips.
nja inte nämnvärt. eller ja. osb vet jag inte dock.bara plywood har spanat lite å gips eller plywwod gör ingen större skillnad i en 45mm baserad iso/reg vägg

Tack för alla smarta tips! Det där med att dra isär 1 cm låter ju fiffigt. Frågan är hur man enklast bygger på ytterreglarna så de blir 55 mm? Jag kollade på byggmax.se om det finns 10 mm läkt, typ, för att sala på. Men jag hittar inget?
Och en 55 mm bräda finns väl knappast...?

pelig skrev:
Tack för alla smarta tips! Det där med att dra isär 1 cm låter ju fiffigt. Frågan är hur man enklast bygger på ytterreglarna så de blir 55 mm? Jag kollade på byggmax.se om det finns 10 mm läkt, typ, för att sala på. Men jag hittar inget?
Och en 55 mm bräda finns väl knappast...?
Om du inte har har något att klyva reglarna med så blir det givetvis svårare, du kanske kan slå ihop 2 st 28x70 så du får en 56x70 det borde duga.

Eftersom tråden handlar om att maximera ljuddämpningen så ser jag ingen poäng med att använda osb/plywood. Det blir en försämringen med runt 3 dB eftersom styvheten i ytskikten ökar vilket sänker koincidensen. Det är bättre att välja tunga material typ Fermacells fibergipsskivor som går att hänga upp tunga saker i. Sedan är det förstås viktigt att man tätar ordentligt. Vill man förbättra ytterligare kan man montera skivorna asymmetriskt eller använda fler gipslager med dämplim.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Som sagt, skippa OSBn.
När jag byggde musikrum använde jag dubbla gipslager omlott, och tätade båda lagren med latexfog runt om och även i skarvarna.
Funkar bra.
Med dämplim lär det bli ännu bättre, men kanske overkill för dig.

Hmm, mer bra input, tack! Fermacell verkar bra, men antagligen dyrt eftersom jag inte hittar varken återföräljare eller pris på hemsidan... :(

Peter2400 skrev:
Om du inte har har något att klyva reglarna med så blir det givetvis svårare, du kanske kan slå ihop 2 st 28x70 så du får en 56x70 det borde duga.
Jo det skulle ju bli rätt bredd men det känns tjockt att sedan skruva genom 70 mm virke då man ska fästa? Men det kanske inte spelar någon roll, tack i alla fall för tipset!

ricnym skrev:
Som sagt, skippa OSBn.
När jag byggde musikrum använde jag dubbla gipslager omlott, och tätade båda lagren med latexfog runt om och även i skarvarna. Funkar bra.
Låter ju vettigt, vad hade du för reglar? Ställde du dem omlott så att ljudet inte kan transporteras via reglarna?

Anledningen att jag vill ha OSB-skivor är för att det ska vara enkelt om man vill hänga upp nåt. Jag är lite emot borra/plugga i gips, blir så stora fula hål när man flyttar på grejerna. Men om dubbla gips är överlägset gips+osb/plyfa så kanske det är det vettigaste ändå.

Ja, tanken är väl att göra det så svårt som möjligt för ljudet att sippra igenom. Men vid dubbelgips antar jag att man alltid lägger skivorna omlott.
Jag använde befintliga reglar; tvärställda 90x45 träreglar, dvs bara 45 mm isolering.

Men grundtanken vid ljudisolering är väl att man ska ha så stor massa som möjligt. Så hittar du nån spånskiva som väger lika mycket eller mer än en gipsskiva, så borde det funka (isf osb).
Plus att det ska vara helt tätt. Snåla därför inte med tätningsmassa, t ex latexfog som är relativt billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.