Hej! Först och främst tack för ett otroligt lärorikt forum alla ni som är med i bidrar!

Jag har gjort egna kalkyler på stomresning av ett 1-planshus på c:a 165kvm (U-form) i lättbetong baserat på nyckeltal nedan. Har nu också börjat få in prisindikation från några olika firmor som ligger ganska rejält mycket högre.. Jag undrar vad ni tycker vore rimligt?

Min kostnadskalkyl: 2018 Tkr (ingående delar nedan)
2 prisindikationer hittills på c:a 3300 Tkr, d.v.s. c:a 65% högre.

Materialkostnader är vad jag själv kan köpa för i olika bygghandlar - deras kostnader borde vara något lägre => marginal för byggaren. Sen har jag räknat med 600:-/h för arbetet vilket borde vara väl tilltaget för en stomresning d.v.s. viss marginal där, men det bör såklart tillkomma lite arbete för att projektera och projektleda. Men +65% över mina materialkostnader och 600kr/h ?!? Kan ni se om jag har räknat helt tokigt på något eller är det helt enkelt inte särskilt konkurrenskraftiga prisindikationer jag har fått?

Stort tack på förhand! :)

• Markarbete + 200 kvm platta på mark med golvvärmeslang och VA i plattan (matjord är redan bortschaktad, hyfsat plan tomt, ingen sprängning/pålning):
  • => 450 Tkr (i offerterna är denna specad till 350-400, så det är inte här det sticker iväg)
  • Stomresning Ytong/siporex 365mm, c:a 180kvm väggyta (öppningar borträknade):
  • Material ytterväggar (från polen inkl frakt; byggbay.se):
  • => 144 Tkr.
  • Arbete: Uppskattar 2h/kvm (inkl arbetet för öppningar för fönster/dörrar) ger 360h och uppskattar 600kr/h för lite marginal.
  • => 216 Tkr
  • Innerväggar c:a 130kvm mtrl+arbete:
  • => 230 Tkr
  • Putsning:
  • 1000:-/kvm totalpris/kvm för utsidan
  • => 180Tkr
  • Fönster
  • C:a 60kvm fönster + dörrar från bygghemma. Monteringsarbete (inkl tätning + bleck) 8h/fönster ger
  • => 196 Tkr för inköp fönster + 150 Tkr för montering.
  • Tak:
  • Material (limträbalkar+reglar+beslag+råspontsluckor+papp+isolering+diffspärr+aluzink clix+vattenavrinning+lite övrigt inkl 15% mtrlspill på allt):
  • => 280 Tkr
  • Arbete: 320h Mantimmar (ej gipsning/spackling/målning innertak)
  • =>160Tkr

• Gilla
Alltid nyfiken
  • Laddar…
Petter Danielsson Petter Danielsson skrev:
Hej! Först och främst tack för ett otroligt lärorikt forum alla ni som är med i bidrar!

Jag har gjort egna kalkyler på stomresning av ett 1-planshus på c:a 165kvm (U-form) i lättbetong baserat på nyckeltal nedan. Har nu också börjat få in prisindikation från några olika firmor som ligger ganska rejält mycket högre.. Jag undrar vad ni tycker vore rimligt?

Min kostnadskalkyl: 2018 Tkr (ingående delar nedan)
2 prisindikationer hittills på c:a 3300 Tkr, d.v.s. c:a 65% högre.

Materialkostnader är vad jag själv kan köpa för i olika bygghandlar - deras kostnader borde vara något lägre => marginal för byggaren. Sen har jag räknat med 600:-/h för arbetet vilket borde vara väl tilltaget för en stomresning d.v.s. viss marginal där, men det bör såklart tillkomma lite arbete för att projektera och projektleda. Men +65% över mina materialkostnader och 600kr/h ?!? Kan ni se om jag har räknat helt tokigt på något eller är det helt enkelt inte särskilt konkurrenskraftiga prisindikationer jag har fått?

Stort tack på förhand! :)

• Markarbete + 200 kvm platta på mark med golvvärmeslang och VA i plattan (matjord är redan bortschaktad, hyfsat plan tomt, ingen sprängning/pålning):
  • => 450 Tkr (i offerterna är denna specad till 350-400, så det är inte här det sticker iväg)
  • Stomresning Ytong/siporex 365mm, c:a 180kvm väggyta (öppningar borträknade):
  • Material ytterväggar (från polen inkl frakt; byggbay.se):
  • => 144 Tkr.
  • Arbete: Uppskattar 2h/kvm (inkl arbetet för öppningar för fönster/dörrar) ger 360h och uppskattar 600kr/h för lite marginal.
  • => 216 Tkr
  • Innerväggar c:a 130kvm mtrl+arbete:
  • => 230 Tkr
  • Putsning:
  • 1000:-/kvm totalpris/kvm för utsidan
  • => 180Tkr
  • Fönster
  • C:a 60kvm fönster + dörrar från bygghemma. Monteringsarbete (inkl tätning + bleck) 8h/fönster ger
  • => 196 Tkr för inköp fönster + 150 Tkr för montering.
  • Tak:
  • Material (limträbalkar+reglar+beslag+råspontsluckor+papp+isolering+diffspärr+aluzink clix+vattenavrinning+lite övrigt inkl 15% mtrlspill på allt):
  • => 280 Tkr
  • Arbete: 320h Mantimmar (ej gipsning/spackling/målning innertak)
  • =>160Tkr
Vart räknar du in ställningshyran? Någon annan hyra av redskap/material du räknat in men som du inte tagit upp (tex bandsåg)?

