Byggahus.se

Osb eller plywood bakom gips i kök

1. S
    Medlem · 7 inlägg

stfa-65

Medlem
    Hej!

Vilken skiva bakom gips är lämpligast i ett kök?
    För och nackdelar?
    Monteringstips?

Med vänlig hälsning

Stefan

2. A
    Medlem · Stockholms län · 9 446 inlägg

Avemo

Medlem
    Både osb och plywood är med råge starka nog att hänga köksskåp i. Jag skulle ta osb då den är billigare.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Osb är billigare, innehåller mer lim och har sämre hållfasthet. Skall man hänga upp väldigt tunga saker bör man välja plywood. Osv uppträder lite mer som spånskiva. Att återanvända skruvhål kan vara besvärligt.

4. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
  5. A
    Medlem · Stockholms län · 9 446 inlägg

Avemo

Medlem
    Man kommer säkert inte att ångra sig om man sätter plywood. Men varför skulle man ångra sig om man satte osb? Det är tillräckligt starkt för att sätta även tunga köksskåp i. Och det räcker gott om man inte skall skruva upp något tyngre än så på väggen. Det går att sätta köksskåp i enkelgips och få det att hålla också för övrigt.

6. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 321 inlägg

findus42

Fornlämning
    Det finns massor av olika kvaliteter på byggplyfa. Dålig byggplyfa är sämre än OSB. OSB är tillräckligt bra som Avemo skriver. Klassad plyfa är mycket dyrare till liten nytta.

Oavsett vad du väljer kommer det att fungera.

mvh Findus

7. hevi
    Medlem · stockholm · 621 inlägg

hevi

Medlem
    En anledning skulle kunna vara att det är onödigt dyrt!?!

Enligt SP (kan inte för mitt liv hitta rapporten på Internet, dock) är *en* skruv genom 12mm plyfa god för att ta 270kg skjuv/vertikal last och 191kg drag/horisontala i 12mm plyfa, dvs 15mm plyfa som i säkervattenväggen som det refereras till torde ta en bit över 300kg per skruv.

När SP hängde upp ett testskåp i köksskåpstorlek med två st skruvar (TFX SPAX-S 5,0x60) så krävdes det 361kl last innan 12mm plyfa gav vika, och 291kg (!!!) last innan OSBn kastade in handduken.

Om man behöver ha mer än 291kg i ett normalt köksskåp så har man nog andra problem än vad som kan lösas med plyfa under gipset...

PS. hittade i alla fall en länk till en tillverkare som citerar ur SPs testrapport: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjZ1Zz0l4LVAhWJQpoKHTFGCRQQFgglMAA&url=http://h24-files.s3.amazonaws.com/74173/337619-k4mN3.pdf&usg=AFQjCNH0LXYsFeyR0w9vc9_SFmCLlCBGCA

Redigerat 11 jul 2017 23:54
  8. J
    Medlem · stockholm · 5 000 inlägg

JohanLun

Medlem
    Frågan är vad ett köksskåp egentligen väger? Porslin är tungt, massor av travade tallrikar och jag skulle inte förvånas om man iallafall kan komma upp en bra bit över 100kg?

9. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Börja då med att köra mer än två skruvar, 6 och du klara liten bil. Sen låter du bli att ställa travar med tallrikar på andra hyllplan än de två understa om du inte vill ta fram trappstegen varje gång de ska användas

10. S
    Medlem · 7 inlägg

stfa-65

Medlem
    Tack för alla svar!

Jag väljer plywood trots att jag är smålänning.

Med vänliga hälsningar

Stefan

11. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Skillnaden i vad de olika klarar i laster som det nämns om tycker jag är ganska ointressant.

Fördelen med Plyfa kontra OSB är att du kan dra till skruven sitter ordentligt och det går att återanvända hål vilket det inte gör i OSB...
    Drar du minsta lilla för mycket i en OSB så snurrar skruven bara runt och du e körd på att skruva på det stället igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.