Hej,

Började renovera en bostadsrätt i hus från 30-talet för 3 månader sedan. Innanför balkongdörren fanns ett antal fläckar på parketten som förra ägaren säger kommer från att dörren stod öppen så att det snöade in rätt så mycket en gång. Fläckarna är helt torra när man känner på dem.

Vi har byggt en ny vägg där det tidigare har stått en gammal vägg som den förra ägaren tog bort. Enligt ritning av golvvärmesystemet Ska det inte ligga slingor där den nya väggen byggdes men eftersom jag inte riktigt litade på det (otydliga ritningar) skruvade jag fast väggen med skruv som endast går ca 15 mm ner i golvet för att dubba den och använde dessutom dubbelhäftande tejp.

När vi flyttade in för två veckor sedan la jag ett plastskydd som vi har använt för att skydda golv från repor från en kontorsstol på golvet, efter att den legat där en vecka upptäckte vi två fläckar som både jag och min sambo är ganska övertygade om är nya. Vi blev då oroliga att golvvärmen läcker. Även dessa fläckar känns helt torra när man känner på dem och har inte blivit mörkare eller vuxit. Jag tyckte dock att det var lite fuktigt allra först när jag tog bort plastskyddet men kan ha varit handsvett helt enkelt.

Vi har kontrollerat att det inte har blivit något tryckfall i den vattenburna värmen på mätaren nere i källaren, enligt tekniker från HSB skulle det märkas om det fanns en liten läcka.

Vi är fortfarande lite oroliga och vill gärna säkerställa att det inte är en läcka, jag oroar mig för att skruven från väggen trotts allt skulle kunna ha skadat en slinga. Borde det ha blivit värre vid det här laget i så fall? Det var ju trotts allt ca 10 veckor sedan jag skruvade fast väggen. Skulle det ens se ut såhär om golvvärmen läckte med utspridda fläckar? Skulle det mer troligt vara grannen under som fick fläckar i taket? Är det möjligt att de nya fläckarna kan ha uppstått av kondens som har fastnat under plastskyddet? Det var väldigt växlande temperatur under den veckan och golvvärmen stod på hög temperatur (på bilden har jag sänkt).

Är fuktmätning och kontroll med värmekamera bästa metoderna för att utesluta en läcka? Går det att göra en mer säker kontroll av trycket i vårt golvvärmesystem eller är det säkert att det räcker att kontrollera trycket nere i pannrummet?

Tacksam för svar om vad ni tror.

• Träparkett med nya fläckar och en ny vägg syns i bilden, med pilar som visar fläckarnas placering nära balkongdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med gamla snöfläckar och ny vägg markerade i rött; kontorsstol och bord synliga.
    Skapa konto
  • Värmesystem för golvvärme med tryckmätare och rör mot blommönstrad vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.