X xLnT skrev:
Vart räknar du in ställningshyran? Någon annan hyra av redskap/material du räknat in men som du inte tagit upp (tex bandsåg)?
Bra poäng. Har förutsatt att arbetskostnaderna inkluderar verktygen som byggarna behöver, men har inte lagt in ställningshyra eller lyft/kran för takbalkar/stolar eller liknande. Jag har ingen riktig uppfattning om vad det kostar.

Bra poäng. Har förutsatt att arbetskostnaderna inkluderar verktygen som byggarna behöver, men har inte lagt in ställningshyra eller lyft/kran för takbalkar/stolar eller liknande. Jag har ingen riktig uppfattning om vad det kostar.
För en som gör allt själv så är det mycket pengar för hyra av framförallt ställning.
När vi skulle putsa huset så fick vi förslag på mellan 75-120k för hyra av ställning inkl montering och frakt osv. Det var för 3v. Jag har ingen uppfattning om hur länge du kommer behöva ställning.

Tycker 600 kr/h är lågt, höj den till minst 800 plus lägg till kostnad för servicebil

Violina Violina skrev:
Tycker 600 kr/h är lågt, höj den till minst 800 plus lägg till kostnad för servicebil
Det kanske är så..

Jag utgick från en artikel här på forumet om genomsnittlig timfakturering för snickare vid rundringning. Det låg på ~550:-/h och jag tänker att ett större projekt möjliggör en något lägre än genomsnittlig timfakturering. Men sen såklart med lite tillägg för resa etc. Men tycker att 800/h låter högt? Är det från egna erfarenheter inköp av murar/snickar-timmar?

Med vänlig hälsning Petter

X xLnT skrev:
För en som gör allt själv så är det mycket pengar för hyra av framförallt ställning.
När vi skulle putsa huset så fick vi förslag på mellan 75-120k för hyra av ställning inkl montering och frakt osv. Det var för 3v. Jag har ingen uppfattning om hur länge du kommer behöva ställning.
Oj, helt klart en betydande post då med andra ord!

Det går ju inte att mura hela vägghöjden i ett svep tyvärr, så det blir ju några veckor med taket inkluderat, även om man har ett rejält arbetslag..

När jag gör mina kalkyler i tidiga skeden så räknar jag netto alltså vad bara arbete och material kostar på det lägger jag sedan påslag för arbetsplatsomkostnad, proj, vinst oförutsett osv upp till ca 50% av nettokostnaden. I detta fallet hade jag nog legat runt 30 skulle jag tro.
Med tanke på att det är ett litet projekt så kanske det är högre, sällan jag gör villor.

Kan tänka mig man missar endel moment och delar om man inte gör det så ofta.
Dessutom räknar jag aldrig bort för fönster dörrar eller andra öppningar, det är billigare att bara mata på. Det kostar mer att göra ett hål än att ha det fyllt.

Oj, helt klart en betydande post då med andra ord!

Det går ju inte att mura hela vägghöjden i ett svep tyvärr, så det blir ju några veckor med taket inkluderat, även om man har ett rejält arbetslag..
Ja, det blir ju mer ekonomiskt att köpa haki-ställning och flytta efterhand som man murar blocken. Och inte bygga ställning runt hela huset som byggarbetarna gör.

Och nått jag inte kan se är personal utrymmen som omklädning med tvättmöjlighet, toaletter (samt tömning), mat/vil utrymme. Container för verktyg mm.

Vårt hus stomrestes ink fönster, dörrar, plåtarbete osv. Alltså klart utvändigt för lite drygt 1.8 miljoner. Då är även alla innerväggar murade.
Ingen EL, VVS eller schakt inräknad i detta pris.
185 boyta och 32 garage inbyggt i huset. Detta var 2018.

M Mathiasffs skrev:
Vårt hus stomrestes ink fönster, dörrar, plåtarbete osv. Alltså klart utvändigt för lite drygt 1.8 miljoner. Då är även alla innerväggar murade.
Ingen EL, VVS eller schakt inräknad i detta pris.
185 boyta och 32 garage inbyggt i huset. Detta var 2018.
Intressant, låter väldigt prisvärt! Vilken del av landet? Ingen schakt, men ingick själva plattan då? Enkel husform?

Far min har byggt en del hus tidigare, och får fått stomresningar på runt 1,8 Mkr i dagens penningvärde för samma storlek som detta projektet (med avseende på platta, boarea och väggarea) och motsvarande entreprenad. Dock lösvirkestomme. Har förstått har lättbetong borde bli några 100 tkr dyrare, men hade inte trott 70-80% dyrare.. Så som sagt, intressant att se att kan gå att komma ner under prisnivån som jag hade trott!

Detta är mitt i Skåne. Platta ingår i priset men inte rör och slang i den utan de gjorde vi själva. Formen är en länga med utskjut både fram och baksida. Så ganska komplex jämfört med en rak länga.

M Mathiasffs skrev:
Detta är mitt i Skåne. Platta ingår i priset men inte rör och slang i den utan de gjorde vi själva. Formen är en länga med utskjut både fram och baksida. Så ganska komplex jämfört med en rak länga.
Låter ju som ett väldigt konkurrenskraftigt pris i så fall. Lust att PMa vilken entreprenör ni använde?

Låter ju som ett väldigt konkurrenskraftigt pris i så fall. Lust att PMa vilken entreprenör ni använde?
M Mathiasffs skrev:
Jag tar även tacksamt emot info om vilken byggherre samt övrig info ni använde. bor i samma region o letar efter stomrest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.