Hejsan,

Nyligen inflyttad till Sverige och precis köpt hus. Jag anlitade en lokal elfirma att dra nätverkskabel till övervåningen vilket krävde 3st håltagningar, kabel drogs från hall på första våning upp till vind och sedan ner till övervåning. Mycket snyggt gjort och inga problem med kostnaderna för arbetsmaterial. En sak jag undrar över är dock att arbetskostnad har satts som 8 timmar men elektrikern var här från 08-14:30, under den tiden lämnade han även för att hämta material och åt sin luch i vårt kök. Det tillkom även 2st bilkostnader på 530 sek * 2 fast det bara var en elektriker här. Priset som jag fick höra var även 550kr/timme före rot-avdraget. Detta priset var då före moms, är det vanligt att ge pris utan moms? Det hela blev betydliget dyrare än vad jag förväntade mig

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nummer ett: Ett pris som anges till privatperson är alltid pris inkl. moms. Företaget får ange priset före moms, men om de inte anger vad priset är efter moms också så anses priset vara inkl. moms, ooavsett om det explicit anges exkl. moms. Du skall som privatperson inte behöva kunna räkna ut hur stor momsen blir.

Tidräkningen kan vara lite knepigare. Men tiden du skall betalöa för är inte bara tiden de är i ditt hem, utan all tid de lägger specifikt på ditt projekt. Så ex. restid debiteras som arbetstid, Även tid för att lasta in och ur material och verktyg i bilen. Däremot skall du inte betala för deras lunchrast. Om de var hos dig i 6,5 h så låter inte 8h totalt som orimligt.

Men en duktig elektriker skall inte behöva 8h för att dra en sladd mellan två våningar.

Bikostnaderna tycker jag du bör ta upp med dem.

Strikt formellt är du inte sklyldig att betala mer än 550 kr/h. Personligen hade jag nog betalat det plus moms (om jag är i övrigt nöjd), för jag skulle ha insett att det angivna priset låter lite för bra.

• Gilla
Ymp och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nummer ett: Ett pris som anges till privatperson är alltid pris inkl. moms. Företaget får ange priset före moms, men om de inte anger vad priset är efter moms också så anses priset vara inkl. moms, ooavsett om det explicit anges exkl. moms. Du skall som privatperson inte behöva kunna räkna ut hur stor momsen blir.

Tidräkningen kan vara lite knepigare. Men tiden du skall betalöa för är inte bara tiden de är i ditt hem, utan all tid de lägger specifikt på ditt projekt. Så ex. restid debiteras som arbetstid, Även tid för att lasta in och ur material och verktyg i bilen. Däremot skall du inte betala för deras lunchrast. Om de var hos dig i 6,5 h så låter inte 8h totalt som orimligt.

Men en duktig elektriker skall inte behöva 8h för att dra en sladd mellan två våningar.

Bikostnaderna tycker jag du bör ta upp med dem.

Strikt formellt är du inte sklyldig att betala mer än 550 kr/h. Personligen hade jag nog betalat det plus moms (om jag är i övrigt nöjd), för jag skulle ha insett att det angivna priset låter lite för bra.
Bor cirka 15 minuter från deras 'kontor' och jag såg honom parkera bilen kl 08 så känns lite långsökt att det är körtid som de lagt 1.5 extra på. Det var en annan elektriker som kom och drog jämfört med han som var planerad pga sjukdom. Själv väldigt förvånad att det tog så länge men han har lagt upp fina lister för att dölja kabeln och det blev några jobbiga vinklar så.... Blev bara lite förvånad då jag hade 'räknat' på en kostnad kring 5000 kronor men i slutändan blev det 9000 istället pga extra tid och momsen. Nöjd med jobbet men skulle hellre ha anlitat en lokal IT kille som hade gjort det billigare ifall jag visste slutgiltiga priset före.

Varför tror du att en IT kille skulle ha gjort det billigare?? Jag tror att han skulle kostat minst lika mycket, i alla fall i timdebiteringen.
Tiden du ska betala börjar ticka när montören tar emot arbetsordern så tiden att skaffa och fylla bilen med matr. ska du betala och all tid (utom raster) fram till att montören plockat ur sina returer ur bilen fyllt i arbetsorder och matr. spec och lämnar in dom på företaget.

• Gilla
Christoffer Sandberg
  • Laddar…
Att de tar betalt för två bilar ska du såklart bestrida (säkert bara ett fel som det räcker att du påpekar att det måste blivit fel där) och de ska ange priset inkl moms, men 550kr/h är för lågt för att vara ett rimligt pris inkl moms så det känns som inte så mycket att orda över.

Om de var på plats 6,5h så är det inte så konstigt att de tar betalt för 8h. Jag argumenterade med en firma som tog betalt för 8h trots att de var 4h på plats men även det var lönlöst då de hävdade att det gick mycket tid till resa (20 min enkel väg) samt i och ur-lastning, blabla.

