Hej!

Jag har en brytare till belysning inne på toalett som inte fungerar.

Jag har provat att byta strömbrytare men är inte säker på om koppling är rätt. Eller om enpolig strömbrytare är ett måste.

Är det inte rätt kopplat så behövs nog en elektriker kallas in.

• Öppen strömbrytare med synlig kabelkoppling och elektrisk kretsschema på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag gissar att gula tråden ska sitta på pil ut. Så byt plats på trådarna.

T Tiger79 skrev:
Jag gissar att gula tråden ska sitta på pil ut. Så byt plats på trådarna.
Dessvärre samma problem, blir nog elektriker som får se över hur han har dragit elen här

Är det något uttag inblandat?

Annars hade jag testat med en vago, sockerbit eller bara lägga ihop sladdarna och se om det lyser. Men gör inte det om du är osäker.

T Tiger79 skrev:
Är det något uttag inblandat?

Annars hade jag testat med en vago, sockerbit eller bara lägga ihop sladdarna och se om det lyser. Men gör inte det om du är osäker.
Tack för tipset, bekräftat att någonting är kasst i eldragningen här nu!

Det är ytterst sällan det är fel på själva strömbrytaren.
För mer hjälp så behövs en bättre beskrivning av felet

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Brytaren ser som sagt ut att vara rätt kopplad, det spelar ingen roll vilket håll man går igenom brytaren.

Det du har är en trappomkopplare, vilket är normalt, det finns inte vanliga enkelbrytare att köpa. Du ser på symbolen på brytaren att funktionen är att den växlar så att "L" (L = "Live" som är fas på engelska) kopplas till den ena pilen eller den andra pilen beroende på hur brytaren står. Det används i trappkopplingar, men så som du kopplat fungerar den som vanlig enkel brytare (vanliga enkla brytare tillverkas inte, alla är trappomkopplare idag).

Det fel man skulle kunna göra med en sådan omkopplare, är om man kopplar båda trådarna till var sin pil, i så fall fungerar det inte, pilarna är aldrig ihopkopplade med varandra, oavsett hur brytaren står. Men du har som sagt kopplat rätt, såvitt jag kan se på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.