15 066 läst · 60 svar
15k läst
60 svar
Osäker på fakturan från elektriker
Ja din lön ligger på tok för lågt, men blanda inte ihop din inkomst med det ett företag fakturerar. Allt för många sätter likhetstecken mellan firmans fakturering och löntagarens lön.S Spannen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 087 inlägg
Debiterat 38m kabel- Om han faktiskt har satt upp så mycket kabel, så kanske inte tidsåtgången är så märklig.
Det var meningen att montör skulle komma via och säga estimering men pga sjukdom kunde han inte komma och sedan var det tidskritiskt för mig att få detta gjort.J J-banan skrev:
Förstår, bästa är ta offert från fler firmor och jämföra. Det var inte hutlöst dyrt men kunde säkert fått det några hundralappar billigareMax_W skrev:
Tjänar nog över medel. Jag är väl medveten om skillnaden då jag själv driver bolag.E elmont skrev:
Jag menar att på systemnivå är något riktigt snett i den här "ekvationen".
Eller kan det vara så att elektrikern i den här tråden helt enkelt blåser TS? 🤔
"dra nätverkskabel"? Talar vi vanlig TP-kabel? Inget elektriskt? Håltagning x 2 medels lister? Hur lång kabel?Max_W skrev:
Hejsan,
Nyligen inflyttad till Sverige och precis köpt hus. Jag anlitade en lokal elfirma att dra nätverkskabel till övervåningen vilket krävde 3st håltagningar, kabel drogs från hall på första våning upp till vind och sedan ner till övervåning. Mycket snyggt gjort och inga problem med kostnaderna för arbetsmaterial. En sak jag undrar över är dock att arbetskostnad har satts som 8 timmar men elektrikern var här från 08-14:30, under den tiden lämnade han även för att hämta material och åt sin luch i vårt kök. Det tillkom även 2st bilkostnader på 530 sek * 2 fast det bara var en elektriker här. Priset som jag fick höra var även 550kr/timme före rot-avdraget. Detta priset var då före moms, är det vanligt att ge pris utan moms? Det hela blev betydliget dyrare än vad jag förväntade mig
Det där skall du kunna komma ned i pris på.Max_W skrev:
Låter som ett par saker som blivit fel
1. 8h - dvs "en dag": Antagligen hade den elektriker som kom inte fler jobb den dagen och lade allt på dig lite slentrianmässigt, men du skall ju, om du betalar per timme, bara betala för tiden det faktiskt tog (inkl ev jobba utanför ditt hus naturligtvis som inlastning och skriva faktura/tidrapport) - men om det tog 5h hos dig så bör inte den tiden tagit mer än max 1h till - i så fall får dom nog motivera det åtminstone.
2. Bilavgift, Det borde inte vara för elektrikerns tid, isf borde den tiden ju inte ingå i den vanliga tiden, utan mer "slitage av bil" : Gånger två indikerar fram och tillbaka ? Men fråga om det. På min faktura (se nedan) betalade jag bara en bilavgift iaf.
3. ROT: På arbetstiden bör dom dra av ROT (om du är en privatperson och inte beställt det till en firma): Detta avdrag skall vara gjort på din faktura (Sen är det förvisso 550 - ROT då - och sen tillkommer då moms efter det). Men på den faktura du postade såg det inte ut som det var avdraget ? Det kan iof vara gjort på nedersta raden (så ser det ut på min)?
Så du bör iaf prata med dom om detta.
Att småjobb av elektriker kan bli dyra är dock något man får räkna med tyvärr, även om 5h+ för en kabel låter länge(med reservation för att jag inte har en aning om hur svårt det var)
Som en jämförelse:
Jag kollade på min senaste elektrikerfaktura: Där debiterade dom 8 + 5h för "1,5 dags jobb".
Nu klockade jag dom inte, men det var kanske typ 6-7h första dagen och kanske 4 andra, men fullt rimligt.
Då var det en inbyggnad av ett helt uterum som skulle dras och kopplas in, inkl värmegolv (som jag iaf hade lagt innan, men som skulle mätas upp osv). Kostade mig ca 16000 innan rot, ca 13000 efter.
Min faktura var också specad innan moms på raderna, och sedan pålagt moms i slutet (650 ex moms kostar "min" elektriker). Jag betalade en bilkostnad (på 500 kr + moms), trots att det var två olika elektriker på två olika dagar där.
Nu har jag anlitat dom förut, den första gången var på fast pris, och sedan ytterligare gånger på timpris, så jag vet ungefär vad dom tar, och jag vet att dom gör ett bra jobb så jag är nöjd. Men visst kostar det pengar med elektriker...
1. Elektrikern sa att han sticker iväg på ett annat jobb då klockan bara var 14:30 då han blev färdig.klaskarlsson skrev:
Det där skall du kunna komma ned i pris på.
Låter som ett par saker som blivit fel
1. 8h - dvs "en dag": Antagligen hade den elektriker som kom inte fler jobb den dagen och lade allt på dig lite slentrianmässigt, men du skall ju, om du betalar per timme, bara betala för tiden det faktiskt tog (inkl ev jobba utanför ditt hus naturligtvis som inlastning och skriva faktura/tidrapport) - men om det tog 5h hos dig så bör inte den tiden tagit mer än max 1h till - i så fall får dom nog motivera det åtminstone.
2. Bilavgift, Det borde inte vara för elektrikerns tid, isf borde den tiden ju inte ingå i den vanliga tiden, utan mer "slitage av bil" : Gånger två indikerar fram och tillbaka ? Men fråga om det. På min faktura (se nedan) betalade jag bara en bilavgift iaf.
3. ROT: På arbetstiden bör dom dra av ROT (om du är en privatperson och inte beställt det till en firma): Detta avdrag skall vara gjort på din faktura (Sen är det förvisso 550 - ROT då - och sen tillkommer då moms efter det). Men på den faktura du postade såg det inte ut som det var avdraget ? Det kan iof vara gjort på nedersta raden (så ser det ut på min)?
Så du bör iaf prata med dom om detta.
Att småjobb av elektriker kan bli dyra är dock något man får räkna med tyvärr, även om 5h+ för en kabel låter länge(med reservation för att jag inte har en aning om hur svårt det var)
Som en jämförelse:
Jag kollade på min senaste elektrikerfaktura: Där debiterade dom 8 + 5h för "1,5 dags jobb".
Nu klockade jag dom inte, men det var kanske typ 6-7h första dagen och kanske 4 andra, men fullt rimligt.
Då var det en inbyggnad av ett helt uterum som skulle dras och kopplas in, inkl värmegolv (som jag iaf hade lagt innan, men som skulle mätas upp osv). Kostade mig ca 16000 innan rot, ca 13000 efter.
Min faktura var också specad innan moms på raderna, och sedan pålagt moms i slutet (650 ex moms kostar "min" elektriker). Jag betalade en bilkostnad (på 500 kr + moms), trots att det var två olika elektriker på två olika dagar där.
Nu har jag anlitat dom förut, den första gången var på fast pris, och sedan ytterligare gånger på timpris, så jag vet ungefär vad dom tar, och jag vet att dom gör ett bra jobb så jag är nöjd. Men visst kostar det pengar med elektriker...
2. Jo bilavgiften är jag iaf säker på att är fel
3. Rot drogs nedanför jo
'Klockade' honom i och med att jag jobbar hemifrån så såg/hörde honom hela tiden han var här. Mitt misstag att anta att priset var efter moms, kände inte till vad elektriker vanligtvis kostar i Sverige. Men ska definitivt ta kontakt för att få lite mera förståelse