Den tråkiga sanningen är att det är svårt att bedriva verksamhet med småjobb så om det tar 6,5h, plus 30 min restid så är det inte så konstigt med 8h totalt för arbetet.

• Gilla
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
Bor cirka 15 minuter från deras 'kontor'
Då får du nog räkna med att inkl. lasta bil osv, så blir det minst 30 minuter i varje riktning. Den redovisade tiden verkar inte orimlig. Men det låter som rätt många timmar för det arbete som skulle utföras. Men det kan vara svårigheter vi inte vet så mycket om här.

E elmont skrev:
Varför tror du att en IT kille skulle ha gjort det billigare?? Jag tror att han skulle kostat minst lika mycket, i alla fall i timdebiteringen.
Tiden du ska betala börjar ticka när montören tar emot arbetsordern så tiden att skaffa och fylla bilen med matr. ska du betala och all tid (utom raster) fram till att montören plockat ur sina returer ur bilen fyllt i arbetsorder och matr. spec och lämnar in dom på företaget.
För jag fick ett kostnadsförslag från honom för jobbet. Valde elfirman eftersom jag kan ha nytta av elektriker i framtiden så ville påbörja en relation där.

H hempularen skrev:
Då får du nog räkna med att inkl. lasta bil osv, så blir det minst 30 minuter i varje riktning. Den redovisade tiden verkar inte orimlig. Men det låter som rätt många timmar för det arbete som skulle utföras. Men det kan vara svårigheter vi inte vet så mycket om här.
Svårigheterna var kanske listdragninen pga vinklarna men tycker ändå att det tog länge. Chefen sa att han hade en kille som var duktig och snabb på att fixa såna här problem men han var i olycka just före datumet jag hade bokat in honom för. Sedan var det tidskritiskt att få detta fixat så de erbjöd en annan som kunde göra jobbet några dagar sedan. Antar att han inte har lika mycket erfarenhet då han var betydligt yngre. I de 6.5 timmar jag nämner att han var här räknar jag in halvtimmes lunch + att han körde iväg och lassade material i 1 timme, så själva jobbet i sig tog 5h.

Redigerat:
  • Gilla
MatKal123 och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Att de tar betalt för två bilar ska du såklart bestrida (säkert bara ett fel som det räcker att du påpekar att det måste blivit fel där) och de ska ange priset inkl moms, men 550kr/h är för lågt för att vara ett rimligt pris inkl moms så det känns som inte så mycket att orda över.

Om de var på plats 6,5h så är det inte så konstigt att de tar betalt för 8h. Jag argumenterade med en firma som tog betalt för 8h trots att de var 4h på plats men även det var lönlöst då de hävdade att det gick mycket tid till resa (20 min enkel väg) samt i och ur-lastning, blabla.

Den tråkiga sanningen är att det är svårt att bedriva verksamhet med småjobb så om det tar 6,5h, plus 30 min restid så är det inte så konstigt med 8h totalt för arbetet.
Okej kollar upp med extra bilen. Han var inte på plats i 6.5h utan kom hit 08 och jobbade 2 timmar, körde sedan iväg 1 timme och jobbade sedan i 3 timmar plus halvtimme lunch. Så han var här och jobbade i 5 timmar skulle jag säga. 1 timme då han ute och lassade bilen etc fattar jag ju att jag behöver betala för och därför tycker jag inte att 6.5-7 timmar känns konstigt att debiteras för men 8 känns i överdrift för ett relativt simpelt jobb :)

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
Men ett simpelt jobb kan ju ta lika länge och längre än ett komplicerat jobb. Det är ju inte komplexiteten som avgör hur lång tid ett jobb utan mängden arbete jobbet medför.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
För jag fick ett kostnadsförslag från honom för jobbet. Valde elfirman eftersom jag kan ha nytta av elektriker i framtiden så ville påbörja en relation där.
Men då har du väl även fått ett pris från elfirman? Och då är det väl det du ska betala??

E elmont skrev:
Men då har du väl även fått ett pris från elfirman? Och då är det väl det du ska betala??
Från elfirman fick jag höra 550 kronor i timmen före rotavdrag, fick ingen estimering på tiden eller slutgiltig fakturering.

Jag uppfattade det som att du hade fått ett kostnadsförslag och inte bara en timpenning.

P
Alltså 9000 spänn för att dra en nätverkskabel mellan två våningar? Är det konstigt att man gör det själv?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag uppfattade det som att du hade fått ett kostnadsförslag och inte bara en timpenning.
Nej bara timpenning som var före moms tydligen, och att de har en kille som är snabb och bra på detta bokad för ett datum, två dagar före datum så ringer de och säger att han inte har möjlighet mera men nån annan kan komma och göra det veckan efter. Sedan gjordes det och jag fick denna faktura på cirka 9k.

• Gilla
Magros75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.