Byggahus.se

Orolig för asbest på arbetsplats

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Är orolig över att utsättas för asbest på den plats jag utför installation på just nu, det är en stor byggnad. Vi rör oss i källargångar och kulverts och där finns en hel del rör med gammal isolering med skadade rörböjar, jag är nästan 100% på att dem innehåller asbest. Jag är dock osäker på huruvida det har släppts ut i luften vi alla rör oss i och vill därför fråga om råd, om vi behöver meddela någon om åtgärd samt om det finns risk för oss alla att fortsätta arbetet eller om det är lika bra att låta bli och fly platsen?

Jag bifogar en del bilder, hur illa kan det vara och vilka åtgärder måste?

2. Buford
    Husägare Nivå 6
    Har svårt att bedöma riskerna om huruvida det är asbest, men har ni ett skyddsombud ni kan vända er till??

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Om det är asbest i så är den spridd eftersom isoleringen är skadad. Kolla upp det. Skyddsombudet är som sagt till för sådant.

4. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Din närmsta chef (om det inte är du själv) har arbetsmiljöansvar gentemot dig.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Som Fluff säger.

Kontakta din närmsta chef.
    Om denne inte gör något kontakta ditt fack. Installatörsfacken/byggnads har rutiner för detta.

6. Q
    Medlem · Nivå 4
    Den som är ansvarig för din säkerhet är du själv. Är detta annat än hempuleri ska det finnas arbetsmiljöplan och hela skiten. Vänd dig till skyddsombud. Misstänker du att något är fel ska du ta upp det, ingen annan kommer att göra det åt dig

7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Det ser inte "illa ut" alls!
    Eftersom det är samma färg på "skadorna" på såväl böjar som raksträcka, är det mycket sannolikt att det är någon form av papp som blottats. Om du är orolig likt förbaskat, är det bara all tejpa över skadorna.

8. M
    Medlem Nivå 2
    Gick precis förbi en annan rörböj som är förseglad.

9. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Precis!
    Tejpa på om du vill.

10. M
    Medlem Nivå 2
    Nej det är papp och gipsbinda under skadorna på raksträckorna...

• Laddar…
  11. V
    Medlem · Nivå 5
    Det är illa tyvärr
    I alla böjar och ändavslutningar la dom asbest
    I gipset som förstärkning .
    Fibern syns om du tittar riktigt noga på en bit från en böj .
    Finns inte på raksträckor
    Mvh

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Troligtvis inte!
    Som du ser är det samma färg på alla skador. Även på den raka delen som vi är överens om, inte innehåller asbest. Till skillnad mot nu, var rörläggarna förr betydligt skickligare yrkesmän, men någon färgmatchning av isoleringen, sysslade de troligtvis inte med. Under den blottade pappen i böjarna är det mycket troligt asbest. Men det är en annan femma, och inget TS. behöver bry sig om.

Ofta. Men inte alltid.

• Laddar…
  13. V
    Medlem · Nivå 5
    Det är samma färg på det underliggande materialet då båda är Gips så det stämmer Staffan .
    Asbestfibern är brunaktig och liten till storlek
    Är det en bit som hänger som bilden
    Är det bara dela en bit av gipsen .
    Man ser direkt dom större asbestfibrerna.

Man har vit ( eternit) brun asbest ( kommer inte ihåg namnet på den ) och Blå asbest ( kriledolit)

Den bruna är den som andvänds i böjar och ändar

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 2
    Men är du skön eller, som jag sa och som man t.o.m. kan se så är det inte samma material på rakorna och böjarna. Du ser väl ändå den rosa-bruna massan på första bilden på böjarna?

Den rosabruna massan är väl ändå gurmassa/asbestsmet man lade på?

Redigerat 23 jan 11:46
    • Laddar…
  15. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    På första frågan, är svaret: ja, mycket!
    För mig ser materialet likadant ut, både på böjar och raksträckan. Har jag sett fel, och det inte är pappliknande material även i böjarna, utan den underliggande gipsasbestblandningen som kommer i dager, är det en annan sak. Isåfall, är det som sagt var bara att tejpa igen de skadade partierna.

Kan tilläga att mina asbestkunnskaper kommer ifrån min gamle chef som tillbringade en stor del av sitt yrkesverksamma liv i pannrum, blandandes asbest, gips eller annat med vatten i stora spänner när han isolerade, så han såg ut som en bagare efteråt. Någon skyddsutrustning var det inte tal om. Men inte heller han dog av asbestlunga.
    Som rörläggare bytte jag ofta ut pannor i villor. Då ingick en hel del nerrivande av asbestisolering, så jag vet hur den kan se ut. Faktum är att det vi tyckte var värts, var den extremt kliiga glasullen rören mestadels var isolerade med. Asbesten däremot var som florsocker. Inte heller jag har hittills (peppar, peppar) drabbats av asbestrelaterad sjukdom.
    Naturligtvis skall man vara försiktig med det mesta, men när det gäller asbest har gemene man flippat ut fullständigt.

Den sköne liraren:

Staffan

Redigerat 23 jan 12:04